Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-01, 14:47
Medlem
Briasccas avatar
Du sparar ju inte på att köpa något, men din kostnad blir sannolikt mindre med en medhavd lunchmatlåda. Men hela frågan beror ju på vad du stoppar i matlådan och vad syftet med lunchen är.

Oftast är i lunchmaten och matlådan inte helt jämförbara då lunchställen också erbjuder tilläggsprodukter som bröd, kaffe, dryck, salladsbord osv. Inte heller maträtterna är helt jämförbara då en lunchlåda som innehåller en matrest inte kan jämföras med en nylagad maträtt på en lunchkrog, och det kan också vara en betydande skillnad i mathantverket. Är du själv en usel kock och köper något som en skicklig kock tillagat, så blir förstås inte heller jämförelsen korrekt.

Sedan handlar det också hur man ser på en måltider och mat; är det bara energi för kroppsmaskinen så är det onödigt hög kostnad att äta på restaurang då du kan få samma energi och näringsmängd till lägre pris i en egentillverkad matlåda. Men som sagt, man köper också bekvämlighet när man går ut och äter, inte sällan också gemenskap och trivsel.
Citera
2019-04-01, 14:50
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Detta är väl förmodligen fel kategori att posta i då det mestadels handlar om mat.

Som sagt, jag har alltid undrat om det är sanning eller ej om man verkligen sparar på att göra egen mat hemma och ta med sig en s.k matlåda, jag menar det verkar ju inte så med tanke på att om man gör mackor exempelvis, du måste ju först köpa brödet och sen alla ingredienser du vill ha på den och eventuell dricka och detta går väl på kanske ca 40kr - 50kr vilket är precis vad "en lunch" kostar normalt sett? Hur orkar ni stå och göra matlådor för era jobb?

Såvida man inte äter ute på resturanger osv då går väl en lunch på säkert 150kr - 300kr haha. Men asså jag undrar om man verkligen tjänar på att skapa matlådor? Det verkar inte så utifrån vad jag räknat och tänkt ut och jag pallar ändå inte stå på söndagen osv och planera mina luncher för veckorna, nu jobbar jag visserligen inte i nuläget men när jag väl börjar jobba så kommer jag inte palla det haha. Jag tror jag kommer köpa mina luncher varje dag och till och med middag. Jag har inget stort intresse för matlagning och det är ju så himla skönt att bara kunna köpa mat med sig hem + på någon bagetteria osv.

Dessutom så sparar man sjuka mängder tid på att inte laga sin mat själv. Så återigen: Sparar man på att göra egen mat eller är det bara en myt? Jag förstår inte hur man kan vilja göra sin egna lunch, köpt mat är ju även mycket godare.

Mat för veckan tillagas med fördel på söndagen.
Vad man väljer att laga bestämmer ju priset, ska du äta oxfilé varje dag blir det dyrt
Sedan beror det ju på vilken mängd mat man äter också.
Citera
2019-04-01, 14:59
Medlem
luddesbros avatar
En burk eldorado vita bönor är väl en lunch. Billigt billigt
Citera
2019-04-01, 15:13
Medlem
CommanderShepards avatar
Jag brukade alltid laga mat på förr, men allt som oftast så hinner något bli gammalt och man blir tvungen att slänga det = slöseri. Nu förtiden köper jag i stortsett bara frysmatlådor från Ica eller Lidl, på Lidl kostar en matlåda runt 20 spänn (titt som tätt så är det 30% billigare, då köper jag på mig och stoppar i frysen) Ceasar salladen på Lidl kostar runt 40kr och den är faktiskt ruggigt god.

Lättare att räkna kalorier är det också, inte världens godaste mat kanske men jag överlever.
Citera
2019-04-01, 15:16
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Detta är väl förmodligen fel kategori att posta i då det mestadels handlar om mat.

Som sagt, jag har alltid undrat om det är sanning eller ej om man verkligen sparar på att göra egen mat hemma och ta med sig en s.k matlåda, jag menar det verkar ju inte så med tanke på att om man gör mackor exempelvis, du måste ju först köpa brödet och sen alla ingredienser du vill ha på den och eventuell dricka och detta går väl på kanske ca 40kr - 50kr vilket är precis vad "en lunch" kostar normalt sett? Hur orkar ni stå och göra matlådor för era jobb?
:

Som alla andra. Det finns inte en chans att få en lunch för 40 spänn i dagens läge.
Om "macka" med en burkläsk är ett lunchalternativ så brukar mataffären närmast mig ha stora baguetter för 10 spänn styck (räcker till 2 eller till och med 3 mackor).
Det blir fortfarande billigare än din baguetteria.
Jag gör sällan matlådor eftersom jag oftast kan äta hemlagat och gratis på jobbet. Har lite färdigrätter i personalfrysen , brukar vara 5 för 100 då och då i butiken. Bara att lagra upp då.
Citera
2019-04-01, 15:21
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
.

