• 1
  • 2
2019-04-06, 12:43
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Jag känner mig rätt avtrubbad från verkligheten (omgivningen) men inte från mig själv. Det ser ut som att allt är färglöst och/eller suddigt, särskilt när jag tittar runt (min syn är bra). Jag brukar undra om något som har hänt var en dröm eller inte.

Jag brukar ständigt tro att folk pratar bakom min rygg, även främlingar som skrattar när jag passerar förbi får mig att känna mig lite paranoid. Har svårt, nästintill omöjligt att lita på min vänner och familj eftersom jag ständigt tror att de har sina dolda motiv - vare sig dem är medvetna om dessa motiv eller inte.

Så när har man egentligen en psykos? Jag har känt så i över ett år.

En psykos är man inte själv medveten om att man har. Andra observerar ett sånt tillstånd.
Citera
2019-04-06, 13:20
Medlem
Haldol, neuroleptika, som fortfarande används, framkallar vanföreställningar (vanlig biverkan), ger sömnbesvär och oro (mycket vanliga biverkningar).

Säger en del om psykiatrin i Sverige.
Senast redigerad av Julkonto 2019-04-06 kl. 13:31.
Citera
2019-04-06, 14:27
Medlem
jjujjus avatar
Att förstå att man har psykos fattar man väl inte förrns i efterhand? Eller vadå är man mitt uppe i en psykos och bara "aah vafan nu har jag psykos igen jävla skit"
Citera
2019-04-06, 17:55
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Jag känner mig rätt avtrubbad från verkligheten (omgivningen) men inte från mig själv. Det ser ut som att allt är färglöst och/eller suddigt, särskilt när jag tittar runt (min syn är bra). Jag brukar undra om något som har hänt var en dröm eller inte.

Jag brukar ständigt tro att folk pratar bakom min rygg, även främlingar som skrattar när jag passerar förbi får mig att känna mig lite paranoid. Har svårt, nästintill omöjligt att lita på min vänner och familj eftersom jag ständigt tror att de har sina dolda motiv - vare sig dem är medvetna om dessa motiv eller inte.

Så när har man egentligen en psykos? Jag har känt så i över ett år.
Andra märker det. Svårt att lita på andra och misstänksamhet är iaf tecken på det, men kanske krävs mer. Typ höra röster med. Ovanligt tankesätt.
Citera
2019-04-06, 17:59
Medlem
Du vet sällan om du har en psykos.

Däremot borde omgivningen reagera.
Du själv tror på fullaste allvar att saker och ting är på ett för omgivningen totalt galet sätt.

Men om du anser att alla som försöker hjälpa dig är emot dig, och du känner dig förföljd så "kan" det vara tecken på schizofreni eller psykos..

Man tror att allting och alla händelser är förutbestämda och allt kretsar kring en själv..
Citera
2019-04-06, 21:24
Medlem
Det stämmer inte att man alltd är helt omedveten om att man har en psykos, ibland kommer psykosen gradvis. Man kan ha ett blandat tillstånd där man ibland inser att något inte stämmer, men lite senare känns det helt verkligt igen.

Har man överdrivet paranoida tankar så bör man i vilket fall söka hjälp.
Citera
2019-04-06, 21:27
Bannlyst
När du inte har bajsad på en månad! En psykos brukar stoppa till det i magsäcken.
Citera
2024-12-21, 12:54
Medlem
Man kan ju få än mer paranoida tankar och börja fundera om man är i en psykos, när man senaste åren råkat ut för flertal människor som försöker förstöra ens liv, på jobbet där kollegor gaddar ihop sig med chefen och behandlar en orättvist och försöker få en sparkad, narcisstisk flickvän som behandlar en som skit, föräldrar som beter sig som skit, vänner som utnyttjar och man går till psyket för kunna fake sjukskriva sig för depression för kunna slippa jobbet ett tag och b la berättar att man upplevt många människor betett sig illa senaste åren och man mår dåligt av det.

Vad händer? Läkaren på psykiatrin skriver ut Olanzapin och ber mig ta det som jag läser här krymper hjärnan, permament lobotomerad och förstör hela kroppen. Försöker även läkaren förstöra mitt liv? Ljög att jag åt medicinerna men tog inte en enda. Aldrig mer psykiatrin!
Senast redigerad av kroksnoken 2024-12-21 kl. 13:29.
Citera
2024-12-23, 13:51
Medlem
Det du beskriver låter som dissociation och social ångest. Ibland kan social ångest likna paranoia
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in