• 1
  • 2
2019-03-22, 17:22
Medlem
Första trådstarten här, så vi får se hur det går.

Igår den 21:a mars gick Paradox Interactive ut med info om att Vampire the Masquerade: Bloodlines får en uppföljare som beräknas släppa i mars 2020. Hardsuit Labs är de som ligger bakom utvecklandet av spelet, medans paradox står som publisher, och dessutom äger IP:t.

https://www.paradoxinteractive.com/e...now-available/

För många, inklusive mig, är Bloodlines en odödlig kultklassiker och ett av de bästa RPG's som gjorts, även fast det är rätt fullt med buggar och rätt rushat på slutet. Jag hoppas det är fler än bara jag som är pepp på en fortsättning, i synnerhet eftersom samma snubbe som skrev storyn till det första, Brian Mitsoda, är med och skriver storyn denna gång också! Legenden säger ju att varje gång man nämner detta spel så installerar någon om det igen och börjar lira.

Det kanske bara är jag som är pepp på detta, men förhoppningsvis har någon annan här spelat den oslipade juvel till RPG som första spelet var, och är således taggad på en fortsättning. Vad tror folk? Blir det något att ha, eller kommer det floppa?
Senast redigerad av VitSvenskMan 2019-03-22 kl. 17:43.
Citera
2019-03-22, 22:30
Medlem
bringeroflights avatar
Oj, det ser man fram emot. Håller verkligen med om att det var ett verkligen bra spel trots buggar. Spännande att se ut de i så fall väljer att genomför det. Tänker på öppet mot linjärt, tredje eller första person mm.
Citera
2019-03-22, 23:59
Medlem
Forzos avatar
Älskade ettan men har aldrig spelat något från Hardsuit labs så det känns lite tveksamt. Men att Chris Avellone är inblandad lovar gott! Dessutom har jag stort förtroende för Paradox, de har gång på gång visat att de kan göra (och ge ut) fantastiska spel.

Hoppas verkligen man kommer kunna spela som en komplett galen karaktär igen, var helt underbart att ha en lång diskussion med en stoppskylt i ettan
Citera
2019-03-23, 01:02
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Jag tyckte tyvärr inte att trailern var särskilt lovande. Av trailern att döma kändes det inte som ett rollspel - utan mer en kopia av Mirror's Edge.

https://www.youtube.com/watch?v=SYvWfDxhm_s&t=
Citera
2019-03-23, 03:09
Medlem
Korders avatar
Såg det tidigare; rejält hypad. Utvecklaren ifråga har mest gjort skitspel innan, men det behöver inte betyda så mycket förhoppningsvis. De har ju fått tillskott i personalen och utökad budget + att utgivaren Paradox som äger varumärket ju är kända för att värna om sina varumärken. Man kan ju tycka att det borde funnits bättre alternativ men gissningsvis har Paradox sett en god anledning att ge Hardsuit Labs chansen trots den svaga meritlistan.

Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Älskade ettan men har aldrig spelat något från Hardsuit labs så det känns lite tveksamt. Men att Chris Avellone är inblandad lovar gott! Dessutom har jag stort förtroende för Paradox, de har gång på gång visat att de kan göra (och ge ut) fantastiska spel.

Hoppas verkligen man kommer kunna spela som en komplett galen karaktär igen, var helt underbart att ha en lång diskussion med en stoppskylt i ettan

Kan tilläggas att Brian Mitsoda, som skrev manus till ettan, basar över manusförfattandet.

Citat:
Ursprungligen postat av ThePuppetMaster
Jag tyckte tyvärr inte att trailern var särskilt lovande. Av trailern att döma kändes det inte som ett rollspel - utan mer en kopia av Mirror's Edge.

https://www.youtube.com/watch?v=SYvWfDxhm_s&t=

Det var ju bara en förrenderad teaser som inte innehåller gameplay (vilket det står tydligt). De är sällan representativa för slutprodukten, och är förstås inte det nu heller.

Oklart hur du tyckte trailern påminde om Mirror's Edge över huvud taget dock. Att karaktären sprang?
Citera
2019-03-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo

Tänkte mest på Brian Mitsoda som bland annat skrev storyn till ettan och även gjorde vissa röster i spelet, t.ex reportern på TV'n. Det vet jag enbart för att jag såg en panel med honom och kände direkt igen hans röst.

Vet hittills inte vilka klaner som kommer vara med, men kan tänka mig att Malkavians kommer vara med, och vara MINST lika crazy, då samma snubbe står för manus. Vad vi vet hittills kommer det vara första person (säkert med möjlighet att spela i tredje också).