Hej. Ja tråden ligger i fel kategori men inte av den anledningen du tror. Tråden handlar inte alls om mat utan om bristande kognetiv förmåga och borde ligga under ämnet psykologi.
1dl ris kostar 1kr, 8 köttbullar från mamma scan kostar 4,50...lägg nu till grönsaker för 1-2kr.
Är verkligen 7kr mindre än 49kr?

Nu blir jag ju nyfiken på vad man arbetar med om man inte förstår att 7kr är mindre äm 49?
ALltså jag vill inte vara dryg men hur skall det gå att undvika med sådana här inlägg?
Citera
2019-04-01, 15:22
Medlem
Det säger väl sig självt att det blir billigare om man lagar sin egna mat...?
Citera
2019-04-01, 15:26
Bannlyst
Ett paket mackor 25-30 mackor. 25:-
Ett paket ost. 40 stycken skivor 35-40:-
Ett paket smör. 15:-

80:- för dina 30 mackor.
Du äter två om dagen under en månad. Totalkostnad ~ 160:-

40:- för det du vill ha på jobbet. Ta bort att du aldrig gör eget, utan du köper allt där.

1200:- käkar du för på jobbet.

Att ha en restaurang på arbetet är en riktig kassako. Hur många spenderar inte sin lön där, för att dom inte orkar laga maten hemma?

Lägg till sen hur mycket du måste lägga på mat att käka när du är hemma så pissar du pengar du hade kunnat spara istället.
Senast redigerad av therefore 2019-04-01 kl. 15:35.
Citera
2019-04-01, 15:42
Medlem
Citat:
Köper hos en bagetteria här som har burk dricka + baguette för endast 45kr. Köpte lunch där varje gång det var skitmat i skolan. Det är fan verkligen så jävla värt det att köpa mat för den mängd tid du sparar.

När man pratar om "sparad tid" står det alltid i relation till en högre kostnad att behöva göra det själv i stället eller att du kan jobba och dra in mer pengar än vad det du betalar. Tid=Pengar

Ex. En egen företagande programmerare anställer hellre en hantverkare för att fixa hans fönster istället för att han gör det på sin arbetstid. Den tiden som programmeraren kunnat programmera är värd mer än vad kostnaden för att byta fönster är.

Så, om du lagar mat på din fritid finns ingen kostnad annat än själva maten så du kan inte sätta det i relation till att "spara tid".

"Spara tid" är inte att du kan ligga på soffan i stället för att laga mat.
Citera
2019-04-01, 16:38
Medlem
Citat:

Såvida man inte äter ute på resturanger osv då går väl en lunch på säkert 150kr - 300kr haha. Men asså jag undrar om man verkligen tjänar på att skapa matlådor? Det verkar inte så utifrån vad jag räknat och tänkt ut och jag pallar ändå inte stå på söndagen osv och planera mina luncher för veckorna, nu jobbar jag visserligen inte i nuläget men när jag väl börjar jobba så kommer jag inte palla det haha. Jag tror jag kommer köpa mina luncher varje dag och till och med middag. Jag har inget stort intresse för matlagning och det är ju så himla skönt att bara kunna köpa mat med sig hem + på någon bagetteria osv.

Dessutom så sparar man sjuka mängder tid på att inte laga sin mat själv. Så återigen: Sparar man på att göra egen mat eller är det bara en myt? Jag förstår inte hur man kan vilja göra sin egna lunch, köpt mat är ju även mycket godare.

mackor är ingen middag.
sen håller inte ditt resonemang.
du "orkar inte" göra din mat? välkommen till vuxenlivet.
be mamsen att ställa fram middagen på bordet åt dig på jobb istället.
Citera
2019-04-01, 17:02
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Man ska laga jättestora grytor och soppor.
Köp en 5 liters kastrull och laga chilligrytor och stroganoff och liknande.
Sedan skopar du i det i 1 liters påsar och fryser in.
Då kan mat bli riktigt billigt om du väljer råvarorna väl.
5 kr per portions är inga problem och det kan bli riktigt gott.

Sök på Youtube. Där finns hur mycket bra matlagningskanaler som helst.
Citera
2019-04-01, 17:02
Medlem
lugna ner digs avatar
Lagar till 3-4 matlådor hemma på 40 min. Ca 20 kr per måltid. Svenskt kött eller vegetariskt, bra råvaror.
Lunch närmast jobbet går på 90 kr och innebär att ca 10 min av lunchen går åt att gå till och från restaurangen. Kvaliteten är något undermålig och köttet är utländskt (men salladen är bra).

En baguette med ljust bröd är onyttigt och framförallt otroligt tråkigt att äta som lunch varje dag. Det är ej hållbart.

Fattar du hur ditt resonemang inte går ihop? Du har så udda idéer för dig TS. Det var ju du som sov i bilen med motorn utanför arbetsförmedlingen och inte förstod varför folk blev arga på dig.
Du utnyttjar forumets anonymitet till att skriva saker du vet är korkade, antingen för att irritera oss eller för att kanske hitta någon som håller med dig så att du inte känner dig lika korkad. Oavsett om du trollar eller inte så tänker du lite snett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in