Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan52
Citat:
Personligen tror jag en bättre lösning vore att "allmän ordning" skulle vara en fundamental del av alla betyg, för om en elev bara är stökig och bråkig under en lektion eller sitter och leker med telefonen, hur "aktiv" är han/hon då i studierna?
Kan jag absolut hålla med om, men idag verkar inte betygen vara satta på detta vis utan mer numeriskt (hittar inget bättre uttryck). Arbetsbördan är så stor och intresset är så svagt bland lärare så det blir prov osv som sätter betyget. Samt att detta är något läraren kan hålla upp om någon förälder kommer och tar stryptag om en "det finns bevis".
Ett separat ordningsbetyg hade möjligen blivit ett verktyg för att lugna skolan och skapat bättre arbetsro för lärare och skolpersonal.
Citat:
En faktor i betyget är ju elevens aktiva deltagande under lektionerna, hur "aktiv" är man om man uppenbarligen blankt ignorerar läraren och lektionen?
Absolut men "ordningsbetyget" skall ju även gälla utanför lektionerna men inom skoltid tycker jag. Du kan inte vara ängel på lektion och sedan leva rövare på rasterna som trots allt är en del av skoltiden.
Idag verkar ju lärare inte kunna säga till om något någonstans pga av till stor del "politisk korrekthet", och även om jag vill dra tillbaka klockan när detta inte existerade i dessa former det har idag så kanske detta är det enda "politiska korrekta" formen att faktiskt få någon jävla ordning på skolan?