Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-02, 09:51
  #1
Avstängd
Paris24s avatar
Jag har försökt hitta källkod på nätet till ett enkelt program helt i java, gärna med mysql-koppling, som gör följande:

-access via html-gränssnitt
-inloggning med användarnamn och lösenord
-när man loggat in får man upp ett inventory över t.ex "skruvar", eller vad som helst, med jpg-bild. En användare har alltså en databas med olika varor som han kan ta bort, lägga till, ändra, allt via html-gränssnitt.

Enklast tänkbara databasprogram alltså, helt skrivet i Java, som accessas via browser.

Jag tänkte ha programmet som studieuppgift till min son som läser datalogi på LTH. En lämplig sommar-läxa vore att få igång programmet på en unix-server och lära sig hur det fungerar i alla delar.

Koden ska vara så liten som möjligt, och behöver egentligen bara kunna exakt det som nämns ovan. Så inte 100.000 rader Java-kod...
__________________
Senast redigerad av Paris24 2019-04-02 kl. 09:54.
Citera
2019-04-02, 11:12
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Ett tips är väl att din son skriver programmet?

Ett annat alternativ är att du ber någon som studerar programmering skriva det. Då kan du få det billigt för typ 10-20 tusen.

Men din son som studerar "datalogi på LTH" ska alltså sitta med ett i förhållande ganska simpelt program och traggla under sommaren. Varför? Verkar fruktansvärt meningslöst.
Citera
2019-04-02, 13:03
  #3
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ett tips är väl att din son skriver programmet?

Ett annat alternativ är att du ber någon som studerar programmering skriva det. Då kan du få det billigt för typ 10-20 tusen.

Men din son som studerar "datalogi på LTH" ska alltså sitta med ett i förhållande ganska simpelt program och traggla under sommaren. Varför? Verkar fruktansvärt meningslöst.
Jag (han) föredrar en kick-start. Varför harva med kopplingen java/html/inloggning när man kan fokusera på den intressanta databas-delen i programmet.

Generiska test-program som detta behöver man inte betala för.

Meningslöst att lära sig Java på sommaren? Tror inte det. Du motsäger förresten dig själv där eftersom du i samma inlägg tror man kan ta betalt 10-20k för trivia-program. Tydligen inte så meningslöst.
Citera
2019-04-02, 15:30
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag (han) föredrar en kick-start. Varför harva med kopplingen java/html/inloggning när man kan fokusera på den intressanta databas-delen i programmet.

Generiska test-program som detta behöver man inte betala för.

Meningslöst att lära sig Java på sommaren? Tror inte det. Du motsäger förresten dig själv där eftersom du i samma inlägg tror man kan ta betalt 10-20k för trivia-program. Tydligen inte så meningslöst.

Vad är det du har tänkt att (han) skall göra egentligen? Jag fick känslan av att han INTE skulle koda, utan installera ett program och sen handhava det...typ. Men du vill alltså ha ett program som skall köras i webbläsaren med access till en databas som du föredrar skall vara MySQL. Alltså en simpel CRUD-applikation. Exakt var skall själva Java-koden vara i detta? Låter väldigt bakvänt detta.

Studerar han systemutveckling på universitetsnivå så bör han göra rubbet själv. Skippa också Unix-tramset. Vill han leva i den moderna världen 2019 så gör han det i Node, React eller i värsta fall PHP

Vad menar du med att han läser datalogi? Systemutveckling, datavetenskap, eller vilket program läser han?

Angående priset så tänkte jag att du kunde finna någon som ville göra det billigt. Själv tackar jag dagligen nej till uppdrag pga tidsbrist även då minst det dubbla erbjuds i ersättning för liknande program. Men vem gör det gratis menar du? Måste vara en idiot men finns den så meddela gärna vem så kan jag också anlita den personen. Låter toppen.
Citera
2019-04-25, 22:18
  #5
Medlem
miikoss avatar
PDO kanske?

Går nog att få ihop ett väldigt enkelt program.
Citera
2019-04-26, 17:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag (han) föredrar en kick-start. Varför harva med kopplingen java/html/inloggning när man kan fokusera på den intressanta databas-delen i programmet.
Om det är databasen han är intresserad av så behöver han inte Java eller HTML. Det finns bra gränssnitt mot databaser som går att använda för att redigera tabeller visuellt och köra SQL direkt.

Är han intresserad av Java och HTML så ska han definitivt sätta upp det där själv.
Inloggning behövs inte alls om han kör allt lokalt, men om man är det minsta intresserad av säkert och utveckling så vill man så klart även skapa den delen.

Sen är det inte särskilt mycket harvande nu för tiden. Kör Spring Boot så får man väldigt mycket gratis. Lite konfiguration i kod och annoteringar och så är man klar. Det finns mängder med exempel på nätet för hur man gör det mesta.
Spring Boot är dock en genväg så man missar mycket av "harvandet" där man lär sig saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback