2019-05-24, 08:53
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Tre månaders fängelse. En knapp märkbar näsbränna.

Är man så mycket vegetarian att man vill förvandla sitt barn till en grönsak så måste det vara läge för psykvård??

3 månader i fängelse, då man troligen redan suttit häktad ett tag kommer inte att hjälpa? Är det här ett brott som inte kvalar in för rättspsykiatrisk undersökning?
Citera
2019-05-24, 08:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppilej
Vad kommer bli svårare för paret? Jag tror tvärtom att ett såpass kort fängelsestraff som redan är avtjänat i och med häktningen för dessa gör mer skada än nytta, de är fortfarande lika fast (om inte fastare) rotade i sina stolliga idéer om kost/gifter. De är fortfarande innerligt övertygade om att staten stulit och pågående förgiftar deras avkomma som de dessutom är övertygade om att inte alls var döende i svält.

Hade varit bättre för alla inblandade med en frivårdspåföljd som innefattat massiv utbildning i barnavård -nu är ju straffet i princip avtjänat och dessa två kommer fortsätta som innan, bara lite mer kränkta och lite bättre på att gömma undan nästa barn.

De kommer att finnas i brottsregistret under ett antal år, vilket kommer att göra det svårare för dem att få jobb, bostad, kredit m.m. Kvinnan kan få problem med få stanna i Sverige.

Håller med om att en utbildning i barnavård - och någon slags ideologisk avprogrammering - är nödvändig om de ska få tillbaka vårdnanden av barnet, men jag tvivlar på att det kommer att ske.
Citera
2019-05-24, 09:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Är man så mycket vegetarian att man vill förvandla sitt barn till en grönsak så måste det vara läge för psykvård??

De hade inte för avsikt att skada barnet. Oförstånd är inte samma sak som uppsåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
3 månader i fängelse, då man troligen redan suttit häktad ett tag kommer inte att hjälpa? Är det här ett brott som inte kvalar in för rättspsykiatrisk undersökning?

Domstolen resonerar om huruvida de är tillräckligt begåvade för att de borde ha förstått att de gjorde fel, och kommer fram till att det är de. Men visst, en rättspsykiatrisk utredning kanske hade varit motiverad.
Citera
2019-05-24, 09:18
Medlem
Vart är fuppen?
Citera
2019-05-24, 09:25
Medlem
Loppilejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De kommer att finnas i brottsregistret under ett antal år, vilket kommer att göra det svårare för dem att få jobb, bostad, kredit m.m. Kvinnan kan få problem med få stanna i Sverige.

Håller med om att en utbildning i barnavård - och någon slags ideologisk avprogrammering - är nödvändig om de ska få tillbaka vårdnanden av barnet, men jag tvivlar på att det kommer att ske.

Fast de vill ju inte ha någon bostad, de vill inte heller ha något jobb -de vill leva som nomader (gärna i andras bostäder) och utanför det etablerade samhället. Så inget blir ju egentligen svårare för dem, om nu det ens skulle vara det bästa -för skulle nu socialtjänsten mot alla odds lyckas avprogrammera de värsta stolligheterna så de faktiskt vill försöka leva någotsånär normalt ja då blir det staten som ändå får försörja dem då de knappast kommer få varken jobb eller bostad med ett fängelsestraff i bagaget.

Jag tänker att måste man döma till fängelse pga grovt brott, då borde man dömt hårdare för då kanske kriminalvården kunnat göra nån nytta -och ska man döma till kort straff då hade det varit större nytta med en inte frihetsberövande påföljd för denna domen är ju bara helt meningslös på alla sätt för alla inblandade.
Citera
2019-05-24, 09:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Det här paret är kriminella nomader med vanföreställningar som lever utanför samhället. Speciellt pappan gör ju som han vill och har åkt dit för diverse småbrott: olovlig körning, häleri, knark mm. Och det bara här i Sverige. De jobbar inte, annat än möjligen påhugg i form av svartjobb, utan försörjer sig på brott och snyltande.

Luftarianläran är snarast en religion som bygger på gamla indiska legender, om en utdöd människoart som inte behövde äta, inte ens hade någon mun utan fick näring endast genom att lukta på blommor. Den har de kombinerat med zigenarliv, big pharma-konspirationsläror mm.
Politiskt skulle man väl klassa dem som anarkister, inte vänster för de tror ju på en stark samhällsapparat med hårt uppstyrd planekonomi, skattebetalande osv.

