Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-01, 14:06
Medlem
jontebojs avatar
Detta är väl förmodligen fel kategori att posta i då det mestadels handlar om mat.

Som sagt, jag har alltid undrat om det är sanning eller ej om man verkligen sparar på att göra egen mat hemma och ta med sig en s.k matlåda, jag menar det verkar ju inte så med tanke på att om man gör mackor exempelvis, du måste ju först köpa brödet och sen alla ingredienser du vill ha på den och eventuell dricka och detta går väl på kanske ca 40kr - 50kr vilket är precis vad "en lunch" kostar normalt sett? Hur orkar ni stå och göra matlådor för era jobb?

Såvida man inte äter ute på resturanger osv då går väl en lunch på säkert 150kr - 300kr haha. Men asså jag undrar om man verkligen tjänar på att skapa matlådor? Det verkar inte så utifrån vad jag räknat och tänkt ut och jag pallar ändå inte stå på söndagen osv och planera mina luncher för veckorna, nu jobbar jag visserligen inte i nuläget men när jag väl börjar jobba så kommer jag inte palla det haha. Jag tror jag kommer köpa mina luncher varje dag och till och med middag. Jag har inget stort intresse för matlagning och det är ju så himla skönt att bara kunna köpa mat med sig hem + på någon bagetteria osv.

Dessutom så sparar man sjuka mängder tid på att inte laga sin mat själv. Så återigen: Sparar man på att göra egen mat eller är det bara en myt? Jag förstår inte hur man kan vilja göra sin egna lunch, köpt mat är ju även mycket godare.
Citera
2019-04-01, 14:11
Medlem
Gör du rätter där det blir mycket mat typ grytor eller korvstroganoff är det klart att det blir billigare. I min stad är det svårt att hitta lunch för under hundringen om man inte vill äta på donken varje dag.
Citera
2019-04-01, 14:11
Medlem
Vart äter du lucnh för 40-50 som inte är subventionerade? 79kr och uppåt känns som vanligt pris för dagens eller en pizza på stan.
Citera
2019-04-01, 14:13
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chkld
Vart äter du lucnh för 40-50 som inte är subventionerade? 79kr och uppåt känns som vanligt pris för dagens eller en pizza på stan.
Köper hos en bagetteria här som har burk dricka + baguette för endast 45kr. Köpte lunch där varje gång det var skitmat i skolan. Det är fan verkligen så jävla värt det att köpa mat för den mängd tid du sparar.
Citera
2019-04-01, 14:14
Medlem
En matlåda är ju både middag och lunch. Ibland tom flera luncher. Du köper ju inte mat för att endast göra en lunchlåda.

Finns ingen lagad lunch som kostar 40-50 kr såvida du inte köper typ cheeseburgare på donken.
Citera
2019-04-01, 14:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Detta är väl förmodligen fel kategori att posta i då det mestadels handlar om mat.

Som sagt, jag har alltid undrat om det är sanning eller ej om man verkligen sparar på att göra egen mat hemma och ta med sig en s.k matlåda, jag menar det verkar ju inte så med tanke på att om man gör mackor exempelvis, du måste ju först köpa brödet och sen alla ingredienser du vill ha på den och eventuell dricka och detta går väl på kanske ca 40kr - 50kr vilket är precis vad "en lunch" kostar normalt sett? Hur orkar ni stå och göra matlådor för era jobb?

Såvida man inte äter ute på resturanger osv då går väl en lunch på säkert 150kr - 300kr haha. Men asså jag undrar om man verkligen tjänar på att skapa matlådor? Det verkar inte så utifrån vad jag räknat och tänkt ut och jag pallar ändå inte stå på söndagen osv och planera mina luncher för veckorna, nu jobbar jag visserligen inte i nuläget men när jag väl börjar jobba så kommer jag inte palla det haha. Jag tror jag kommer köpa mina luncher varje dag och till och med middag. Jag har inget stort intresse för matlagning och det är ju så himla skönt att bara kunna köpa mat med sig hem + på någon bagetteria osv.

Dessutom så sparar man sjuka mängder tid på att inte laga sin mat själv. Så återigen: Sparar man på att göra egen mat eller är det bara en myt? Jag förstår inte hur man kan vilja göra sin egna lunch, köpt mat är ju även mycket godare.

Ja, det är klart billigare med matlådor. Man betalar ungefär en femtedel mot att köpa ute.
Citera
2019-04-01, 14:17
Medlem
Citat:
Köper hos en bagetteria här som har burk dricka + baguette för endast 45kr. Köpte lunch där varje gång det var skitmat i skolan. Det är fan verkligen så jävla värt det att köpa mat för den mängd tid du sparar.

En macka räknar inte jag som lunch det ska vara en ordentlig måltid.
Citera
2019-04-01, 14:22
Medlem
Citat:

En baguette är ingen lunch.
En matlåda kostar inte 50 spänn.
Matlåda görs samtidigt som du lagar middag.

Om du inte förstår hur detta är billigare är du inte mottaglig för vidare diskussion i ämnet.
Citera
2019-04-01, 14:23
Medlem
Citat:
Onödiga kalorier

Beror ju på vad du lagar för mat. Är du petig är en macka inte bra att äta speciellt om det är vanligt vitt bröd med massa smör och skit på.
Citera
2019-04-01, 14:36
Medlem
Om man inte är helt tappad så blir det betydligt billigare. Hur tror du restauranger tjänar pengar egentligen?

Citat:
Onödiga kalorier
Ta mindre mat då pucko. Smörgåsar är ganska kaloritäta, så det argumentet håller inte.
Citera
2019-04-01, 14:37
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Min lagade lunch kostar 25:-, lunch där jag jobbar kostar från 89:- och uppåt.
Citera
2019-04-01, 14:44
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
OM det skulle vara billigare att äta ute än att laga maten själv, hur skulle du restauranger och bagerier kunna göra någon vinst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in