Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-04, 20:38
Medlem
Den 21 december ca kl 22 på kvällen år 2002 hittades ett dött spädbarn inlindat i ett tygknyte i anslutning till en gångtunnel i Kungsängen.

Spädbarnet hade sannolikt förlösts bara timmar innan det dumpats på platsen och sannolikt varit vid liv flera timmar efter förlossningen.

Under årens lopp har det gjorts åtskilliga försök att finna släktingar till spädbarnet, men utan framgång.

Spädbarnet förärades med en vacker men sorgesam gravsten med texten ”här vilar okänt flickebarn” ingraverat.

Fallet är nu återigen högst aktuellt då utredarna använder sig av familjesökningar via DNA för att försöka finna flickebarnets mor.

Rättsläkare gjorde följande bedömningar:
- barnet hade inte fötts i sjukhusmiljö.
- barnet hade andats 1-6 timmar efter födsel.
- barnet hade inga sjukliga förändringar som orsakat döden.
- barnet hade dött av kvävning.

Är det någon som har mer information om detta fall?

Lägger in lite länkar i trådstarten som kan vara av intresse.

Aftonbladet rapporterar om spädbarnsfyndet förmiddagen 22/12-2002: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...es-en-dod-baby

Länk till en SVT artikel från mars i år där privatpersonen som gjorde fyndet berättar sin historia av händelsen i videolänk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...vid-gangtunnel
Senast redigerad av DrSilverdufva 2019-04-04 kl. 21:01.
Citera
2019-04-04, 21:00
Medlem
Man blir ledsen bara man läser....fruktansvärt tragiskt.
Citera
2019-04-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
Man blir ledsen bara man läser....fruktansvärt tragiskt.

Ja. Precis som texten på gravstenen är hela fallet mycket sorgesamt.

Sedvanligt idag är att förlossningar sker på särskilt avsedda förlossningskliniker på sjukhus. På förlossningsklinikerna finns tryggheten med professionella barnmorskor och förlossningsläkare.

Detta flickebarn har av någon anledning inte förlösts på sjukhus. Det sänder signaler av att föräldrarna i något avseende befinner sig i en socialt udda livssituation.

Hölls flickebarnets mor inlåst, isåfall är hon fortfarande inlåst i någon mörk källare ännu idag?

Var modern socialt utanför på något annat vis; hemlös, missbrukare eller prostituerad?

Hoppas DNA-sökningar kan ge svar på frågor i detta ärende.
Citera
2019-04-04, 21:29
Medlem
WaltzingMatildas avatar
En av de så fruktansvärt sorgliga detaljerna i detta är att det verkar vara ett ”perfekt brott”. Den som placerade barnet vid tunneln - och som sannolikt var inblandad i den lilla flickans död - lyckades gå under radarn och blev inte upptäckt.

Kunde inte den stackars ungen fått leva och ha lämnats ordentligt insvept mot kylan...
Citera
2019-04-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
En av de så fruktansvärt sorgliga detaljerna i detta är att det verkar vara ett ”perfekt brott”. Den som placerade barnet vid tunneln - och som sannolikt var inblandad i den lilla flickans död - lyckades gå under radarn och blev inte upptäckt.

Kunde inte den stackars ungen fått leva och ha lämnats ordentligt insvept mot kylan...

Håller helt och hållet med. Varför var det nödvändigt att döda barnet?

Utredaren Hans Strindlund har tidigare uttalat sig såhär om fallet: ”Jag har aldrig varit med om att man nollat en individ på det sättet. Flickan fick inget namn, ingen bakgrund, ingenting. Hon blev totalt utplånad.

Under årens lopp har det funnits olika spår som utredarna har arbetat utefter.

Bland annat fanns ett irländsk par som uppehöll sig i Sverige för arbete, där man trodde den irländska kvinnan kunde vara flickebarnets mor. Det spåret kunde såsmåningom avföras med hjälp av DNA.

