2019-05-24, 12:08
Medlem
Konsumkassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Alla verkar glömma att barnet såg fullt friskt ut ända tills det hade vinterkräksjukan och sen en tvivelaktig kost för barn på det, det nämns aldrig utan det framstår som att föräldrarna svältbarnet vilket inte är fallet. Får se hur barnet själv väljer att hålla sin kost i framtiden, skulle vara intressant att veta. Tycker personligen att barnet skulle få välja fritt utan att vara centralämnet i någon kostdebatt.

Såg fullt frisk ut enligt vem? Enligt föräldrarna och deras kompisar? För de är ju inte jäviga eller har ett egenintresse i att förneka fakta. De bilder jag sett på barnet så ser hon ut som en sticka med stort huvud.

On topic nu efter domen: föräldrarna ska vistas på utredningshem i soc regi i åtta veckor, för att deras föräldraförmåga ska utredas. Om ni går in på pappans Facebook framgår det med all tydlighet att han fortfarande anser att flickans tillstånd enbart berodde på ett magsjukevirus och att han har gjort exakt allt rätt i sitt föräldraskap.

Eftersom flickan fortfarande är tvångsomhändertagen enligt LVU (LVU-domen finns längre vak i tråden), men nu alltså kommer vistas med sina föräldrar under uppsikt av soc, så har båda föräldrarna mycket att bevisa i form av att de har kommit till insikt. LVU är en skyddslagstiftning som utgår från barnets bästa och det ställs inte samma krav på att saker ska vara bevisade utom rimligt tvivel, som i brottmål. För ett föräldrapar som svultit sitt barn så till den milda grad att flickan var en timme från att dö, vilket de dessutom dömts till fängelsestraff för, där har jag jävligt svårt att se att soc skulle anse att förhållandena ändrats så pass mycket på åtta veckor att det skulle finnas förutsättningar för tvångsvården att upphöra.

Kort sagt, nu ska föräldrarna bevisa att de helt ändrat sig och kommit till insikt samt att risken för framtida skada är icke-existerande. Men Mats har enligt egen uppgift snarare stärkts i sina tidigare åsikter, skriver han på Facebook.

https://m.facebook.com/story.php?sto...1&id=895880320

Samhället har skadat hans barn genom att flytta henne från sina föräldrar. Buhu, gråter Mats (några skärmdumpar om han stänger ner sitt fb-konto):

https://minfil.com/CaD1E3s0n9/2D52A8...90F4AF1B1F_png

Men att alternativet hade varit en flicka död av svält bryr han sig inte om. Nej, det är samhället som är fienden.

https://minfil.com/L2C5E1s1nb/36B9AB...E11D3E53F5_png

https://minfil.com/tbD8Eesenb/E32BF1...2D8C43F281_png
Senast redigerad av Konsumkassen 2019-05-24 kl. 12:23.
Citera
2019-05-24, 12:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Alla verkar glömma att barnet såg fullt friskt ut ända tills det hade vinterkräksjukan och sen en tvivelaktig kost för barn på det, det nämns aldrig utan det framstår som att föräldrarna svältbarnet vilket inte är fallet. Får se hur barnet själv väljer att hålla sin kost i framtiden, skulle vara intressant att veta. Tycker personligen att barnet skulle få välja fritt utan att vara centralämnet i någon kostdebatt.

Men inte kan man låta barn välja själva vad de ska äta. Det har gjorts många försök som visar detta och varje förälder kan intyga det är sant.

När det gäller att flickan bedömts som fullt frisk är det av idioter som inte har koll, alternativt har en egen agenda (anhöriga och kompisar).
Citera
2019-05-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppilej
Utredningshem ingick i socialtjänstens planering i ett tidigt skede, dock blev föräldrarna omhäktade innan det hann genomföras.
Naturligtvis är utredningshem fortfarande aktuellt, hur tänker du annars att man ska kunna göra en rättvis och relevant bedömning av föräldraförmågan samt vilka stödinsatser som krävs för barnets bästa?

En bedömning av föräldraförmågan har man redan gjort och det är inte svårt. Ingen stabilitet i boende och ekonomi, lever utanför samhället, saknar insikt och förändringspotential, vanföreställningar som de kan överföra på barnet, utsatt barnet för så allvarlig vanvård att barnet är nära att dö och har skador som de aldrig sökt vård för, inte genomgått vaccinationer och hälsoundersökningar, allvarligt brustit i den grundläggande omsorgen. Sisådär. Tog 30 sekunder att bedöma föräldraförmågan utifrån det vi vet. Saknar man insikt är man inte mottaglig för förändring varför insatser inte kan ge resultat. Utöver det är uppgifterna så allvarliga att socialtjänsten har ett ansvar att skydda barnen från föräldrarna enligt lag!
Citera
2019-05-24, 12:50
Medlem
Loppilejs avatar
[quote=Megaforce|67664193]
Citat:
Nej, det gäller bara om barnet föds i annat land än Sverige, då måste föräldrarna vara gifta för att barnet ska få svenskt medborgarskap efter pappan. Är barnet fött i Sverige så får det automatiskt svenskt medborgarskap efter pappan oavsett om de är gifta eller ej.
/QUOTE]

Det sker först efter faderskapsutredning. Därför får barnet moderns medborgarskap från början. Men fastställer man faderskapet så kan det få svenskt medborgarskap direkt. Har själv varit i den situationen och det räcker med att man skriver på faderskapet för att barnet skall få svenskt medborgarskap. Innan dess fick man söka medborgarskap och reglerna har ändrats flera gånger, därför har jag barn som haft olika medborgarskap men som har samma mor. Å andra sidan kan vi ju inte vara 100% säker på att barnet faktiskt är hans med tanke på deras livssituation när de träffades och hon blev gravid.

