Citat:
Ursprungligen postat av tras
... i de stora vergripande ekonomiska och frdelningspolitiska frgorna kan jag inte se att "hgern" har svaren. Men det har fan ingen annan heller lngre.
Lt oss inte gra detta till en meningsls och frutsgbar ideologisk rundgng
Okej. I stllet skulle jag vilja ta fasta p din iaktaggelse om att ingen verkar ha svaren. Det hller jag med om, om med det du menar att vilken politisk vg man n vljer s blir resultatet inte fullndat. Ingen vg leder till paradis fr alla. Vrlden r i grunden otillfredstllande och imperfekt.
D vljer jag hellre ett system som gynnar de energiska, driftiga, kreativa, smarta, fre ett system som pstr sig ha plats fr alla, men som i praktiken skadar enorma mngder med begvade och gr dem till passiva, svaga och beroende. Och som nd i slutndan inte kan leverera speciellt mycket std till dem svaga. Bde system r imperfekta, men det senare (S) r grundad p avundsjuka. Det fre (M) p verklighet. Jmlikhet ska betyda att alla fr en
lika bra chans frn brjan. I praktiken att alla som fixar betygen ska kunna utbilda sig, och att alla kan starta fretag. Efter det r det fritt fram att tvla s hrt man vill. Vissa med rtt bakgrund kommer att ha frdelar, men det r en del av livet. Har ens familj odlat bra traditioner i flera generationer r det inte orttvist att barnen fr del av det och fr det vidare. Bara alla med begvning kan f en bra utbildning, yrkesmssig eller teoretisk, s rcker det. Barn till stdare kan blir rrmokare eller doktorer.
Hoppas detta inte r bara ideologisk rundgng, jag frskte lyfta det till ett hgre plan men befarar att jag inte lyckats.