2019-03-14, 12:51
Medlem
Dubbeltrasts avatar
Detta verkar vara den senaste hypen i Stockholm, men hittar dom kunder och är affärsmodellen verkligen hållbar?
Det är över 5 bolag som konkurrerar med varandra så man undrar ju om alla kommer alla att överleva.
Företagen har lånat sjukt mycket pengar från riskkapitalister som bör betalas tillbaka nångång så jag antar att det är tänkt att de ska tjäna stora pengar på verksamheten på något sätt.

Sen är Sveriges klimat inte direkt ultimat för elsparkcyklar och många tycker att dom skräpar ner gatorna.

Vet ni om det sker många olyckor?
Hur är det att vara anställd?
Är detta framtiden eller bara en bubbla?
Citera
2019-03-14, 13:40
Medlem
kalkryggars avatar
"Företagen har lånat sjukt mycket pengar från riskkapitalister". Var får du det ifrån?

Jag tror att trista människor som bara ser negativt på allt tycker att "dom skräpar ner" och vill förbjuda detta. Positiva människor ser fördelarna med det och tänker att man skall vara positiv till det och istället för att grina så ger man feedback som gör att det blir ännu bättre i framtiden.

Men jag känner svensken som en grinande människa och tyvärr så kommer det nog att förbjudas ganska snart med trista motiveringar.
Citera
2019-03-14, 13:45
Medlem
När Tesla går in i leken blir det nog ännu större.

Ja, jag skulle vilja påstå att det är framtidens transportmedel. Kommer bli bättre med tekniken.
Citera
2019-03-14, 14:18
Medlem
Dubbeltrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
"Företagen har lånat sjukt mycket pengar från riskkapitalister". Var får du det ifrån?

Jag tror att trista människor som bara ser negativt på allt tycker att "dom skräpar ner" och vill förbjuda detta. Positiva människor ser fördelarna med det och tänker att man skall vara positiv till det och istället för att grina så ger man feedback som gör att det blir ännu bättre i framtiden.

Men jag känner svensken som en grinande människa och tyvärr så kommer det nog att förbjudas ganska snart med trista motiveringar.
Det nämns rätt ofta. tex https://www.breakit.se/artikel/16293...ska-elscootrar dom skriver 260 miljoner kronor till bolaget Tier.

Jag förstår vad du säger men var mer ute efter företagsskvaller.
Citera
2019-03-14, 15:16
Medlem
Fattar inte varför alla e så "hype" på dessa elsparkcyklar. De är ju sjukt dyra att använda. Skaffa en cykel eller använd fötterna istället era lata j*vlar.

Dessutom kan folk inte parkera dem ordentligt på gatan heller. Får ju kliva över minst en sån om dagen när jag går till jobbet. Bort med dem!

PS. Nej jag är inte gammal och bitter.
Citera
2019-03-14, 15:43
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeltrast
Det nämns rätt ofta. tex https://www.breakit.se/artikel/16293...ska-elscootrar dom skriver 260 miljoner kronor till bolaget Tier.

Jag förstår vad du säger men var mer ute efter företagsskvaller.

Det är inga lån utan just riskkapital. Riskkapitalbolagen köper andelar i bolaget.
Citera
2019-03-14, 15:58
Medlem
Malmö kommun har samlat in en massa som varit felparkerade. Återfås mot 350 kr/st.

I Lund har jag sett sådana parkerade lite överallt. Ibland mitt på en trottoar, torg, gräsmatta osv. Men det blir väl ändring på det snart, skulle jag tro!
Citera
2019-03-14, 18:20
Medlem
Jag förstår inte hur man tänkte när man först såg att de skapat missnöje i USA (pga felparkeringar) men sedan beslutar man sig ändå för att ta det hit. Eller jo, det handlar ju såklart om att tjäna kortsiktiga pengar men ändå.

Och hur det ens kan vara tillåtet, eftersom de orsakar fara. De där sparkcyklarna står ju lite varsomhelst, för någon vecka sedan såg jag en stå lämnad mitt i gatan, och nyligen en som hängde över kanten på en bro där folk går under. Och så står de mitt i trottoaren överallt också. Vem tar ansvaret för att de inte placeras på sådana ställen?
Citera
2019-03-15, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrasnajaLuna
Och hur det ens kan vara tillåtet, eftersom de orsakar fara. De där sparkcyklarna står ju lite varsomhelst, för någon vecka sedan såg jag en stå lämnad mitt i gatan, och nyligen en som hängde över kanten på en bro där folk går under. Och så står de mitt i trottoaren överallt också. Vem tar ansvaret för att de inte placeras på sådana ställen?

