• 1
  • 2
2019-04-06, 08:40
Medlem
Jag känner mig rätt avtrubbad från verkligheten (omgivningen) men inte från mig själv. Det ser ut som att allt är färglöst och/eller suddigt, särskilt när jag tittar runt (min syn är bra). Jag brukar undra om något som har hänt var en dröm eller inte.

Jag brukar ständigt tro att folk pratar bakom min rygg, även främlingar som skrattar när jag passerar förbi får mig att känna mig lite paranoid. Har svårt, nästintill omöjligt att lita på min vänner och familj eftersom jag ständigt tror att de har sina dolda motiv - vare sig dem är medvetna om dessa motiv eller inte.

Så när har man egentligen en psykos? Jag har känt så i över ett år.
Citera
2019-04-06, 09:01
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Någon psykos har du inte men du kan kolla länken: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdo...r/schizofreni/
Citera
2019-04-06, 09:02
Bannlyst
Att fastna i tråkiga tanke mönster är något som vi alla kan råka ut för. I ditt fall behöver du verktyg för att styra tankarna i mer positiv riktning och kanske framförallt bort från negativa tankebanor. Kognitiv terapi är något som skulle kunna fungera. Du får hjälp på vårdcentralen att hitta någon att prata med som kan ge dig dessa verktyg. lycka till
Citera
2019-04-06, 09:09
Medlem
Vad du än gör kontakta inte psykiatrin, dem kommer att förstöra ditt liv och tvinga dig att ta mediciner. Trots att du mår bra...
Folk har ofta dolda motiv och är falska...och är även ofta gulliga och kärleksfulla. Allt beror ju på hur man hanterar detta.
Citera
2019-04-06, 09:45
Medlem
Vid psykos har man inte sjukdomsinsikt. Ingen
psykotiker vet att den är psykotisk. Du har något annat problem och det är väldigt bra att det inte är psykos. Om du mår dåligt ring 1177. De kan hjälpa dig att hitta en vårdgivare. Bra att få koll på dina svårigheter och hitta strategier för att det ska bli lättare. Det är du värd. Glöm inte friskfaktorerna också. Äta, sova, träna. Ha bra rutiner och sammanhang med jobb, skola, umgänge i en lagom dos. Sitt inte still och grubbla. Håll dig hel och ren och fräsch. Droga inte. Lycka till!
Citera
2019-04-06, 10:06
Medlem
Ofta har den drabbade ingen sjukdomsinsikt... Endast ofta.
Citera
2019-04-06, 10:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julkonto
Ofta har den drabbade ingen sjukdomsinsikt... Endast ofta.

Men extremt ovanligt. En psykos är just ett tillstånd som du inte är medveten om att du är inne i. Oftast har personen heller inga minnen från själva psykosen. Det är inte heller något man kan innan intala sig att man inte ska få. Alltså självkurera.
Citera
2019-04-06, 10:54
Medlem
Jo man kan självkurera. Har läst trådar här på flashback om detta. Exempelvis kan en person som hör röster förstå att dessa är overkliga/osanna. Likaså kan man förstå att man har överdrivna tankar.
Citera
2019-04-06, 10:55
Medlem
Det du beskriver låter långt mer som derealisation.
Citera
2019-04-06, 11:12
Medlem
Många får ju bara en psykos. De får överdrivna tankar som sedan går över av sig själv.
Citera
2019-04-06, 12:07
Medlem
TheOneEyedSnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Någon psykos har du inte men du kan kolla länken: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdo...r/schizofreni/
Psykos och schizofreni är inte samma sak. Psykoser kan ha många olika orsaker.

Bättre hade i så fall varit att länka denna:
https://www.1177.se/Stockholm/sjukdo...ningar/psykos/
Citera
2019-04-06, 12:33
Medlem
senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julkonto
Jo man kan självkurera. Har läst trådar här på flashback om detta. Exempelvis kan en person som hör röster förstå att dessa är overkliga/osanna. Likaså kan man förstå att man har överdrivna tankar.

Det olustiga med psykiatrin är att experterna inom den aldrig själva varit sjuka och därför aldrig kan förstå hur det känns, de kan bara föreställa sig ett hittepåscenario utifrån den sjukes beskrivning, äldre gissningar och egna ”friska” erfarenheter. Den bilden är nog långt från rättvis och kan/har lett till förödande konsekvenser för de som sökt hjälp (lobotomi och frihetsberövande för att nämna ett par klassiker).

Att självkurera är definitivt möjligt men det är en tuff jävla resa som kräver viss kunskap om mänskligt beteende och skoningslös självransakan (något psykvården också skulle må bra av).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in