• 2
  • 3
2006-02-27, 11:22
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Kul svar, men vad du beskriver r inte en inre hgerman utan just en inre dynamik. Jag ser nog inte hgerrstande som en logisk slutpunkt p en resa mot inre och yttre perfektion.

Jag r redan mer hger i en del frgor och r nog r nog rtt fri i tanken, men i de stora vergripande ekonomiska och frdelningspolitiska frgorna kan jag inte se att "hgern" har svaren. Men det har fan ingen annan heller lngre.

Lt oss inte gra detta till en meningsls och frutsgbar ideologisk rundgng, ville bara svara p din roliga koppling mellan hger och personlig utveckling.

Frstr ditt tnkade. Problemet idag som jag ser det r att det finns bara sju viljeriktningar man kan rsta p, eftersom man rstar p ett parti, och partiet sedan frdelar uppgifterna som de tycker r bst. Ngot som nog hade ftt positiv effekt skulle vara att frbttra personvalen, s att det verkligen fungerar. P s stt fr vi in de politiker vi sjlva tror p. Det ger ven politikerna som individer en mjlighet att profilera sig sjlva p ett annat stt s att man vet vad de verkligen str fr. Rstar man d p t ex de socialdemokrater man tycker representerar ens sikt s blir ju ven konsekvensen att man pverkar partiet i en viss riktning. Man fr d slut p vindfljeltaktiken, utan alla kandidater redovisar frst sina viljor, och sedan tar folket stllning genomatt rsta, idag r det snarare tvrtom.

Dessutom hade ju stolpskott som Ulvskog och Freivalds aldrig ftt komma i nrheten av en riksdagsstol. Det r Partiet som satt dit dem, inte folket...
Citera
2006-02-27, 11:44
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Ngot som nog hade ftt positiv effekt skulle vara att frbttra personvalen, s att det verkligen fungerar. P s stt fr vi in de politiker vi sjlva tror p. Det ger ven politikerna som individer en mjlighet att profilera sig sjlva p ett annat stt s att man vet vad de verkligen str fr. Rstar man d p t ex de socialdemokrater man tycker representerar ens sikt s blir ju ven konsekvensen att man pverkar partiet i en viss riktning.

Kanske det vore ngot, det sista argumentet r inte alls dumt. Det mrkliga r att (s) inte analyserar igenom situationen lite djupare. Det finns mnga som jag, och det blir svrare och svrare fr varje val att fr (s) att f rster genom "det-minst-onda-principen". Om man inte gr ngot kommer man sakta men skert att halka ner p 25%.

S jag vill nog mena att mina i sig futtiga politiskt-existentiella problem har en viss potentiell relevans.
Citera
2006-02-28, 11:00
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
klla?
http://www.flashback.org/showthread.php?t=231499
Citera
2006-02-28, 13:21
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Kanske det vore ngot, det sista argumentet r inte alls dumt. Det mrkliga r att (s) inte analyserar igenom situationen lite djupare. Det finns mnga som jag, och det blir svrare och svrare fr varje val att fr (s) att f rster genom "det-minst-onda-principen". Om man inte gr ngot kommer man sakta men skert att halka ner p 25%.

S jag vill nog mena att mina i sig futtiga politiskt-existentiella problem har en viss potentiell relevans.

Nyfiken frga, kanske blir fr mycket off-topic men varfr vill du ha frdelningspolitik? Vad ska frdelas? Frn vem? Till vem? och viktigast varfr?

Nu ska jag inte starta en debatt runt dina svar om vad du tycker utan vill bara veta anledningarna ty det verkar som att detta r det stora hindret fr dig att rsta p Alliansen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in