2019-03-20, 07:24
  #1
Medlem
Om Stadia infriar sina många löften behövs ingen spelkonsol. Så länge du har en bra uppkoppling, vill säga. Hur bra uppkoppling kräves?

Stadia är Googles streamingtjänst för spel. Den kommer att fungera med en Chrome-webbläsare, via tv med hjälp av Chromecast och på mobiltelefoner och surfplattor. Tjänsten kommer till Europa och Nordamerika senare i år.

Vad tror ni kommer tjänst klara 60 fps i 4k och samtidigt ha en låg latency?
Citera
2019-03-20, 07:33
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Coolt!

Citat:
Under presentationen fick vi se hur man startade Assassin’s Creed Odyssey direkt från en videotrailer på Youtube. Trots att man använde "den sämsta datorn vi kunde hitta" laggade det inte det minsta.

M3 - Sveriges prylsite
Citera
2019-03-20, 07:54
  #3
Medlem
Finnj-vels avatar
Jag har läst om detta men inte riktigt litat på att vi är redo, men det verkar alltså som att det fungerat vid demonstration? Riktigt grymt och det öppnar upp för extraordinära möjligheter. Ska du köpa en värstingdator som klarar alla spel? Visst, 1000:- och en prenumeration på x antal kronor i månaden (antar jag?).

Det skulle bli bra för föräldrar också som kan avsluta abonnemanget om ungarna inte lyder
Citera
2019-03-20, 09:45
  #4
Medlem
Ananasplantas avatar
Media skriver för fullt hur hela spelbranschen är körd, på samma sätt som de skrev när smartphonespel blev populära. Självklart är detta ett exempel på en framtida flopp. Både Sony och Microsoft håller just nu på att köpa upp spelutvecklare så de har exklusiva spel till sina framtida konsoler, och Nintendo använder sina bästa spelutvecklare, så som Retro Studios, till att skapa spel som är tillräckligt bra för att motivera köp av deras konsoler.

Microsoft har blivit riktigt bra på hårdvara, och deras nya Xbox One X är så liten att den bara blir en minimal låda under tvn. Sony har alltid varit bra på hårdvara, och de har dessutom redan många av de fördelar som Google hävdar Stadia ska få, man kan nämligen streama sin PS4 över internet så man kan spela på andra skärmar. Sony kan definitivt förbättra denna redan existerande funktion. Nintendo har redan äkta portabilitet då man kan ta med sig sin Switch varsomhelst, utan att behöva ha en jättesnabb internetuppkoppling. De är före alla andra på detta plan då de redan är bra på att effektivisera spel så de flyter på bra på en bärbar processor.

Notera också hur det var just Ubisoft som ställde upp på denna demonstration. De vill ha en framtid utan konsoler, eller ens content delivery-system som Steam. Helst vill de nog att varje spel helt enkelt ska vara en hemsida man öppnar upp direkt i webbläsaren. Självklart kommer det bli vanligare i framtiden med fler webbläsarspel, men att spelbranschen är helt körd är trams. Googles tjänst kommer dock bli en flopp då ingen kommer vilja prenumerera när de inte har bra exklusiva spel. Free to play spel med mikrotransaktioner passar bäst som spel streamat från webbläsaren.
Citera
2019-03-20, 10:11
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Vad tror ni kommer tjänst klara 60 fps i 4k och samtidigt ha en låg latency?

Gällande latency-frågan så kan man läsa lite mer här om man är nyfiken:

https://wccftech.com/google-stadia-latency-artefacts/

Citat:
DF tested out Assassin’s Creed Odyssey running at 1080p and 30fps using WiFi and an Internet connection of about 200mbps, and found there was around 166ms, or 10 frames/a third of a second, of lag on their button presses. They also did a “worst case scenario” test with a 15mbps connection and got 188ms of latency. By comparison, the Xbox One X version of Assassin’s Creed Odyssey has about 145ms of latency, and high-end PCs have around 79ms.
Citera
2019-03-20, 10:19
  #6
Medlem
Detvarenolyckas avatar
Tror inte på det här, under presentationen fanns där märkbart input lag. Har också läst att det överförs ungefär 20 GB data vid en timmes speltid, detta var dock kanske vid 4K spelande. Detta skulle säkert inte vara några problem i Sverige på många håll, men i säg USA där det tycks vara ganska vanligt med dataöverföringstak så har jag svårt att se att det kan bli en succé.

Dessutom har ju det här med streamat spelande redan testats genom tjänsten OnLive och dom gick ju sakteligen under och finns ju numera inte.
Citera
2019-03-20, 10:21
  #7
Medlem
rajjzs avatar
Det är väl exakt samma princip som Geforce Now? Som jag har förstått så funkar det relativt bra. En tävlingsinriktad spelare förmodligen aldrig använda det, men det kan nog bli succe bland "casual" spelarna.
Citera
2019-03-20, 10:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Gällande latency-frågan så kan man läsa lite mer här om man är nyfiken:

https://wccftech.com/google-stadia-latency-artefacts/

Duger väl knappt för amatörer.
Citera
2019-03-20, 10:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarenolycka
Tror inte på det här, under presentationen fanns där märkbart input lag. Har också läst att det överförs ungefär 20 GB data vid en timmes speltid, detta var dock kanske vid 4K spelande. Detta skulle säkert inte vara några problem i Sverige på många håll, men i säg USA där det tycks vara ganska vanligt med dataöverföringstak så har jag svårt att se att det kan bli en succé.

Dessutom har ju det här med streamat spelande redan testats genom tjänsten OnLive och dom gick ju sakteligen under och finns ju numera inte.

Nu bygger förvisso google ganska mycket fiber i US plus att 5g kommer nästa år så det lär nog inte vara nått problem.
Priset kommer nog vara avgörande. För blir det för dyrt med för mycket problem så kommer folk inte orka. är dock prisent lägre så kanske man kan stå ut med vissa problem.
Citera
2019-03-20, 11:00
  #10
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Detta är väl ingen konstig utveckling? Vi har redan tagit bort all hårdvara vad det gäller tv och film. Det enda som har hindrat detta är tekniken som nu har kommit ifatt oss. Och med 5G nästa år kommer man kunna streama detta utan hinder.

Vore kul att höra hur detta påverkar ur ett miljö och hållbarhets perspektiv
Citera
2019-03-20, 11:03
  #11
Medlem
Ananasplantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Nu bygger förvisso google ganska mycket fiber i US plus att 5g kommer nästa år så det lär nog inte vara nått problem.
Priset kommer nog vara avgörande. För blir det för dyrt med för mycket problem så kommer folk inte orka. är dock prisent lägre så kanske man kan stå ut med vissa problem.

Google fiber byggs mest på USAs kuster och de största städerna. USA är en så viktig marknad för spelbranschen eftersom det finns så många konsumenter i hela USA. Har man bara kusterna och några storstäder med sig så kämpar man i motvind.
Citera
2019-03-20, 11:06
  #12
Medlem
constants avatar
Vet eller tror man något om betalningsmodeller?

Jag som i dag aldrig spelar spel, skulle kunna tänka mig ett riktigt billigt abonnemang där jag kan spela ett visst antal timmar med kanske ett begränsat urval av lite äldre spel.
Att däremot betala lika mycket som en riktig gamer som har spel som sitt stora intresse skulle nog inte locka mig - om nu inte priset kommer att vara riktigt lågt, vilket jag tvivlar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in