Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-04-05, 19:23
Medlem
Orsaken är inte alltid rädsla för eleverna utan för föräldrarna,vilket visade sig nu där en förälder tog stryptag på läraren för ett "felaktigt" betyg.Dessutom på lärarens arbetsplats.
Citera
2019-04-05, 19:36
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Orsaken är inte alltid rädsla för eleverna utan för föräldrarna,vilket visade sig nu där en förälder tog stryptag på läraren för ett "felaktigt" betyg.Dessutom på lärarens arbetsplats.

I vilket medium har lärare gått ihop för att säga detta?
Citera
2019-04-05, 19:46
Medlem
Föräldern misstänktes ha tagit stryptag och slagit SO-läraren Lars Nivbrant i en betygsdispyt, men friades av tingsrätten. Reaktionerna i Skolsverige är starka.
– Jag blev misshandlad inför fem kollegor i mitt arbetsrum. Det borde vara öppet mål för en åklagare, säger Lars Nivbrant till Skolvärlden.

https://skolvarlden.se/artiklar/fria...-oro-och-ilska
Citera
2019-04-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
I vilket medium har lärare gått ihop för att säga detta?

Amen din dumme idiot. Inser du inte vad som kan hända om en lärare sätter lågt betyg på en elev i dagens Sverige? Att då tillföra något som sticker i ögonen på föräldrar är knappast önskvärt av lärarkåren.

Lever du kvar på 70-talet? Vakna människa.
Citera
2019-04-05, 19:54
Medlem
Mackan52s avatar
Jag är också emot "ordningsbetyg".

Inte som koncept utan för att många lärare är politiskt orienterade idioter. Alla ni som är för detta, vill ni verkligen ge alla lärare i riket befogenheten att efter eget tycke bedöma elevers ordning och uppförande.

Personligen ser jag bara vänsterblivna lärare ge högerorienterade elever underkänt i detta för att de inte håller med läraren.
Citera
2019-04-05, 19:58
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Amen din dumme idiot. Inser du inte vad som kan hända om en lärare sätter lågt betyg på en elev i dagens Sverige? Att då tillföra något som sticker i ögonen på föräldrar är knappast önskvärt av lärarkåren.

Lever du kvar på 70-talet? Vakna människa.

Enstaka fall av extremt bråkiga föräldrar finns ju alltid.....

De elever som kommer få dåliga betyg har förmodligen föräldrar som inte bryr sig. Eleverna som får betygen skiter nog också i vilket, annars hade de väl ansträngt sig....

Att som lärare gå runt och vara rädd för barn och föräldrar är bland de larvigaste jag hört.
Citera
2019-04-05, 20:04
Medlem
Citat:

har du muslimer så vill de att deras avkomma får högsta betyg fast deras iq är låg. om du inte klarar av att hålla emot får du sparken eller som i detta fall blir hotad till livet. det är ju dessa öckel som röstade på öppna gränser och en ljugande plattnäsa som aldrig infriat ett enda val-löfte.
Citera
2019-04-05, 20:12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52

Inte som koncept utan för att många lärare är politiskt orienterade idioter. Alla ni som är för detta, vill ni verkligen ge alla lärare i riket befogenheten att efter eget tycke bedöma elevers ordning och uppförande.

Personligen ser jag bara vänsterblivna lärare ge högerorienterade elever underkänt i detta för att de inte håller med läraren.

Kan visserligen se detta också. Men håller nog inte med på det stora hela.

Men något måste nog göras, och detta är nog ett bättre steg än bara låta allt förfalla...
Lösningen är svår dock, men varför inte anställa någon (kostar pengar som inte finns men på det stora hela tror jag blir det bättre) som enbart har till uppgift att ta emot "klagomålen" emot ordning. Givetvis är detta ifrån lärare men ingen enskild lärare kan pekas ut. Och personen (eller flera vid större skolor) som tar dessa klagomål får göra lite enkel basic research om klagomålen emot ordningen är "valida".

Kräver lite av lärare och skolans personal men kommer troligen i slutändan bli ett någorlunda korrekt "ordningsbetyg". Vilket gör det lättare för alla involverade (förutom fanatiskt religiösa föräldrar som TS visade artikel på). Men inga lärare kommer någon skuld utan det kommer i sådana fall vara den personen/personerna på skolan som har denna uppgiften.