Såklart! Min tankevurpa, glömde den självklara detaljen att inget faderskap är fastställt då de inte registrerat barnet!

Intressant fråga om vilket lands socialtjänst som ska handha ärendet, å ena sidan har vi den akut uppkomna situationen där råder ju ingen tvekan om att Sverige har en absolut skyldighet att agera för att rädda barnet -men när det inte längre föreligger en urakut situation (nuläget) är man då tvungen att lämna över ärendet till det land där mamman är medborgare?
Citera
2019-05-24, 12:55
Medlem
[quote=Loppilej|67665126]
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Såklart! Min tankevurpa, glömde den självklara detaljen att inget faderskap är fastställt då de inte registrerat barnet!

Intressant fråga om vilket lands socialtjänst som ska handha ärendet, å ena sidan har vi den akut uppkomna situationen där råder ju ingen tvekan om att Sverige har en absolut skyldighet att agera för att rädda barnet -men när det inte längre föreligger en urakut situation (nuläget) är man då tvungen att lämna över ärendet till det land där mamman är medborgare?

Nej! Socialtjänsten har ansvar för alla barn som vistas i Sverige.
Citera
2019-05-24, 12:57
Medlem
Loppilejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jemmaume
En bedömning av föräldraförmågan har man redan gjort och det är inte svårt. Ingen stabilitet i boende och ekonomi, lever utanför samhället, saknar insikt och förändringspotential, vanföreställningar som de kan överföra på barnet, utsatt barnet för så allvarlig vanvård att barnet är nära att dö och har skador som de aldrig sökt vård för, inte genomgått vaccinationer och hälsoundersökningar, allvarligt brustit i den grundläggande omsorgen. Sisådär. Tog 30 sekunder att bedöma föräldraförmågan utifrån det vi vet. Saknar man insikt är man inte mottaglig för förändring varför insatser inte kan ge resultat. Utöver det är uppgifterna så allvarliga att socialtjänsten har ett ansvar att skydda barnen från föräldrarna enligt lag!

Jag håller helt med dig i ditt resonemang, men särskilt rättssäkert vore det ju knappast om socialtjänsten gjorde 30-sekunders utredningar. Och vem vet, någon av dessa föräldrar kanske faktiskt är beredd att förändra sitt stolliga tankesätt för barnets skull.
Citera
2019-05-24, 13:00
Medlem
Citat:
Jag håller helt med dig i ditt resonemang, men särskilt rättssäkert vore det ju knappast om socialtjänsten gjorde 30-sekunders utredningar. Och vem vet, någon av dessa föräldrar kanske faktiskt är beredd att förändra sitt stolliga tankesätt för barnets skull.
.

Jag har skrivit LVU- utredningar i snart 20 år. Om socialsekreterarna är erfarna är bedömningen redan klar grundat på de uppgifter som finns. Det går att följa föräldrarnas resonemang i brottsmålet och allt sammantaget är för allvarligt för att de ska kunna få hem flickan.
Citera
2019-05-24, 13:26
Medlem
Loppilejs avatar
Citat:
.

Jag har skrivit LVU- utredningar i snart 20 år. Om socialsekreterarna är erfarna är bedömningen redan klar grundat på de uppgifter som finns. Det går att följa föräldrarnas resonemang i brottsmålet och allt sammantaget är för allvarligt för att de ska kunna få hem flickan.

Fast det är ingen som påstått att det finns en gnutta av en chans att de får hem flickan, förutom då pappan som ju verkar vara ett under av perfektion och logik enligt sig själv.
Så att de inte får hem henne just nu är ju solklart och uppenbart. Men hur tänkt du att man ska kunna göra en rimlig och rättssäker bedömning av umgänge och framtidsplanering utan en grundlig utredning av råmaterialet (föräldrarna) -för dessa två kommer ju garanterat överklaga allt som beslutas i evigheters evighet.
Citera
2019-05-24, 13:35
Medlem
Citat:
Fast det är ingen som påstått att det finns en gnutta av en chans att de får hem flickan, förutom då pappan som ju verkar vara ett under av perfektion och logik enligt sig själv.
Så att de inte får hem henne just nu är ju solklart och uppenbart. Men hur tänkt du att man ska kunna göra en rimlig och rättssäker bedömning av umgänge och framtidsplanering utan en grundlig utredning av råmaterialet (föräldrarna) -för dessa två kommer ju garanterat överklaga allt som beslutas i evigheters evighet.

