• 1
  • 2
2019-03-16, 09:34
Medlem
Har varit utan min Mac Pro i ca. 2 år nu men istället för att låta den ligga å samla damm tänkte jag ge den lite kärlek å snabba upp den lite.

Hårddisken hade krachat sen innan. Bytte till en ny SSD disk igår , formaterade den och installerade nytt OS x lion. Allt verkade frid å fröjd tills jag startade upp den.. den är seg som sirap..
Kan det vara Ram-Minnet oxå som spökar? Eller nått annat tips?
Känner inte för att lägga ner massa tusenlappar på å fixa en så gammal dator. (2011)
Citera
2019-03-16, 09:47
Bannlyst
Vet inte hur det är med Macar men på lite äldre PC-maskiner som man kör in en ny Windows i så kan dom vara sega ett bra jäkla tag innan dom fått hem och installerat alla uppdateringar.

Är det kanske även samma på Macar att det kan bli ett rejält lyft om man uppdaterar alla drivrutiner till dom senaste och även en uppdatering av Bios?

Om du inte får ordning på den med operativsystemet du kör nu så kanske du ska kika på Lubuntu.

Lycka till.
Citera
2019-03-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Vet inte hur det är med Macar men på lite äldre PC-maskiner som man kör in en ny Windows i så kan dom vara sega ett bra jäkla tag innan dom fått hem och installerat alla uppdateringar.

Är det kanske även samma på Macar att det kan bli ett rejält lyft om man uppdaterar alla drivrutiner till dom senaste och även en uppdatering av Bios?

Om du inte får ordning på den med operativsystemet du kör nu så kanske du ska kika på Lubuntu.

Lycka till.

Nej, nej och nej Det existerar inte ens någon form av bios till en mac.

Till ts.
Så kan det absolut vara, i varje fall att det är ett av ramminnena som spökar. Eftersom datorn faktiskt startar. Jag tror inte det är lösningen om jag skall vara helt ärlig, så jag skulle inte lägga ner pengar på att köpa nya ramminnen. Men om du har liggande eller kan låna av någon så är det absolut värt att testa som första åtgärd.

Eftersom du kunnat installera Lion, på disken så borde det inte vara problemet, men du är säker på att disken stöds av osx?
Senast redigerad av zatanized 2019-03-16 kl. 11:10.
Citera
2019-03-16, 11:12
Medlem
Tackar för tipset, men är också helt grön egentligen när det gäller Mac. Inte en aning om hur man kommer in och uppdaterar bios i en Mac?

Testade att starta upp den i "säkert läge" och då var den riktigt kvick.
Såg nu att den "indexerar spotlight" (ingen aning vad den gör) och kommer ta ca. 30 minuter till. Ska se om den snabbar upp sig när detta är klart.

Annars får jag prova formatera om den igen och installera Lion på nytt.

Tilläggas kan att när jag först började ominstallationen så gjorde jag den via timemachine - men det avbröts efter 2 %. Sen körde jag en ny ominstallation som datorn hämtade ner själv.
Såg nu att vissa gamla program låg kvar - typ word /bank id och firefox men inte gick att öppna. Så blev kanske nått tokigt ändå vid ominstallationen.
Citera
2019-03-16, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Nej, nej och nej Det existerar inte ens någon form av bios till en mac.

Till ts.
Så kan det absolut vara, i varje fall att det är ett av ramminnena som spökar. Eftersom datorn faktiskt startar. Jag tror inte det är lösningen om jag skall vara helt ärlig, så jag skulle inte lägga ner pengar på att köpa nya ramminnen. Men om du har liggande eller kan låna av någon så är det absolut värt att testa som första åtgärd.

Eftersom du kunnat installera Lion, på disken så borde det inte vara problemet, men du är säker på att disken stöds av osx?

Aha så all info ligger i operativsystemet? Skumt, det måste finnas någon form av "Bios" som berättar för datorn hur den tex ska välja bootorder.

Men vad menar du med att säga nej på Operativsystemsuppgraderingar och drivrutiner, det får jag heller inte att gå ihop.
Citera
2019-03-16, 12:08
Medlem
kolla i activity monitor om det är något som ligger och tuggar CPU.

Provat rengöra fläktkanalen? Kanske throttlar CPU om det ligger damm nog för en halv vante och spärrar luftkanalen.
Citera
2019-03-16, 12:27
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Aha så all info ligger i operativsystemet? Skumt, det måste finnas någon form av "Bios" som berättar för datorn hur den tex ska välja bootorder.

