• 2
  • 3
2019-03-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Jag har länge bott i olika städer i Sverige och utomlands. Men jag undrar om jag inte skulle vilja bo på landet som äldre. Vad säger ni som bor på landet, visst finns det en skön tystnad där? Man hör liksom till och med svaga vindar när dom drar genom träden och får löven att rassla. Vilken underbar ro man skulle få att tänka och skriva där.

Eller är det bara jag som romantiserar allt?
Både för och nackdelar, visst är det skönt med tystnaden och bristen på människor, men vintertid när snön vräker ner och det ska skottas snö 1 km kan man sakna det som man betalar till andra för via skatten nämligen snöskottning. Men för mig är det självvalt så jag får väl inte klaga. sen gäller det att planera inköp så man slipper åka extra, man blir lite peppar och har gärna mer hemma än man behöver.
Citera
2019-03-31, 08:35
Medlem
Strangeflowers avatar
I utkanten av ett gammalt brukssamhälle, i ett hus från 20talet. Litet, trångt och slitet. Vedeldat, megabillig boendekostnad, skyldig knappt 40.000 på kåken. Väldigt trivsamt och utsikten är fantastisk över en dal, med en annan liten "by" på andra sidan. Bussen går hyfsat ofta, på vardagarna. På helgen knappt alls. Bil är nästan ett måste. Fastboende börjar bytas ut mot sommarstugegäster här. Trist.

Vill dock bo lite mer avskiljt, inte ha grannar så nära inpå. Vill ha garage, stall/ladugård och stora grönytor där jag kan odla och ha mina bisamhällen. Ett stort, gammalt hus med många rum. Vedspis i köket ett måste. Gärna vedeldat i övrigt med.

Att gå ut på vårmorgonen och sitta på trappen
med katten, är lika underbart som vissa andra saker med att bo såhär, är svinjobbiga. Men upplever att jag rör mig mer, finns alltid något att göra. Och känslan i ett gammalt hus, tystnaden, frånvaron av allmänt bakgrundsbrus, och luftkvaliteten. Känslan av att huset lever. Den älskar jag!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in