• 1
  • 2
2019-04-10, 18:41
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kontakta den hyresvärd där dessa personer bor. Om de inte löser det så vänder du dig till störningsjouren, kommunen eller polisen.
Låt oss kalla det för en fritidsgård, statligt ägd. Kanontips, störningsjourden är väl inte öppet dagtid dock va?
Kommunen, är det miljöförvaltningen du pratar om?
Polisen ska man bara ringa upp och säga att musik från X plats stör, räcker det?
Tack så mycket.
Citera
2019-04-10, 20:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Låt oss kalla det för en fritidsgård, statligt ägd. Kanontips, störningsjourden är väl inte öppet dagtid dock va?
Kommunen, är det miljöförvaltningen du pratar om?
Polisen ska man bara ringa upp och säga att musik från X plats stör, räcker det?
Tack så mycket.

Är det en kommunalt ägd fritidsgård? Då ansvarar kommunen för den och du klagar till kommunen. Störningsjouren kommer inte till en fritidsgård.

Är fritidsgården öppen eller stängd under de timmar du störs? Är den stängd och folk dräller runt utomhus är det en ordningsfråga för polisen.
Citera
2019-04-10, 20:23
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är det en kommunalt ägd fritidsgård? Då ansvarar kommunen för den och du klagar till kommunen. Störningsjouren kommer inte till en fritidsgård.

Är fritidsgården öppen eller stängd under de timmar du störs? Är den stängd och folk dräller runt utomhus är det en ordningsfråga för polisen.
Den är öppen och det är personalen som leker DJ. Kommunalt ägt ja. Inte kontakta miljöförvaltningen utan kommunen direkt, got it!
Citera
2019-04-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Hej! Är detta ok?

Isf tänker jag mig att jag också kan flytta ut mina högtalare på balkongen och vräka på dag ut och dag in så att alla grannar inom ett kilometers avstånd kan höra?

Frågan gäller dagtid. De som spelar verkar tycka detta är helt normalt att göra det varje dag i flera timmar. Det är inte i mitt bostadsområde utan ungefär 400m bort ljudet kommer ifrån.

Om det inte är ok då är det miljöstyrelsen man ska vända sig till va. Och i så fall brukar det ge någon effekt, vad kan dom göra, börja bötfälla personen som spelar eller hur fungerar det?
Tacksam för svar.

Hur kan det störa dig så pass mycket 400 meter bort? Då måste derast närmaste grannar inklusive dem själva vara hörselskadade. Att inte deras närmaste grannar har klagat? Alltså vill man inte ha ljud å buller ska man inte heller bo i en stadsmiljö.
Citera
2019-04-10, 22:57
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaputnik2
Hur kan det störa dig så pass mycket 400 meter bort? Då måste derast närmaste grannar inklusive dem själva vara hörselskadade. Att inte deras närmaste grannar har klagat? Alltså vill man inte ha ljud å buller ska man inte heller bo i en stadsmiljö.
Jag är en utav de som bor närmst. 60db vid öppet fönster. Vet inte om det är att vara känslig. Dom befinner sig mitt mellan olika bostadsområden. Jag vet inte om någon mer upplevt att det stör att höra discomusik flera timmar in i sin lägenhet varje dag.
Citera
2019-04-11, 19:27
Medlem
Ok, lättaste är att promenera bort eller ringa till fritidsgården och förklara att de ska de sks sänka musiken lite. Kan räcka att de stänger fönster när de spelar musik.
Citera
2019-04-17, 23:26
Medlem
Det är den svenska undfallenheten som utnyttjas. De som spelar kommer från länder där snällhet ses som svaghet och belönas med förakt. Respekt skapas när ett gäng boende utrustade med baseballträn kommer på besök och påpekar ljudvolymen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in