Citat:
Ursprungligen postat av
Spejlarn
Nu är det som så att jag ska flytta snart.
Kylskåp och ugn i den nya lägenheten är under all kritik
Hyresvärd vägrar ersätta med ny ugn eller kylskåp
Vad gör man för att ta sönder dem så han blir tvungen att ge mig ny?
Du har alltså varit i kontakt med hyresvärden. Denne vägrar byta ut kyl och ugn. Hur tror du värden kommer att reagera om din kyl och ugn en kort tid därefter upphör att fungera? Vad skulle du själv tro om du varit hyresvärd?
Jag vet själv inte vad man kan kräva för standard. Kyl och spis måste givetvis vara ordentligt rengjorda vid inflytt. Är detta inte fallet får du väl först och främst dokumentera detta med bilder och opartiska vittnesmål från personer som kan styrka detta.
Jag antar dessutom att kylskåp måste klara att hålla temperaturen under en viss högsta gräns, gissningsvis +8 C. Däremot tror jag inte man kan ställa några speciella krav på ugnen avseende effekt och liknande. Men hör med hälsovårdsmyndigheterna/konsumentvägledare i din kommun för raka besked.
Fungerar grejerna trots att de har några år på nacken, givetvis under förutsättning att de är rena så får du stå ditt kast. Du blev väl inte tvingad att skriva på kontraktet.
Ger du dig på sabotage lär du bli vräkt och då alla som hyr ut tar referenser så kommer möjligheten till anständigt boende i möjligheten att vara minimala. Såvida du inte kan köpa ett boende för egna pengar. Inläggets allmänna karaktär gör att jag tvivlar på att så är fallet.