Men vad menar du med att säga nej på Operativsystemsuppgraderingar och drivrutiner, det får jag heller inte att gå ihop.

Det finns något som heter Open Firmware på Mac, det motsvarar BIOS. Dock är det normalt sett ingenting man går in och gör några ändringar i.

Drivrutiner installeras med operativet, det behöver man inte tänka på.

Systemuppdateringar kan man installera, men det tror jag inte kommer lösa problemet i det här fallet. Om datorn inte blir snabbare när Spotlight har indexerat klart så skulle jag raderat ssd:n och lagt på operativet igen, gärna det sensaste som stöds.
Citera
2019-03-16, 12:29
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generalkronan
Tackar för tipset, men är också helt grön egentligen när det gäller Mac. Inte en aning om hur man kommer in och uppdaterar bios i en Mac?

Testade att starta upp den i "säkert läge" och då var den riktigt kvick.
Såg nu att den "indexerar spotlight" (ingen aning vad den gör) och kommer ta ca. 30 minuter till. Ska se om den snabbar upp sig när detta är klart.

Annars får jag prova formatera om den igen och installera Lion på nytt.

Tilläggas kan att när jag först började ominstallationen så gjorde jag den via timemachine - men det avbröts efter 2 %. Sen körde jag en ny ominstallation som datorn hämtade ner själv.
Såg nu att vissa gamla program låg kvar - typ word /bank id och firefox men inte gick att öppna. Så blev kanske nått tokigt ändå vid ominstallationen.

Det låter som att något har knasat sig, om operativet inte har blivit korrekt installerat så kan man ju få diverse problem. En radering av ssd:n och installation av operativet igen skulle jag testat. Gärna en nyare version än Lion. Sierra eller High Sierra borde funka.
Citera
2019-03-16, 12:31
Medlem
Blev lite bättre efter indexeringen men inte tillräckligt för att ja ska vara nöjd.

Kollade fläkten igår när jag ändå satte i SSDn , och den såg ren och fin ut så tror inte den spökar. Datorn är förövrigt knäpptyst.

Men kanske har hittat nått, kollade i systemprocesserna och vid aktivitet ( typ om jag går in på en ny sida i safari så sticker kernel_task upp till ca. 300%..

Mitt batteri är kasst, och googlade bara lite snabbt nu men såg någon mer som haft samma problem med kernel_task men att det hjälpte vid ett batteribyte..
Citera
2019-03-16, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det finns något som heter Open Firmware på Mac, det motsvarar BIOS. Dock är det normalt sett ingenting man går in och gör några ändringar i.

Drivrutiner installeras med operativet, det behöver man inte tänka på.

Systemuppdateringar kan man installera, men det tror jag inte kommer lösa problemet i det här fallet. Om datorn inte blir snabbare när Spotlight har indexerat klart så skulle jag raderat ssd:n och lagt på operativet igen, gärna det sensaste som stöds.

Aha ok, jag förstår. Det jag menade var att datorn kunde vara trög pga av att den höll på att jobbade med uppdateringar/indexeringar, att TS bara kanske skulle ge maskinen lite tid att stå och tugga innan han blåser rent och gör om.
Citera
2019-03-16, 12:41
Bannlyst
Citat:
Blev lite bättre efter indexeringen men inte tillräckligt för att ja ska vara nöjd.

Kollade fläkten igår när jag ändå satte i SSDn , och den såg ren och fin ut så tror inte den spökar. Datorn är förövrigt knäpptyst.

Men kanske har hittat nått, kollade i systemprocesserna och vid aktivitet ( typ om jag går in på en ny sida i safari så sticker kernel_task upp till ca. 300%..

Mitt batteri är kasst, och googlade bara lite snabbt nu men såg någon mer som haft samma problem med kernel_task men att det hjälpte vid ett batteribyte..

Går det inte köra datamaskinen utan batteri?
Citera
2019-03-16, 13:10
Medlem
Citat:

Om det är en Mac Pro, så har den inget batteri, den går på nätström, det är en stationär dator...

Om du har en bärbar Mac, så är det inte en Pro, utan en MacBook Pro, och du har då gjort samma skriv/tankefel som nån miljon andra som inte klarar att skilja på Mac Pro och MacBook Pro....

Har du en bärbar Mac så ska ett kasst batteri normal inte ge några knasigheter annat än när du kör på just batteriet. Har man laddsladden inkopplad så brukar det vanligen funka fint oavsett hur kasst batteriet är då strömmen som driver datorn då tas från nätomvandlaren och inte batteriet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in