Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Föräldrarna verkar inte vara gifta med varandra och då är det moderns hemlands regler som gäller och jag misstänker därför att barnet då blir australiensisk medborgare. Det hela kompliceras också av att modern är gift med en fransman (har jag för mig) och jag är osäker på om de formellt är skilda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Loppilej
Nej, det gäller bara om barnet föds i annat land än Sverige, då måste föräldrarna vara gifta för att barnet ska få svenskt medborgarskap efter pappan. Är barnet fött i Sverige så får det automatiskt svenskt medborgarskap efter pappan oavsett om de är gifta eller ej.
Det verkar dock osäkert med om mamman ens var gift med fransmannen (den hon drog från Australien med) -inga uppgifter om något äktenskap verkar ha framkommit i varken dom eller fup
Om mamman fortfarande är gift med sitt ex, kommer barnet per automatik få exet som pappa. Så är svensk lagstiftning.
Om man är sambo och inte gift med någon, måste pappan skriva på intygande att han är fadern.
Vad som händer när man är gift och barnet har en annan pappa kan jag inte svara på. Kanske krävs faderskapsutredning, kanske räcker det med att pappan skriver på enligt ovan men det känns inte troligt.
I vad mån det är tillämpligt här har jag ingen aning om. Troligen har mamman formellt skilt sig eller inte varit formellt gift, eftersom det aldrig kom upp i rätten.