Den som har ansvaret är ju den som parkerar dem där. De som jag prövat har haft klara regler att man inte får lämna dem där man inte skulle fått parkera en cykel.

Det verkar ändå vara många som använder dem, både i Malmö och Lund.
Citera
2019-03-15, 09:45
Medlem
SvartaBjorns avatar
Då det i grunden rör flera olika företag så kommer tråden bli mycket begränsad med risk till alltför mycket OT i Företagsskvaller. Flyttar därför tråden dit diskussionen om elsparkcyklar främjas mest.

Företagsskvaller --> Cykel
/Moderator
Citera
2019-03-15, 15:22
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Elsparkcykel har potential att bli ett bra alternativt kommunikationsmedel, och det fungerar bättre och sämre i olika städer där det finns olika förutsättningar.

Det är ett nytt sätt att transportera sig på så både leverantör av tjänst samt resenärerna själva behöver tid att polera och finslipa systemet. Tunnelbanan fungerar för att vi lärt oss att folk går av först, och sedan går folk på, samt att man står till höger i rulltrappan, och går förbi på vänster sida.

Precis på samma sätt måste vett och etikett infinna sig kring ekosystemet av skotrar. Det är en förutsättning för hållbarhet i längden.

En sak som ligger dessa bolag lite i fatet är prisnivån här i vårt land.

I en del av USA:s städer där detta är väl etablerat ligger priset på $0.15 = 1,39kr per minut utan startavgift, och det medför att man ser elsparkarna användas precis hela tiden. D.v.s de får en direkt positiv effekt på stadens infrastruktur och trafik. Det ger också då ett värde till stadens resenärer att kunna byta en 20min promenad mot en 5 minuter elsparkresa och betala ca 7kr för den resan.

I Stockholm kostar samma resa 25kr med exempelvis Lime.
Enteprenörerna bakom detta har så klart testat sin affärsmodell och prissättning, men för den summan är jag out även om jag har råd. Det känns inte som en bra deal, och jag tar inte dåliga deals.

Sen behöver elsparkarna utvecklas för förbättrad livslängd, men det kommer komma naturligt då det finns ett direkt värde för bolagen att köpa sparkar som håller längre, så leverantörer och tillverkare kommer att jobba på detta.

Men för övrigt så är jag nog lite skeptiskt till om det här är optimalt för folkhälsan. För min del skulle ett superbra nätverk av icke eldrivna cyklar vara förstahandsmodellen som Stockholm utvecklar mer.

Tycker nästan att jag är för lite totalitär kinesiskt stil här:
För att få åka elsparkcykel borde kontot vara kopplat till ett SATS/24seven konto och cyklarna kan bara låsas upp om man gjort sina 2 pass på gymmet (per vecka) oavsett om det är akroyoga eller skrotlyft.

Sen om man ska se framåt så vill jag ha en enda app för alla transportval som går att göra. Det är ineffektivt att ha uber app, taxi sthlm app, Lime, Voi, SL som fristående appar man måste kolla separat på för att få fram bästa lösning.

Precis som att man använder mr jet för ett flygsök på alla flygbolag om man vill resa långa sträckor så önskar jag att marknaden konsoliderar sig och ansluter sig till en app som fungerar som en mäklare av lokala transporter.

Var jag entreprenör i appar är det exakt det jag skulle utveckla och försöka skapa avtal med resetjänsterna om. Förr eller senare måste de lämna sitt revirtänk kring att bara finnas på den egna plattformen. Det är en naturlig utveckling som kommer att ske för att värdet av det är för stort för att det inte ska hända. Jag vill bara behöva kolla på en karta med pluppar en enda gång.

En annan tanke jag leker med är reverserad el:
En kreativ lösning på laddinfrastrukturen är att de av oss som känner oss som icke skitlata människor ska kunna låsa upp en elsparkcykel och sparka sig fram dit man ska med ett lagom motstånd för att på så sätt generatorladda den. Detta kommer med att man som tack får använda sparken gratis, och renare el än så får man inte.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2019-03-15 kl. 15:43.
Citera
2019-03-15, 16:07
Medlem
De har tydligen dålig hållbarhet, max 6 månader om man använder dem ofta. Går sönder lätt. Stod så i dagens tidning, 15 mars, där de också intervjuade flera av företagsledare ifråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in