Jag är förvånad över domen, trodde de skulle få villkorligt. Det blir i praktiken så ändå om man ska räkna häktestiden. Märkligt att de ska få samma straff när pappan hade flera åtalspunkter än bara vanvården.

Nu kommer vi inte få veta fortsättningen, om de får tillbaka flickan igen eller ej. När Soc tar över med sina utredningar blir det sekretess.
Citera
2019-05-24, 09:52
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Vart är fuppen?

Sida fyra i tråden.
Citera
2019-05-24, 10:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Modern har troligtvis ett australienskt medborgarskap, men barnet är fött och uppvuxet i Sverige och pappan är svensk medborgare så barnet har i vart fall svenskt medborgarskap (även fast föräldrarna inte registrerade henne från början)

Föräldrarna verkar inte vara gifta med varandra och då är det moderns hemlands regler som gäller och jag misstänker därför att barnet då blir australiensisk medborgare. Det hela kompliceras också av att modern är gift med en fransman (har jag för mig) och jag är osäker på om de formellt är skilda.
Citera
2019-05-24, 10:10
Medlem
Loppilejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Föräldrarna verkar inte vara gifta med varandra och då är det moderns hemlands regler som gäller och jag misstänker därför att barnet då blir australiensisk medborgare. Det hela kompliceras också av att modern är gift med en fransman (har jag för mig) och jag är osäker på om de formellt är skilda.

Nej, det gäller bara om barnet föds i annat land än Sverige, då måste föräldrarna vara gifta för att barnet ska få svenskt medborgarskap efter pappan. Är barnet fött i Sverige så får det automatiskt svenskt medborgarskap efter pappan oavsett om de är gifta eller ej.

Det verkar dock osäkert med om mamman ens var gift med fransmannen (den hon drog från Australien med) -inga uppgifter om något äktenskap verkar ha framkommit i varken dom eller fup
Citera
2019-05-24, 10:18
Medlem
Megaforces avatar
[quote=Loppilej|67664164]Nej, det gäller bara om barnet föds i annat land än Sverige, då måste föräldrarna vara gifta för att barnet ska få svenskt medborgarskap efter pappan. Är barnet fött i Sverige så får det automatiskt svenskt medborgarskap efter pappan oavsett om de är gifta eller ej.
/QUOTE]

Det sker först efter faderskapsutredning. Därför får barnet moderns medborgarskap från början. Men fastställer man faderskapet så kan det få svenskt medborgarskap direkt. Har själv varit i den situationen och det räcker med att man skriver på faderskapet för att barnet skall få svenskt medborgarskap. Innan dess fick man söka medborgarskap och reglerna har ändrats flera gånger, därför har jag barn som haft olika medborgarskap men som har samma mor. Å andra sidan kan vi ju inte vara 100% säker på att barnet faktiskt är hans med tanke på deras livssituation när de träffades och hon blev gravid.
Senast redigerad av Megaforce 2019-05-24 kl. 10:20.
Citera
2019-05-24, 10:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ok, jag uppfattade dem som boende i landet men utan fast adress utan kringluffande.

De var inte ens inregistrerade som boende i landet. Kvinnan har troligtvis brittiskt uppehållstillstånd som samväldesmedborgare och det gäller i hela EU fram tills Brexit sker när det nu blir. Så de kan bo här tämligen fritt men Sverige hade möjlighet att utvisa kvinnan på grund av brottet, men någon sådan påföljd finns inte i domen.
Citera
2019-05-24, 10:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Citat:
Nej, det gäller bara om barnet föds i annat land än Sverige, då måste föräldrarna vara gifta för att barnet ska få svenskt medborgarskap efter pappan. Är barnet fött i Sverige så får det automatiskt svenskt medborgarskap efter pappan oavsett om de är gifta eller ej.

Det verkar dock osäkert med om mamman ens var gift med fransmannen (den hon drog från Australien med) -inga uppgifter om något äktenskap verkar ha framkommit i varken dom eller fup

Om mamman fortfarande är gift med sitt ex, kommer barnet per automatik få exet som pappa. Så är svensk lagstiftning.

Om man är sambo och inte gift med någon, måste pappan skriva på intygande att han är fadern.

Vad som händer när man är gift och barnet har en annan pappa kan jag inte svara på. Kanske krävs faderskapsutredning, kanske räcker det med att pappan skriver på enligt ovan men det känns inte troligt.

I vad mån det är tillämpligt här har jag ingen aning om. Troligen har mamman formellt skilt sig eller inte varit formellt gift, eftersom det aldrig kom upp i rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in