Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-02, 12:28
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Då tillhör du en av de få som har den möjligheten, för de flesta andra betyder köplunch att man åker iväg och äter.

För mig är 78kr för en måltid fortfarande för dyrt, även om det kan anses vara skönt att slippa laga mat ibland.

Ja tycker man att det är för dyrt så är det ju upp till var och en att tycka så men för mig ser jag det som en lyx plus att det är en social grej också man sitter och tjötar med sina kollegor över lunchen det är för mig iallafall en väldigt viktig del i vardagen. Jag tjänar hyfsat så att jag har råd att göra andra grejer också så varför hålla på att snåla och räkna kr. Som jag sade i ett annat inlägg det handlar om hur man vill leva sitt liv och vad man värderar högt .
Citera
2019-04-02, 12:33
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja tycker man att det är för dyrt så är det ju upp till var och en att tycka så men för mig ser jag det som en lyx plus att det är en social grej också man sitter och tjötar med sina kollegor över lunchen det är för mig iallafall en väldigt viktig del i vardagen. Jag tjänar hyfsat så att jag har råd att göra andra grejer också så varför hålla på att snåla och räkna kr. Som jag sade i ett annat inlägg det handlar om hur man vill leva sitt liv och vad man värderar högt .

Att samtala vid lunch är inget som hindras ifall man tar med sin egna matlåda eller köper mat.

Det handlar inte om att vara snål när man är ekonomisk, det är två skilda ting.
Sen har du helt rätt i hur vi alla värderar saker olika, något som mat styr jag gärna över själv och dessutom blir min mat alltid godare än den jag köper i en restaurang som tillhandahåller lunch, enligt mig.

Att betala mellan 3-6ggr så mycket för en enskild måltid varje dag är något jag ser som fruktansvärt onödigt och de pengarna lägger jag hellre på resor, elektronik m.m.
Citera
2019-04-02, 12:34
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det blir billigare, jag tycker att mycket mat som man käkar ute är alldeles för dyr.
Citera
2019-04-02, 12:47
Medlem
irrelevants avatar
Du måste ju vara efterbliven.

1. En lunch kostar inte 50 spänn ute, det kostar 80 och uppåt.
2. En macka är inte lunch annat än i enstaka fall.
3. Ja det blir billigare att laga själv. Tex bolognese ute, säg att det kostar 80 spänn. Max 100g kött på den portionen. Billigaste skitpastan. Och nån jävla blöt isbergssallad till med hård tomatskiva.

Lagar du samma sak hemma:

Fläskfärs 35 spänn för 500g
Tomatsås 5 spänn för en burk
Billig pasta 10 spänn, räcker till typ 4 portioner.
Tomat 5 spänn.
Ett helt salladshuvud 10-15 spänn

Där har du lagt max 70 spänn på 4 portioner mat. Det är mindre än 20 kr per portion. Tänker inte räkna med salt och peppar.
Citera
2019-04-02, 12:50
Medlem
dialektikers avatar
50 spänn? Det räcker ju bara till en kaffe och en ostmacka.
Minst 70 spänn om det ska räcka till något, men knappt det.

Dessutom utemat tröttnar man verkligen på.
Hemmamat är ju allra godast när man fixar den från grunden och går att variera i mycket högre grad, samt att det blir billigare. Samt att man vet vad man får i sig.

Istället för att köpa någon baguette som ts tar som exempel så kan man ju bre några egna mackor på nyttigt fullkornsbröd med några näringsrika pålägg.

Salladsbar kan jag däremot hålla med lite om att det kan bli lika billigt näst intill som hemma om man blandar komplicerade ingredienser.
Senast redigerad av dialektiker 2019-04-02 kl. 12:53.
Citera
2019-04-02, 13:02
Medlem
morrhuggs avatar
Nu gor jag ganska stora kok, men jag ar nere pa ca 10kr per maltid, exklusive ris eller vad man nu vill ha till, samt dryck. Laga mat, frys in i boxar som haller ca 8 maltider vardera. Jag spenderar kanske en timma pa att laga mat (aktiv tid, total tid kanske ar 2-8 timmar da en stor gryta kan ta tid). Pa denna timma far jag runt 10-12 boxar mat beroende pa vad jag tillagat.

Handlar for mellan 600-800kr oftast, och lagt raknat blir det ca 80 maltider.

Sa ja, det ar vart det skulle jag saga.

