• 1
  • 2
2019-04-11, 10:06
Medlem
Jag har flyttat ut en lägenhet (1 rum och kök) och hade sedan en inspektion av fastighetsförvaltaren för ca 10 dagar sedan. Han började då inspektionen med att kolla runt lite i hallen, vardagsrummet och sedan in på toaletten. På toaletten drar han fingret på kaklet i typisk millitärstil och kollar badrumsskåp mm. Han frågar om jag städat själv eller anlitat någon firma och jag säger då att jag städat själv.

Han går sedan ut ur badrummet och jag frågar då om det är några problem och han svarar "inte än så länge". Precis utanför badrummet märker han att det är damm på en klotlampa och anmärker på att den måste städas. Sedan kollar han köket och frågar om jag tagit bakom spisen (dvs. dragit ut den) vilket jag inte hade gjort, han drog då ut den och sa att det måste fixas. Han kollade även fläkten och sa att filtret behöver rengöras.

Sedan frågar han om jag tvättat fönstren och då sa jag bara att jag gjort det i köket och att jag inte gjorde mer då jag inte trodde att man som fd hyresgäst skulle göra det. Han anmärker då på att det måste åtgärdas. Jag skriver då upp allting och säger till honom någonting i stil med "Om jag städar lampan, fönstren, bakom spisen samt fläkten är allt ok då?" varpå han svarar att det är ok isf och jag får ha kvar en nyckel till lägenheten för att fixa det.

Hur som helst åtgärdar jag de fyra punkterna han sagt åt till mig och lämnar sedan nyckeln till lägenheten.

Sedan för några dagar sedan hör han av sig och säger att den nya hyresgästen säger att han inte kan flytta in då det är smutsigt, jag blir själv lite förvånad och frågar vad han anmärkt på och då säger fastighetsförvaltaren att han väntar på bilder från den nya hyresgästen. Jag säger då att "du såg ju själv lägenheten och vilket skick det är etc, är väl konstigt att han anmärker?"

Hur som helst bestämmer vi att träffas jag, den nya hyresgästen samt fastighetsförvaltaren och hyresgästen får då visa vad som är fel på plats. Han klagar då på badrummet fast säger att han själv redan rengjort där så att det är klart. Sedan säger han att det är smutsigt mellan elementen, smutsigt i sidoluckorna i kylen, smutsigt i ugnen samt smutsigt i och utanpå köksskåp.

Nu kommer jag ta dit en städfirma som åtgärdar de punkter han sagt. Jag säger till fastighetsförvaltaren att det måste ju vara deras inspektion som gäller och inte hyresgästen (olika hyresgäster kan ju ha olika definitioner på vad som är rent / smutsigt) och att det känns märkligt att jag ska åtgärda saker som fastighetsförvaltaren inte anmärkt på. Han säger då att han inte kan vara en pappa och krypa och kolla på allting i lägenheten utan att det ska vara rent helt enkelt och att när han sa vilka punkter som skulle åtgärdas (lampan, fönstren, fläkten, bakom spisen) trodde han att jag underförstått förstod att jag även skulle kolla av allting annat i lägenheten.

Vad är meningen med att ha en inspektion om det "protokollet" inte gäller? Vad gäller rent juridiskt här, har jag någon skyldighet att åtgärda någonting? Notera som sagt att hyresgästen har inte klagat någonting på de punkter som fastighetsförvaltaren anmärkte på. Nu tar jag dit en städfirma för att ha ryggen fri men känns surt att behöva betala för det! Det logiska är väl att hyresvärden har vetorätt i när städningen är OK eller inte.

Jag bor i samma hus, har bara flyttat till en större lägenhet och den var mycket smutsigare än den jag flyttade från, var tvungen att ha skor för det var så mycket grus och flis på golvet etc. Jag nämnde detta och fastighetsförvaltaren menar att det är separat, har jag klagomål kan man ta det separat etc. Problemet för mig är ju att jag inte vet exakt vad det ska vara för skick, detta är lägenheter byggda på 40-talet så klart att det finns visst slitage mm och därav tänker jag att en inspektion ska vara det som gäller.
Senast redigerad av SnoringBulldog 2019-04-11 kl. 10:40.
Citera
2019-04-11, 10:20
Medlem
GormDenGamles avatar
Rent ska det vara. Och det är hyresvärden som avgör detta.
Citera
2019-04-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Rent ska det vara. Och det är hyresvärden som avgör detta.

Absolut, men hyresvärden anmärker ju på punkt 1, 2, 3, 4 (som jag åtgärdar) medan nya hyresgästen anmärker på 5, 6, 7, 8. Är det inte hyresvärden som ska besiktiga och berätta EXAKT vad som ska åtgärdas och sedan göra en besiktning igen för att se om dessa punkter är åtgärdade?
Citera
2019-04-11, 10:28
Medlem
Swe1227s avatar
Det verkar inte som du vart särskilt noggrann. Kanske skulle hyresvärden ha besiktiga en andra gång för att vara säker.
Citera
2019-04-11, 10:33
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Absolut, men hyresvärden anmärker ju på punkt 1, 2, 3, 4 (som jag åtgärdar) medan nya hyresgästen anmärker på 5, 6, 7, 8. Är det inte hyresvärden som ska besiktiga och berätta EXAKT vad som ska åtgärdas och sedan göra en besiktning igen för att se om dessa punkter är åtgärdade?
Det avgör hyresvärden.
Citera
2019-04-11, 10:33
Medlem
BigBusinesss avatar
Vem tar dit städfirman? Det ser ut som DU?!

Då har du ju accepterat bristerna och att åtgärda det.

Annars hade du kunnat stå på dig. Du var på slutbesiktningen, dom kan inte komma med saker efter den.

