• 1
  • 2
2019-03-26, 23:02
Medlem
Nu är det som så att jag ska flytta snart.
Kylskåp och ugn i den nya lägenheten är under all kritik
Hyresvärd vägrar ersätta med ny ugn eller kylskåp

Vad gör man för att ta sönder dem så han blir tvungen att ge mig ny?
Citera
2019-03-26, 23:07
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn

Under all kritik? Är dom redan trasiga eller? Om inte, sluta lipa och använd det som bjuds eller välj en annan lägenhet.
Citera
2019-03-26, 23:09
Medlem
mikaelss avatar
'ta sönder'?
Du menar ha sönder, antar jag. TA sönder kan du ju göra genom att plocka isär dem. Bensin och yxa lär ju göra dem obrukbara, men du menar kanske något sätt att få dem att verka så utslitna att de byts? Varför skrev du inte det då?
Du får nog räkna med att behålla dem tills din hyresvärd tycker du är värd nya grejor, vilket nog kan dröja
Citera
2019-03-26, 23:34
Medlem
SophieNeveus avatar
Risken finns väl att hyresvärden byter ut till precis likadana?
Det enda jag kan tänka på är typ att kortsluta grejerna eller skruva lite på baksidan av kylskåpet, borde finnas någon ventil för gasbyte som du kan släppa ut.
Alternativt låt kylskåpet stå på max med öppen dörr i någon vecka, bör gå sönder. Vet ej om det är brandrisk. Elräkningen lär också påverkas.

Alternativt köp egna grejer som du sedan tar med dig när du flyttar ut? Det är ju inte direkt dyrt, du kan nog få hyfsad kyl och ugn för 10 000 kr.
Citera
2019-03-26, 23:57
Medlem
myrornaskrigs avatar
Citat:

Manipulerar du sönder sakerna och värden genomskådar det kan du bli ersättningsskyldig😬 Satsa på den mjukare linjen och diskutera fram en lösning som ni båda kan acceptera. Oftast finns en uppskattad livslängd på ca 10 år beroende på produkt och närmar sig ’utgångsdatum’ kanske de kan tänka sig att byta lite tidigare om du lägger orden rätt - annars kan man alltid fråga om det går att lägga nån krona på hyran och uppgradera i förväg.
Citera
2019-03-27, 00:50
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:

Vad är det för fel på de befintliga vitvarorna? Är de defekta eller anser du dig vara värd splitternya?

Det du kan göra är att få be om nya mot hyreshöjning.
Citera
2019-03-27, 05:01
Medlem
Har du sönder grejerna får du självklart betala ur egen ficka.
Citera
2019-03-27, 07:40
Medlem
falsk_mekanikers avatar
KOM IGEN
TS ber om råd om hur han ska lyckas sabotera vitvarorna för att få nya. Finns säkert flera anledningar till varför han vill ha nya, de är säkert gamla och skitiga efter många års användande av flera hyresgäster, dessutom är hyresbolag generellt snåla och låter saker förfalla innan det köps in något nytt. Varför måste nästan samtliga som svarat vara dryga och spydiga?

Till TS kan jag väl tipsa om att försöka googla upp märke/modell på grejerna och sedan få info om vad som kan förstöras.

När det väl kommer ut en reparatör så är dennes syfte inte att utreda vem och hur komponenten blivit förstörd, utan enbart att reparera eller dömma ut vitvaran.

Lycka till!
Citera
2019-03-27, 07:56
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Drar mig till minnes tidigare trådar där detta avhandlats, här är en t.ex. (FB) Förstöra ett kylskåp.... Hur?
Citera
2019-03-27, 08:47
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Hur gamla är grejerna?
Hos mig är den beräknade livslängden ca 20år... Som tur var fick jag nya när jag flyttade in, nu efter 10 år har hyresvärden bytt ut lite slitdelar och sen är det bara att steka igen.
Citera
2019-03-27, 09:03
Medlem
Ugnen kan man brygga termostaten på så att den ger max -mycket max temp , elementen kommer då paja
Citera
2019-03-27, 11:44
Medlem
Proras avatar
Citat:

Du har alltså varit i kontakt med hyresvärden. Denne vägrar byta ut kyl och ugn. Hur tror du värden kommer att reagera om din kyl och ugn en kort tid därefter upphör att fungera? Vad skulle du själv tro om du varit hyresvärd?

Jag vet själv inte vad man kan kräva för standard. Kyl och spis måste givetvis vara ordentligt rengjorda vid inflytt. Är detta inte fallet får du väl först och främst dokumentera detta med bilder och opartiska vittnesmål från personer som kan styrka detta.

Jag antar dessutom att kylskåp måste klara att hålla temperaturen under en viss högsta gräns, gissningsvis +8 C. Däremot tror jag inte man kan ställa några speciella krav på ugnen avseende effekt och liknande. Men hör med hälsovårdsmyndigheterna/konsumentvägledare i din kommun för raka besked.

Fungerar grejerna trots att de har några år på nacken, givetvis under förutsättning att de är rena så får du stå ditt kast. Du blev väl inte tvingad att skriva på kontraktet.

Ger du dig på sabotage lär du bli vräkt och då alla som hyr ut tar referenser så kommer möjligheten till anständigt boende i möjligheten att vara minimala. Såvida du inte kan köpa ett boende för egna pengar. Inläggets allmänna karaktär gör att jag tvivlar på att så är fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in