Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det är väldigt "cuck", om jag ska låna ett uttryck som ofta används här på forumet. Traditionen är att kvinnan ska ta mannens namn. Eventuellt kan hon göra ett dubbelnamn, med flicknamnet och mannens namn och bindestreck emellan. (Tidigare mellannamn - men då var det utan bindestreck.) I sällsynta fall kan det vara vettigt att båda behåller sina efternamn - det kan t.ex. vara om kvinnan är en artist, modeskapare eller annan kändis, och hennes fulla namn är starkt förknippat med hennes varumärke.
Tänk bara på Victoria och Daniel. Att han fick ta hennes namn i stället för tvärtom, berodde ju på hennes högre sociala status. En man som accepterar att ta kvinnans namn, accepterar samtidigt att han anses ha lägre status än henne.
När det gäller finare efternamn, adliga och "lyckade" tagna - så tycker jag dessutom att det känns fel, att en man springer runt och heter att namn som han inte har rätt till. När kvinnor gör det, så VET ju alla att det beror på att hon har gift sig till det, men när det är en man så förväntar man sig inte det. Därför blir det fel - det känns som att mannen förebär att han härstammar från en gammal adlig släkt. På samma sätt känns det jättefel, när utlänningar tar vanliga svenska efternamn som Olsson och Bergström, och springer runt och låtsas vara svenskar...
Enligt vem? Möjligtvis förr i tiden men knappast någon i dagens samhälle som anser att mannen har lägre status för att den väljer att ta kvinnans efternamn. Det kan till stor del bero på vilka efternamn man har, många gillar att ha lite annorlunda efternamn så om någon heter någonting vanligt som Andersson eller liknande tycker jag det är vanligt att man väljer den andras efternamn.