• 1
  • 2
2019-03-29, 23:53
Medlem
julsommars avatar
Hej, har någon av er bott två stycken i en tvåa? På säg 40-60 kvadrat.
Vi tänkte att ena personen får ha sovrummet och den andra vardagsrummet som rum.

Detta för att komma ned i pris i Stockholms galna bostadsmarknad.

Tänker mig att det är helt lugnt om man är ett par, men jag hade tänkt att antingen bo med en vän eller en nära släkting.

Någon som bor såhär eller har gjort det?

Vad tror ni?
Citera
2019-03-30, 00:00
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Vi tänkte att ena personen får ha sovrummet och den andra vardagsrummet som rum.

Tänker mig att det är helt lugnt om man är ett par, men jag hade tänkt att antingen bo med en vän eller en nära släkting.

Vad tror ni?

Det beror ju helt på vem man bor med. Jag har bott inneboende två gånger hos randoms, varav en gång i en lägenhet på typ 50 kvadrat, och det har funkat. Men allt beror ju på den man bor med. Är det en skön kompis som är rätt lik dig själv? Då lär det funka fint. Är det en slumpmässig annons från Blocket där du bor med nån slumpmässig person? Då kan det bli vad fan som helst.
Citera
2019-03-30, 00:02
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Självklart går det, Är den kring 60 kvadrat så är det inget snack om saken.
Citera
2019-03-30, 00:11
Medlem
Kan man stänga om sig och respekterar varandra så ska det nog gå utmärkt.
Citera
2019-03-30, 00:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Vad tror ni?

Som andra skriver, det beror på vem du bor med. Det kan vara rätt fördelaktigt med samsyn på sådant som vilka tider det ska vara tyst, ambitionsnivå för städning, vad som är personal space osv.
Citera
2019-03-30, 00:22
Medlem
Personligen tycker jag en 4a är för liten för mig och min fru. Alla funkar olika.
Citera
2019-03-30, 00:47
Medlem
julsommars avatar
Tack för svar! Jag och personen står nära och vi skulle funka ihop.
Får bli att besöka lite tvåor och känna av.
Citera
2019-03-30, 02:04
Avstängd
Klart det funkar. Finns de som bor 2 st på 25 kvm.

Tycker ni ska fundera på om ni ska ha 2 egna rum, om ni ska ha ett sovrum där den ena sover och ett vardagsrum där den andra sover eller om ni båda sover i sovrummet och sedan har ett vardagsrum.

För och nackdelar med alla sakerna.

Jag hade 2011 2 st grannar som var 19 år som bodde i en etta på 30 kvm. En sov i sängen och den andra i soffan i det enda rummet.
Citera
2019-03-30, 02:07
Medlem
Klart att det går utrymmesmässigt. Människor har alltid bott trångt. Det handlar om hur väl man kommer överens och vilken hänsyn som visas.
Citera
2019-03-30, 02:26
Bannlyst
Det kan fungera, om du är smart så välj rummet! Den som får vardagsrummet kommer inte känna att den har så mycket privacy dock... och kommer nog att klaga om detta framöver
Citera
2019-03-30, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdrianaViktoria
Det kan fungera, om du är smart så välj rummet! Den som får vardagsrummet kommer inte känna att den har så mycket privacy dock... och kommer nog att klaga om detta framöver

Håller med detta inlägg litegrann. Även fast ni har köket som en zon att komma bort i ett tag så kommer era sovrum kännas allt bra trista om ni hänger där för mycket. Ett riktigt vardagsrum behövs tycker jag, man vill kunna bjuda över ett par polare till sig ibland, blir svårt om någon sover på soffan i samma rum.

Beror iofs helt på hur eran livssituation ser ut i övrigt, är ni knappt hemma annars och brukar träffa vänner och släkt i andra lokaler så går det ett längre tag. Men tristessen infinner sig nog ändå efter ett antal månader, är lite i samma sits nu.
Citera
2019-03-30, 07:10
Avstängd
Hyrde ut min tvåa 45,5 m2 i centrala sthlm till mamma, pappa 17 årig son, det funkade fint tydligen. De hade en katt oxo.

Mkt handlar väl i ditt fall hur ni kommer överens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in