Citat:
Ursprungligen postat av
VerklighetenJa
Hittar inte länken men det var om jag minns rätt Altitude som var fel redan på marken
och var det Air Speed.+ AoA
Men i vart fall var det inte enbart AoA givaren som skickade signaler. Var intrycket.
Jag trodde det var Datorn + Data bussen som fick för mycket att göra --- Men det behöver det inte vara så klart.
Du sitter och spekulerar om saker du uppenbarligen inte har någon koll på.
AoA värdet används för att korrigera air speed, är den förstnämnda fel blir således även air speed fel. Detta ger, precis som sig bör varningar på instrumenten. Eftersom flygplanet dessutom trodde att det var på väg att stalla så aktiveras också antistall systemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
VerklighetenJa
Kändes konstigt att man inte hade rimlighetskontroll på AoA värdet . Det händer ju att om man skickar ett för stort värde till en minnes cell som inte är dimensionerad för det att annat kan skrivas över. Eller annat konstigt mao mjukvaru fel. Så kan det visst vara.
ADIRU gör felkontroll av AoA givaren som jag skrev tidigare, men är orsaken en mindre felkalibrering eller att dess vane slås av och ger ett inte helt orimligt värde så kommer detta inte detekteras som ett fel på givaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
kuluser
MCAS är infört pga av att höjdrodret ej orkar förhindra en stall orsakat av motorerna punkt.
Nej, orsaken till MCAS är att man inte klarar de krav som ställs på spakkrafter utan MCAS. Flygplanet klarar kraven gällande stall även utan MCAS som FAA har påpekat (framgår i den rapport du själv länkade till, läser du inte dokument du själv länkar till?).
Citat:
Ursprungligen postat av
VerklighetenJa
Varför har man stoppat in MCAS ..om det bara var frågan om Spakkrafter varför påverka Flygläget styrytor
Kom med en aerodynamisk dynamisk analys om påverkan pga Motorns placering vid hög AoA full last
Förklara gärna hur man annars skulle påverka spakkrafterna i ett flygplan med mekanisk/hydraulisk manövrering av höjdroder.
Ta dig även en funderare över vad man uppnår med STS.