• 1
  • 2
2006-02-26, 00:09
Medlem
buffalos avatar
Hej!

Kan privatpersoner köpa riktiga kirurgskalpeller? Om ja, var? Jag tänker inte skära mig själv eller någon annan med skalpellen, jag tror bara att dom är ruggigt vassa, och bore passa perfekt till andra ändamål än kirurgiska ingrepp. Samt att det är lite häftigt med en "riktig" skalpell.

MVH
Buffalo
Citera
2006-02-26, 01:33
Medlem
Agent Coopers avatar
Hittade något på Claes Olsson. Kansek kan vara något?
Citera
2006-02-26, 01:37
Medlem
De Larges avatar
http://www.clasohlson.se/images/prod...-04_114159.jpg till höger 9.90kr
Citera
2006-02-26, 01:39
Medlem
buffalos avatar
Tack för hjälpen, men jag tror inte att sjukhusen handlar skalpeller på Clas Ohlson.
Jag är ute efter en skalpell helt i metall med dom där "riktiga" bladen.
Citera
2006-02-26, 01:52
Medlem
ZVIVIXs avatar
Varför gör du inte en sökning på Google, exempelvis kirurgiska skalpeller - så får du säkert en mängd alternativ att välja bland. Kanske finns det bilder.

De skalpeller man använder inom vården (förutom diatermi) är oftast av engångstyp. Antingen med plasthandtag och blad i ett, där man efter användning kastar alltsammans, eller av typen metallhandtag där man sätter på ett engångsblad som kastas och handtaget steriliseras för att brukas på nytt.

Fast nog är jag lite nyfiken på till vilka andra ändamål de passar till? En vanlig mattkniv tror jag är minst lika bra och dessutom mer greppvänlig. Men du kanske är estet i detta avseende?
Citera
2006-02-26, 02:01
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZVIVIX
Varför gör du inte en sökning på Google, exempelvis kirurgiska skalpeller - så får du säkert en mängd alternativ att välja bland. Kanske finns det bilder.

De skalpeller man använder inom vården (förutom diatermi) är oftast av engångstyp. Antingen med plasthandtag och blad i ett, där man efter användning kastar alltsammans, eller av typen metallhandtag där man sätter på ett engångsblad som kastas och handtaget steriliseras för att brukas på nytt.

Fast nog är jag lite nyfiken på till vilka andra ändamål de passar till? En vanlig mattkniv tror jag är minst lika bra och dessutom mer greppvänlig. Men du kanske är estet i detta avseende?
Jag är nog lite estet!

Jag sökte faktiskt innan jag skapade tråden. Självklart så används ju inte samma blad under flera operationer, men jag kan ju göra det, jag ska ju inte operera.
Citera
2006-02-26, 02:02
Medlem
PastorFredriks avatar
Jag har skalpeller i metall med blandade blad.. ser för mitt otränade öga ut som nåt "riktigt"
Har i alla fall köpt dom i vanliga pappershandlar.
Citera
2006-02-26, 02:20
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorFredrik
Jag har skalpeller i metall med blandade blad.. ser för mitt otränade öga ut som nåt "riktigt"
Har i alla fall köpt dom i vanliga pappershandlar.
Det är kanske något sånt jag ska köpa då. För jag kan tänka mig att "riktiga" skalpeller kostar riktigt mycket.
Citera
2006-02-26, 02:25
Medlem
PastorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Det är kanske något sånt jag ska köpa då. För jag kan tänka mig att "riktiga" skalpeller kostar riktigt mycket.

Handtagen är riktigt sköna även efter en dags karvande, går på en femtiolapp kanske..
Bladen är nästan gratis och finns i massor av varianter, dock märkta "inte sterila" på förpackningarna. Men man känner sej som rena kirurgen när man ger sej på stickor i fingrarna istället för papper.. vasst så att det faktiskt inte känns ett smack.
Citera
2006-02-26, 02:43
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Handtagen är riktigt sköna även efter en dags karvande, går på en femtiolapp kanske..
Bladen är nästan gratis och finns i massor av varianter, dock märkta "inte sterila" på förpackningarna. Men man känner sej som rena kirurgen när man ger sej på stickor i fingrarna istället för papper.. vasst så att det faktiskt inte känns ett smack.
Har du någon länk till dom?
Citera
2006-02-26, 02:51
Medlem
PastorFredriks avatar
mina är i princip identiska med illustrationen på http://sv.wikipedia.org/wiki/Skalpell

känns kirurgiskt som bara den
Citera
2006-02-26, 02:54
Medlem
buffalos avatar
Citat:
mina är i princip identiska med illustrationen på http://sv.wikipedia.org/wiki/Skalpell

känns kirurgiskt som bara den
Det ser inte ut som något man hittar i en pappershandel. Står det något på dom? Vilken tillverkare som gjort dom eller så?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in