Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-23, 17:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundanityOne
Nä, som tidigare nämnt så ger jag inte Hedberg rätt och inte Liljeson eller Dammegård heller, har läst Palmemordets hemliga scenario och Statskupp i slowmotion också. Men poängen här var främst att kritisera TV4-dokumentären som jag tycker var oschysst, inte bara mot Hedberg.

Jag har hela tiden haft en princip att läsa in mig på de mest genomarbetade uppslagen och då försöka se dem ur förespråkarnas perspektiv, så förutsättningslöst som möjligt. Vissa håller onekligen bättre än andra. Det jag tyckte var en poäng med teatermordsteorierna, vilket jag fortfarande tycker, är att det ger en bra förklaring/kontext till flera av konstigheterna i utredningen och t ex LPs beteende gentemot densamma. Men ett dylikt scenario kunde se ut på helt andra sätt än Hedberg beskriver.

Du får gärna lägga in nämnda faktafel i tråden om andan skulle falla på, de passar bra här!

Gott, ja jag har även Liljesons lilla bok och även Dammegårds längre dito i PDF-format.
Den sistnämnde var den som fick mig "fast" i Palmemordet, då jag inte kunde tro på allt som stod där...
Lät lite för fantastiskt för att vara sant(ha med mordet att göra).

Och precis då som här med Hedberg(även Anér) så tog jag uppgift för uppgift och kollade upp med försök att hitta förstahandskällor, men det mesta var klipp och klistra från det man kunde googla sig fram till. Undantaget är Anér som faktiskt kontaktade vittnen och personer, men där hans slutsatser kanske inte riktigt var rimliga.(Även där hittat flera ytterst tveksamma slutsatser)

Sedan gällande ett "annat typ av Hedberg-scenario" med ett fejkat mord är något jag inte alls kan se utifrån det jag sett och läst. Det är inte ens på kartan sannolikt för min del.
Bygger du din möjlighet på att Palme var sjuk eller på annat sätt behövde "avlägsna" sig?
Vilken fakta i så fall? Skådespelande familj och andra som kände till detta?
Men framförallt, vad har du för stöd för teorin på Sevavägen?
Nej.. I rest my case..
Citera
2024-07-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott, ja jag har även Liljesons lilla bok och även Dammegårds längre dito i PDF-format.
Den sistnämnde var den som fick mig "fast" i Palmemordet, då jag inte kunde tro på allt som stod där...
Lät lite för fantastiskt för att vara sant(ha med mordet att göra).

Och precis då som här med Hedberg(även Anér) så tog jag uppgift för uppgift och kollade upp med försök att hitta förstahandskällor, men det mesta var klipp och klistra från det man kunde googla sig fram till. Undantaget är Anér som faktiskt kontaktade vittnen och personer, men där hans slutsatser kanske inte riktigt var rimliga.(Även där hittat flera ytterst tveksamma slutsatser)

Sedan gällande ett "annat typ av Hedberg-scenario" med ett fejkat mord är något jag inte alls kan se utifrån det jag sett och läst. Det är inte ens på kartan sannolikt för min del.
Bygger du din möjlighet på att Palme var sjuk eller på annat sätt behövde "avlägsna" sig?
Vilken fakta i så fall? Skådespelande familj och andra som kände till detta?
Men framförallt, vad har du för stöd för teorin på Sevavägen?
Nej.. I rest my case..

Varför det skulle ske har jag ingen aning om. Kan heller inte peka på fakta eller bevis. Men det framstår som om Holmér medvetet körde utredningen i villospår, samtidigt som han självsvåldigt tagit rollerna som både förundersökningsledare och spaningsledare, tvärt emot praxis. Om det faktiskt förhöll sig så är det lättare att smälta om det rör sig om en undanflyttning, snarare än mord.

Detsamma gäller LPs i sammanhanget udda beteende (tänker osökt på Lena Anderssons korta text här), eftersom anhöriga till mordoffer brukar vara påstridiga för att mordet ska lösas, snarare än tvärtom.

Ebbe dök upp tidigt i utredningen också. Kombinationen Ebbe Carlsson och Hans Holmér brukar historiskt sett tyda på någon slags sanningstvätt. Återigen lättare att smälta detta om det handlade om ett undanförande, eftersom de var polare med Palme, well åtminstone Ebbe.

Inte mer än så, men holistiskt sett kan det eventuellt funka.
Citera
2024-07-23, 19:15
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundanityOne
Fast för att avgöra och värdera det måste man läsa in sig på Hedbergs båda böcker och sedan kolla de källor han anger.