Detta skall absolut inte behövas (och givetvis avskaffades för länge sedan). Men just nu verkar vi inte gå framåt utan hoppat tillbaka 3 steg.
Citera
2019-04-05, 20:17
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kan visserligen se detta också. Men håller nog inte med på det stora hela.

Men något måste nog göras, och detta är nog ett bättre steg än bara låta allt förfalla...
Lösningen är svår dock, men varför inte anställa någon (kostar pengar som inte finns men på det stora hela tror jag blir det bättre) som enbart har till uppgift att ta emot "klagomålen" emot ordning. Givetvis är detta ifrån lärare men ingen enskild lärare kan pekas ut. Och personen (eller flera vid större skolor) som tar dessa klagomål får göra lite enkel basic research om klagomålen emot ordningen är "valida".

Kräver lite av lärare och skolans personal men kommer troligen i slutändan bli ett någorlunda korrekt "ordningsbetyg". Vilket gör det lättare för alla involverade (förutom fanatiskt religiösa föräldrar som TS visade artikel på). Men inga lärare kommer någon skuld utan det kommer i sådana fall vara den personen/personerna på skolan som har denna uppgiften.

Detta skall absolut inte behövas (och givetvis avskaffades för länge sedan). Men just nu verkar vi inte gå framåt utan hoppat tillbaka 3 steg.

Personligen tror jag en bättre lösning vore att "allmän ordning" skulle vara en fundamental del av alla betyg, för om en elev bara är stökig och bråkig under en lektion eller sitter och leker med telefonen, hur "aktiv" är han/hon då i studierna?

En faktor i betyget är ju elevens aktiva deltagande under lektionerna, hur "aktiv" är man om man uppenbarligen blankt ignorerar läraren och lektionen?
Citera
2019-04-05, 20:19
Medlem
Därför att många lärare är betacuckar som inte har ballar nog att gå tillbaka till den gamla skolan, där man krossade linjaler på sattygens knogar. Fram med bältet och visa var skåpet ska stå. Sluta vara offer för invandringen!
Citera
2019-04-05, 20:31
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Föräldern misstänktes ha tagit stryptag och slagit SO-läraren Lars Nivbrant i en betygsdispyt, men friades av tingsrätten. Reaktionerna i Skolsverige är starka.
– Jag blev misshandlad inför fem kollegor i mitt arbetsrum. Det borde vara öppet mål för en åklagare, säger Lars Nivbrant till Skolvärlden.

https://skolvarlden.se/artiklar/fria...-oro-och-ilska

Ska vi gissa att Lars och hans fem kollegor kanske kan ha vaknat. Lite, i alla fall.

Citat:

Jag är i grunden för ordningsbetyg, men du har definitivt en poäng.
Citera
2019-04-05, 20:37
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Citat:
Personligen tror jag en bättre lösning vore att "allmän ordning" skulle vara en fundamental del av alla betyg, för om en elev bara är stökig och bråkig under en lektion eller sitter och leker med telefonen, hur "aktiv" är han/hon då i studierna?

Kan jag absolut hålla med om, men idag verkar inte betygen vara satta på detta vis utan mer numeriskt (hittar inget bättre uttryck). Arbetsbördan är så stor och intresset är så svagt bland lärare så det blir prov osv som sätter betyget. Samt att detta är något läraren kan hålla upp om någon förälder kommer och tar stryptag om en "det finns bevis".

Ett separat ordningsbetyg hade möjligen blivit ett verktyg för att lugna skolan och skapat bättre arbetsro för lärare och skolpersonal.

Citat:
En faktor i betyget är ju elevens aktiva deltagande under lektionerna, hur "aktiv" är man om man uppenbarligen blankt ignorerar läraren och lektionen?

Absolut men "ordningsbetyget" skall ju även gälla utanför lektionerna men inom skoltid tycker jag. Du kan inte vara ängel på lektion och sedan leva rövare på rasterna som trots allt är en del av skoltiden.

Idag verkar ju lärare inte kunna säga till om något någonstans pga av till stor del "politisk korrekthet", och även om jag vill dra tillbaka klockan när detta inte existerade i dessa former det har idag så kanske detta är det enda "politiska korrekta" formen att faktiskt få någon jävla ordning på skolan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in