Paradox har mitt fulla förtroende för detta. Jag har skaffat v5 också (Vampire 5th Edition, rollspelet alltså), och det är inget mindre än genialt i min mening. Mycket av det som är med i spelet är med i rollspelet, och vice versa. Bland annat så har dem sagt att "Resonance"-systemet är med i både rollspelet och VTMB 2. Det innebär att om du dricker blod från någon som är aggressiv eller våldsam får du combat-buffs, medans om det är någon som är kåt eller lustfull eller dylikt så får du bonus på att förföra och övertala.
Senast redigerad av VitSvenskMan 2019-03-23 kl. 13:16.
Citera
2019-03-23, 14:06
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitSvenskMan
Tänkte mest på Brian Mitsoda som bland annat skrev storyn till ettan och även gjorde vissa röster i spelet, t.ex reportern på TV'n. Det vet jag enbart för att jag såg en panel med honom och kände direkt igen hans röst.

Vet hittills inte vilka klaner som kommer vara med, men kan tänka mig att Malkavians kommer vara med, och vara MINST lika crazy, då samma snubbe står för manus. Vad vi vet hittills kommer det vara första person (säkert med möjlighet att spela i tredje också).

Paradox har mitt fulla förtroende för detta. Jag har skaffat v5 också (Vampire 5th Edition, rollspelet alltså), och det är inget mindre än genialt i min mening. Mycket av det som är med i spelet är med i rollspelet, och vice versa. Bland annat så har dem sagt att "Resonance"-systemet är med i både rollspelet och VTMB 2. Det innebär att om du dricker blod från någon som är aggressiv eller våldsam får du combat-buffs, medans om det är någon som är kåt eller lustfull eller dylikt så får du bonus på att förföra och övertala.

Låter nice! Vad gäller klaner så blir det minst sagt intressant. Ärligt talat hoppas jag att det inte är alltför många, för är det massor av klaner med så kan man ju med röven räkna ut att valet kommer ha väldigt lite betydelse narrativt.
Citera
2019-03-23, 14:19
Medlem
Nihennas avatar
Jag älskade verkligen ettan...fram tills man lämnade första området. Sen tyckte jag att det gick ner sig totalt och jag tröttnade på det Trist, för första området, med spökhotellet, diskot och grejer, var verkligen helmysigt och fantastiskt.

Hoppas de får till en mer jämn kvalité igenom hela uppföljaren, då kommer jag definitivt skaffa det.
Citera
2019-03-23, 14:21
Medlem
Även om atmosfären och upplägget med 1an var bra, så var det ju en buggfest utan dess like. Trasigare spel tror jag aldrig jag spelat.

Edit Postal 3 var faktiskt trasigare.
Senast redigerad av DenPassionerade 2019-03-23 kl. 14:23.
Citera
2019-03-23, 16:53
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenPassionerade
Även om atmosfären och upplägget med 1an var bra, så var det ju en buggfest utan dess like. Trasigare spel tror jag aldrig jag spelat.

Edit Postal 3 var faktiskt trasigare.

Stämmer. Finns ju dock en väldigt gedigen community patch som plockats fram med åren. Vet inte om du har testat spelet nu på senare år med den patchen? Är en helt annan upplevelse än den trasiga, skittäckta guldklump spelet var när det släpptes. Här har du lite info om patchen.
Citera
2019-03-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Låter nice! Vad gäller klaner så blir det minst sagt intressant. Ärligt talat hoppas jag att det inte är alltför många, för är det massor av klaner med så kan man ju med röven räkna ut att valet kommer ha väldigt lite betydelse narrativt.

Det kan du ha rätt i. Rent spelmekaniskt är ju de flesta klaner annorlunda, och nu har de ju en chans att göra alla klaner ÄNNU mer unika. I ettan spelade det ju dock inte heller någon narrativ roll vilken klan du valde, alla klaner hade lite olika stats och grejer, men det var mest det, samt hur t.ex Nosferatu måste ta sig genom kloakerna för det mesta och hur Malkavians var galna. Klanen påverkar nog inte storyn här i 2:an heller. Jag gissar att det är samma 7 klaner som i föregångaren.
Senast redigerad av VitSvenskMan 2019-03-23 kl. 17:46.
Citera
2019-03-23, 18:00
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitSvenskMan
Det kan du ha rätt i. Rent spelmekaniskt är ju de flesta klaner annorlunda, och nu har de ju en chans att göra alla klaner ÄNNU mer unika. I ettan spelade det ju dock inte heller någon narrativ roll vilken klan du valde, alla klaner hade lite olika stats och grejer, men det var mest det, samt hur t.ex Nosferatu måste ta sig genom kloakerna för det mesta och hur Malkavians var galna. Klanen påverkar nog inte storyn här i 2:an heller. Jag gissar att det är samma 7 klaner som i föregångaren.

De har redan gått ut med att fler klaner kommer att komma efter att spelet har släppts, så om vi har tur så lär vi få se de 13 olika klanerna så småningom.

Dock så lär vi nog få välja klan en bit in i spelet då vi kommer att börja som en thin-blood
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in