Nej jag har inte läst nåt av det han har skrivit där för han kan inte ange trovärdiga källor! Jag VET att Åke Rimborn inte tog Hedbergs svammel på allvar, det har han själv sagt i en intervju med Wilgert på SwebbTV. Men ÄNDÅ så menar idioten på att PRECIS innan han dog så erkände han för Hedberg att det inte var Lisbeth Palme han förhörde på Sabbatsberg!!! Han är en jävla idiot, och ju mer jag hör honom prata ju mer Anti-Hedberg blir det från detta hållet! Han kan dra nåt gammalt över sig, det enda han kommer med är rena fantasier och påhittat skit.
Citera
2024-07-23, 19:17
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Snällt sagt så har Hedberg inte ett dugg torrt på fötterna i sina påståenden.
Ärligt sagt så är han rätt avskyvärd i sitt beteende!

Ja, han är helt enkelt dum i huvudet.
Citera
2024-07-23, 20:21
Medlem
WTF865s avatar
Knas-Claes har en stämningsansökan att se fram emot för förtal av avliden.
Citera
2024-07-23, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Nej jag har inte läst nåt av det han har skrivit där för han kan inte ange trovärdiga källor! Jag VET att Åke Rimborn inte tog Hedbergs svammel på allvar, det har han själv sagt i en intervju med Wilgert på SwebbTV. Men ÄNDÅ så menar idioten på att PRECIS innan han dog så erkände han för Hedberg att det inte var Lisbeth Palme han förhörde på Sabbatsberg!!! Han är en jävla idiot, och ju mer jag hör honom prata ju mer Anti-Hedberg blir det från detta hållet! Han kan dra nåt gammalt över sig, det enda han kommer med är rena fantasier och påhittat skit.

Du får gärna länka till intervjun med Rimborn, om den finns kvar, well jag ska söka efter den också.
Citera
2024-07-24, 08:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTF865
Knas-Claes har en stämningsansökan att se fram emot för förtal av avliden.

Tycker det låter bra att även pröva detta rättsligt.
Citera
2024-07-24, 23:47
Medlem
WTF865s avatar
Citat:
Tycker det låter bra att även pröva detta rättsligt.

Lyssna här från 22 min 27 sek.

https://m.youtube.com/watch?v=662d2hRF7P4
Citera
2024-07-25, 00:06
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Lösningen och gärningsmannen/männen finns i tryggt förvar på Sveavägen 68 i ett kassaskåp på våning 4 i en larmad städnisch där ståldörren är klädd och kamouflerad med en vanlig vit trädörr. Rummet utanför är ett mötesrum som tidigare var en fikarum fram till mitten av 90 talet.
En nära bekant har arbetat med lokalanpassningar i denna fastighet till och från med start i slutet av 90 talet. Alla rum finns med på ritningar förutom denna städnisch. Och eftersom hen lärt känna så många på kontoret och även fått vara med på julfester etc så har jan hört en hel del skvaller. Nu när han börjar vara sjuklig så har han antytt att mordet inte var utfört av en ensam galning utan istället något som planerats inom rörelsens innersta krets med hjälp av främmande makt från andra sidan av Östersjön. Återkommer när/om jag får höra något mer om detta.
Citera
2024-07-25, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Lösningen och gärningsmannen/männen finns i tryggt förvar på Sveavägen 68 i ett kassaskåp på våning 4 i en larmad städnisch där ståldörren är klädd och kamouflerad med en vanlig vit trädörr. Rummet utanför är ett mötesrum som tidigare var en fikarum fram till mitten av 90 talet.
En nära bekant har arbetat med lokalanpassningar i denna fastighet till och från med start i slutet av 90 talet. Alla rum finns med på ritningar förutom denna städnisch. Och eftersom hen lärt känna så många på kontoret och även fått vara med på julfester etc så har jan hört en hel del skvaller. Nu när han börjar vara sjuklig så har han antytt att mordet inte var utfört av en ensam galning utan istället något som planerats inom rörelsens innersta krets med hjälp av främmande makt från andra sidan av Östersjön. Återkommer när/om jag får höra något mer om detta.

Ja, att innersta cirkeln i partiet skulle ha relativt god kännedom om vad som faktiskt har utspelat sig 1986 låter ju ganska rimligt, eller troligt rent av. Samröre österut i sammanhanget förvånar inte heller, om så var fallet. Dock låter det lite märkligt att detta skulle avhandlas på fester, eftersom det borde kunna vara till skada för partiet om denna typ av information fick fötter.
Citera
2024-08-29, 19:54
Medlem
WTF865s avatar
Claes Hedberg ska tydligen ha ringt in till Ring P1 härom dagen och blivit avsnoppad av programledaren Johar Bendjelloul då han börjat prata om sina böcker. Någon som vet vilken dag det var?
Senast redigerad av WTF865 2024-08-29 kl. 20:05.
Citera
2024-08-30, 13:11
Medlem
ercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTF865
Claes Hedberg ska tydligen ha ringt in till Ring P1 härom dagen och blivit avsnoppad av programledaren Johar Bendjelloul då han börjat prata om sina böcker. Någon som vet vilken dag det var?

Det var i tisdags.

Tycker inte han blev avsnoppad. Han hade ju dessutom redan pratat en stund innan han styrde in samtalet på Palmemordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in