Lärdom: använd ALLTID (en seriös) firma för flyttstädning. Dom vet vad dom gör och då slipper det bli tjafs.

Skulle flytta in i villa en gång. När vi var på banken dagen innan tillträde nämner smålänningarna jaha ”nu ska vi bara hem o städa”. Dom hade inte börjat, ochvtrodde dom skulle flyttstäda på en kväll.

Som tur var han vi fatta läget och höll inne en deposition tills flyttstädning klart. Det var den inte dagen efter.
Senast redigerad av BigBusiness 2019-04-11 kl. 10:38.
Citera
2019-04-11, 10:38
Medlem
Du har ett ansvar gentemot hyresvärden. Inte mot andra hyresgäster. Är det godkänt vid inspektion så är det.

Men.

Du har ju slarvat. Du visste inte att ugnen ska skuras etc. Många som flyttstädar själva verkar inte veta vad en flyttstädning innebär. Det är inte någon veckostädning. Man ska ta in en firma. Värden ska inte behöva kolla 100 ställen och om han bara kollar 99 så får han skylla sig själv. Du ska göra rätt ändå. Var glad att han inte tog in en städfirma och debiterar dig.
Citera
2019-04-11, 10:45
Medlem
Har flyttat från en del hyresrätter och det ska faktiskt rätt mycket till för att hyresvärden inte ska godkänna städningen. Har den som flyttat in klagat och sen hyresvärden återkommit till dig har det säkerligen varit ganska smutsigt.

Har också påpekat att det varit lite smutsigt på vissa ställen när jag flyttat in. Men då har hyresvärden oftast löst det på egen hand då det varit mindre saker.

Ska man flyttstäda så anlita en firma som erbjuder garanti för att det blir godkänt.
Citera
2019-04-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det verkar inte som du vart särskilt noggrann. Kanske skulle hyresvärden ha besiktiga en andra gång för att vara säker.

Hyresvärden ska väl ha någon lista den kollar på och sedan godkänner eller ger anmärkning? Om jag t ex har missat ett städa uppe på ett skåp ska väl detta anmärkas på vid besiktningen?

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Vem tar dit städfirman? Det ser ut som DU?!

Då har du ju accepterat bristerna och att åtgärda det.

Annars hade du kunnat stå på dig. Du var på slutbesiktningen, dom kan inte komma med saker efter den.

Fastighetsförvaltaren hade ju med sig ett papper som jag dock inte fick eller frågade om utan vi kom bara överens muntligt om de fyra punkterna jag beskrev tidigare. Skulle såklart i efterhand bett om att få det skriftligt, nu sa jag klart och tydligt till nya hyresgästen att jag skriver ner de sakerna han har klagomål på och ser till att det blir åtgärdat och att det enbart är det som kommer åtgärdas (vilket fastighetsförvaltaren hörde) dvs. hittar han fler saker han anser bristfälliga är det inte mitt problem.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du har ett ansvar gentemot hyresvärden. Inte mot andra hyresgäster. Är det godkänt vid inspektion så är det.

Men.

Du har ju slarvat. Du visste inte att ugnen ska skuras etc. Många som flyttstädar själva verkar inte veta vad en flyttstädning innebär. Det är inte någon veckostädning. Man ska ta in en firma. Värden ska inte behöva kolla 100 ställen och om han bara kollar 99 så får han skylla sig själv. Du ska göra rätt ändå. Var glad att han inte tog in en städfirma och debiterar dig.

Ugnen var skurad och jag kan inte minnas om han kollade i den eller inte, enligt mig borde det väl vara hans ansvar att kolla och isf underkänna precis som han gjorde med fläkten och bakom spisen?

Generellt sett tänker jag att det borde finnas en juridik kring detta precis som vid ett köp av ett hus, där det görs en besiktning man avskriver sig från dolda fel mm. Läste någon annan tråd med en person som fått sin besiktning godkänd, flyttat till annan ort och sedan hade den nya hyresgästen klagat.
Citera
2019-04-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Har flyttat från en del hyresrätter och det ska faktiskt rätt mycket till för att hyresvärden inte ska godkänna städningen. Har den som flyttat in klagat och sen hyresvärden återkommit till dig har det säkerligen varit ganska smutsigt.

Har också påpekat att det varit lite smutsigt på vissa ställen när jag flyttat in. Men då har hyresvärden oftast löst det på egen hand då det varit mindre saker.

Ska man flyttstäda så anlita en firma som erbjuder garanti för att det blir godkänt.

Hyresvärden kollade ju på lägenheten med mig och anmärkte inte på de punkterna som hyresgästen klagade på. Om det nu varit ganska smutsigt ska väl detta anmärkas på från hyresvärden med? Exempelvis hyresgästen klagade på att det var smutsigt på köksluckorna (jag håller inte med) detta borde väl definitivt hyresvärden sett isf? Ganska svårt att missa köksluckor...
Citera
2019-04-11, 13:07
Medlem
Fastän det bär emot så behöver jag nog ge dig rätt. Om värden har avsynat lägenheten och godkänt den så är saken utagerad. Du fick anmärkningar första vändan, du åtgärdade, följdes detta upp, och fick du godkänt då? Finns papper på detta?

Däremot är det kanske taktiskt dåligt att köra onödigt hårt om du egentligen slarvat och ska bo kvar i huset. Torr jurudik och praktisk taktik är olika saker.
Citera
2019-04-11, 13:19
Avstängd
När man flyttstädar ska ALLT vara rengjort och städar. Väggar, lister, dörrkarmar, fönster, fläktfilter, kylskåp, kakel och allt annat. Hade du städat ordentligt från början hade du inte fått klagomål senare.

Att det som från början anmärktes var smutsigt visar bara på att du inte har städat ordentligt. Inte på andra ytor heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in