Det är därför det inte kommer att bli aktuellt med utredningshem menar jag för att utredningen redan bör vara klar. Finns inget mer att utreda liksom. De kommer inte att komma någonstans med att överklaga och det är väldigt vanligt att en del gör det för evigt. Genom umgänge, inledningsvis tillsammans med en kontaktperson, kan man utvärdera umgänget och följa upp och göra bedömningar. Riskerna för framtiden och framtidsplaneringen är redan gjord tänker jag. Sedan kanske föräldrarna begär att vården ska upphöra längre fram och då tittar man på vilka förändringar föräldrarna gjort och om de är tillräckliga. Om barnet har rotat sig i familjehemmet kan man besluta om flyttningsförbud och stämma in om vårdnaden (att överflytta den till familjehemmet om de går med på det) och då spelar det ingen roll hur föräldrarna har utvecklats. Det väljer man kanske inte att göra om flickan haft ett regelbundet umgänge med föräldrarna och har en stark anknytning till dem. Så tänker jag, men socialtjänsten i deras "hemkommun" kanske tänker annorlunda och de vet saker vi inte vet såklart!
Senast redigerad av jemmaume 2019-05-24 kl. 13:47.
Citera
2019-05-24, 13:53
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De kommer att finnas i brottsregistret under ett antal år, vilket kommer att göra det svårare för dem att få jobb, bostad, kredit m.m. Kvinnan kan få problem med få stanna i Sverige.

Ehh nej.

Bostad och kredit kommer inte att påverkas övht och skulle säga att endast en minoritet av jobb(utöver dom självklara) som ber om utdrag ur belastningsregistret.

Med tanke på att farsan redan är dömd för ringa narkotikabrott så gör denna skämt-påföljden ingen skillnad.

Strul med migrationsverket är det enda man kan hoppas på men känner jag sverige rätt så händer inget där heller.
Senast redigerad av shponglad 2019-05-24 kl. 13:56.
Citera
2019-05-24, 14:01
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Trams, kommunister är inte veganer.
Finns otaligt många fall där köttätande familjer har torterat, våldfört och dödat sina barn, då är det aldrig snack om någon diet. Sen när vägrar veganer vaccin och ägnar tid åt att få ut sitt barn i solen och ge barnet kramar istället för att ta hand om barnet?

Du menar att i köttätande familjer så är det missbruk och fattigdom som är problemet, i detta fallet är det solklart ett fall av psykisk ohälsa. Läs FUP:en och det märks illa kvickt att pappan åtminstone lider av någon form av autism, det är inget som sker på grund av en kost utan autism är biologiskt.

Du har ingen fakta, du vräker ur dig påståenden som du inte har några belägg för. Det finns två fall där vegansk kost har varit i fokus med sjuka barn, ena barnet var inte ens vegan utan åt fisk och nu i detta fallet så är det psykiskt sjuka människor som inte kan ta hand om sina barn.

Du är helt virrig, kostproblem och undernäring i alla åldrar är starkt kopplat till vegansk kosthållning.
Citera
2019-05-24, 14:10
Medlem
Loppilejs avatar
Citat:
Det är därför det inte kommer att bli aktuellt med utredningshem menar jag för att utredningen redan bör vara klar. Finns inget mer att utreda liksom. De kommer inte att komma någonstans med att överklaga och det är väldigt vanligt att en del gör det för evigt. Genom umgänge, inledningsvis tillsammans med en kontaktperson, kan man utvärdera umgänget och följa upp och göra bedömningar. Riskerna för framtiden och framtidsplaneringen är redan gjord tänker jag. Sedan kanske föräldrarna begär att vården ska upphöra längre fram och då tittar man på vilka förändringar föräldrarna gjort och om de är tillräckliga. Om barnet har rotat sig i familjehemmet kan man besluta om flyttningsförbud och stämma in om vårdnaden (att överflytta den till familjehemmet om de går med på det) och då spelar det ingen roll hur föräldrarna har utvecklats. Det väljer man kanske inte att göra om flickan haft ett regelbundet umgänge med föräldrarna och har en stark anknytning till dem. Så tänker jag, men socialtjänsten i deras "hemkommun" kanske tänker annorlunda och de vet saker vi inte vet såklart!

Nu förstår jag varför vi pratar förbi varandra!
Enligt vad jag läst i tidningarna och på pappans Facebook samt uttalande av mammans advokat så befinner de sig just nu på ett utredningshem -detta behöver såklart inte vara sant, men det är med den utgångspunkten jag resonerar.

Jag kan inte nog understryka hur mycket jag håller med dig om att bara domen som sådan och föräldrarnas uttalanden i förhör borde räcka för en livslång placering av flickan -samtidigt om uppgifterna stämmer om att de är på utredningshem så ger ju en sådan placering väldigt bra och konkret grund för vilket stöd föräldrarna (mamman då i första hand, för pappan kommer aldrig gå att lita på därtill är han alldeles för övertygad om sin egna förträfflighet) behöver för att kunna få umgänge i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in