Nu finns det en del som tycker att man inte kan ata samma mat varje dag, men det finns en mycket enkel losning pa detta problem. At inte samma mat varje dag Gor 2-4 olika kok bara, samt variera med annan mat som kotletter och whatever mellan varven bara. Inga storre problem.
Senast redigerad av morrhugg 2019-04-02 kl. 13:14.
Citera
2019-04-02, 13:13
Medlem
CalzoneItalias avatar
Sen är det säkert folk som röker eller snusar bara där har ni utgifter som hade kunnat finansiera att äta god mat på på jobbet. Eller annat onödigt som folk lägger sina pengar på. Och jag lovar att dom flesta kan inte laga lika god mat som serveras på ett seriöst ställe med husmanskost .
Citera
2019-04-02, 13:15
Medlem
Keonels avatar
Köpa ett paket strimlad kyckling a 300 gram =2 portioner = typ 30 kr på willys, ris behöver vi väl knappt räkna med? Typ 2 kr då säger vi för en portion. Sen lite stekt broccoli å curry = typ 4 kr. Totalt = 21 kr för en portion nyttig matlåda.

Äta mat (dvs inte baguette) = 70.. Vilket jag lyckats med iaf. Under det så blir det mest baguetter å skit så..

Ja, blir billigare beroende på vad man lagar klart. Men jag äter en del ute för det suger att laga mat hemma hela tiden å diska å skit
Citera
2019-04-02, 13:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Folk som käkar sina egna matlådor ur ekonomisk synvinkel kan likväl köpa Findus/Dafgård 5st för 100kr. Det är lika smaklöst och energifattigt som en matlåda som värms dagen efter i jobbmicron.

Hur tänkte du nu? Beror väl på vad man lagar? En låda med bulgur, kycklingfilé samt stekta rofrukter/broccoli med en lågkalsås till är rätt så mycket bättre än ditot. Kan folk som du inte laga mat eller är ni för lata?
Citera
2019-04-02, 13:17
Medlem
Ja det är mycket billigare ...du gör en god gryta och lägg i matlådor.med lite ris till..det blir minst 5 måltider...om du istället äter på ett lunchhak..så gör du av med nästan en hundring...när du åker hem från jobbet blir du sugen på något gott.och vips har du redan handlat för en hundralapp .då har du alltså den dagen .gjort av med 200 kronor.först på lunchhaketet och i affären....köp istället en bit kött för en hundralapp och gör som sagt en god gryta ....lagar du dessutom alltid matlådor så blir du tillslut nästan en kock. Gå ut och ät på resturang på helgen istället ibland med vänner
Citera
2019-04-02, 13:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hur kommer ni fram till dessa summor? 15-20 täcker kanske några proteinkällor men då får man inget finare än typ kyckling eller den billigaste köttfärsen, och aldrig nånsin sallad.

Skulle gissa att jag hamnar på minst 40 kr i snitt på mina hemlagade portioner genom en varierad kost och bra men inte fantastiska råvaror, och då handlar jag billigt på Lidl.

Ska vi ta ett exempel?

Vi går till LIDL och köper;

- 2 Kg. Gyllda fryst kycklingfilé (10 port) 89 kr. / Per port: 9kr.
- 1 Kg. Bulgur/ris (15 port) 17 kr. / Per port: 1.1kr.
- 2 kg. Frysta grönsaker (15 port) 25 kr. / Per port: 1.6kr.
- 2x Piri Piri sås (20 port) 18 kr. / Per port: 1kr.
- 1x yoghurt 70ml 8 kr. (10 port) / Per port: 0.8kr.
- 1x vitlök 5 kr. (10 port) / Per port: 0.5kr.

Totalt: 162 kr. / Per port: 14kr.

Då har du en mycket bra måltid med två olika såser, fiberrika och vitaminrika grönsaker samt 200g kycklingfilé / port.
Citera
2019-04-02, 13:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keonel
Köpa ett paket strimlad kyckling a 300 gram =2 portioner = typ 30 kr på willys, ris behöver vi väl knappt räkna med? Typ 2 kr då säger vi för en portion. Sen lite stekt broccoli å curry = typ 4 kr. Totalt = 21 kr för en portion nyttig matlåda.

Äta mat (dvs inte baguette) = 70.. Vilket jag lyckats med iaf. Under det så blir det mest baguetter å skit så..

Ja, blir billigare beroende på vad man lagar klart. Men jag äter en del ute för det suger att laga mat hemma hela tiden å diska å skit

Storhandla och mealpreppa så räcker det med att laga mat 1-2 ggr/vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in