Vid ett tillfälle har en anonym kvinna ringt till polisen och uppgivit sig vara mor till flickebarnet. Telefonen spårades till en man. Mannen hävdade bestämt att ingen kvinna lånat hans mobiltelefon. DNA-testning av tänkbara kvinnor i mannens omgivning genomfördes men utan resultat.
Citera
2019-04-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Vid ett tillfälle har en anonym kvinna ringt till polisen och uppgivit sig vara mor till flickebarnet. Telefonen spårades till en man. Mannen hävdade bestämt att ingen kvinna lånat hans mobiltelefon. DNA-testning av tänkbara kvinnor i mannens omgivning genomfördes men utan resultat.
Att mobilen spårades till han borde leda till nått. Kollades hans systrar,fastrar,mostrar?

Dåligt av polis att inte detta klarats upp. Hur svårt ska det va.
Spaning,telefonavlyssning kunde ha gett resultat,men förmodar att fallet inte prioriterades. Tragiskt.
Citera
2019-04-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Att mobilen spårades till han borde leda till nått. Kollades hans systrar,fastrar,mostrar?

Dåligt av polis att inte detta klarats upp. Hur svårt ska det va.
Spaning,telefonavlyssning kunde ha gett resultat,men förmodar att fallet inte prioriterades. Tragiskt.

Jag har tyvärr ingen ingående kunskap om specifikt vilka i mannens omgivning som kontrollerades. Man bör dock ha i åtanke att det inte är helt ovanligt att oskyldiga människor kontaktar polisen för att erkänna brott. Se bara på palmeutredningen. Hundratals människor har erkänt mordet på Olof Palme.

Men jag håller ändå med dig. Ett sådant samtal bör tas på allvar.

Fallet togs upp i förra veckans avsnitt av efterlyst på TV3. Där berättade utredarna bland annat om det nämnda telefonsamtalet samt om det irländska paret.
Citera
2019-05-06, 23:46
Medlem
Detta fall hemsöker mig, trots alla år som gått. Glömmer aldrig löpsedlarna, då flickan hittades...

Jag hoppas att karma slår tillbaka på den/de skyldiga. Det finns absolut ingenting som förmildrar detta brott.
Vidrigt. Fullständigt vidrigt!
Citera
2019-05-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggan1978
Detta fall hemsöker mig, trots alla år som gått. Glömmer aldrig löpsedlarna, då flickan hittades...

Jag hoppas att karma slår tillbaka på den/de skyldiga. Det finns absolut ingenting som förmildrar detta brott.
Vidrigt. Fullständigt vidrigt!

Även jag tänker återkommande på denna stackars flicka som aldrig gavs en chans.

Ibland tänker jag på den otäcka möjlighet att barnet födits av en kvinna som hålls kidnappad och inlåst och att kvinnan kanske än idag sitter inlåst i någon mörk källare. Fyfan.
Citera
2024-03-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Håller helt och hållet med. Varför var det nödvändigt att döda barnet?

Utredaren Hans Strindlund har tidigare uttalat sig såhär om fallet: ”Jag har aldrig varit med om att man nollat en individ på det sättet. Flickan fick inget namn, ingen bakgrund, ingenting. Hon blev totalt utplånad.

Under årens lopp har det funnits olika spår som utredarna har arbetat utefter.

Bland annat fanns ett irländsk par som uppehöll sig i Sverige för arbete, där man trodde den irländska kvinnan kunde vara flickebarnets mor. Det spåret kunde såsmåningom avföras med hjälp av DNA.

Så för att telefon spårades till en man och att mannen sa att en kvinna inte lånat telefonen, blev ett avslut för ärendet?

Tänk om kvinnan tagit sig loss om hon suttit inlåst och lyckats ringa polisen anonymt och med samtalet sökt hjälp?!

Hur har man inte försökt se detta som möjligt?!
Varför har ingen privat anlitats för att utreda?

Måste varit någon som varit gravid i hemlighet. Kanske var det ett barn som födde?

Varför lät man inte barnet få leva åtminstone…. Vad var barnets fel?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in