• 1
  • 2
2019-04-11, 23:09
Medlem
Hej,

Jag och min flickvän är på gång att köpa en bostad tillsammans. Tanken är att vi båda ska stå på lånet och dela löpande boendekostnader 50/50. Problemet är att jag kommer stå för nästan 90% av kontantinsatsen (~1 msek). Jag vill skydda mina tillgångar ifall vi skulle separera i framtiden -- mao ha rätt till hela min insats vid en ev. försäljning.

Räcker ett skrivet kontrakt undertecknat av båda parter där man bestämmer hur fördelningen ska se ut vid en ev. försäljning? Finns det anledning att ta juridisk hjälp för att få det korrekt gjort?

Finns det någon här som suttit i en liknande situation? Hur löste ni det?

Mvh
Citera
2019-04-12, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niggjagger
Hej,

Jag och min flickvän är på gång att köpa en bostad tillsammans. Tanken är att vi båda ska stå på lånet och dela löpande boendekostnader 50/50. Problemet är att jag kommer stå för nästan 90% av kontantinsatsen (~1 msek). Jag vill skydda mina tillgångar ifall vi skulle separera i framtiden -- mao ha rätt till hela min insats vid en ev. försäljning.

Räcker ett skrivet kontrakt undertecknat av båda parter där man bestämmer hur fördelningen ska se ut vid en ev. försäljning? Finns det anledning att ta juridisk hjälp för att få det korrekt gjort?

Finns det någon här som suttit i en liknande situation? Hur löste ni det?

Mvh

Det bästa ur ren juridisk ståndpunkt är att ni ingår i ett avtal där ni förbinder er till att ingen bodelning kommer ske om samboskapet avslutas. Sedan köper ni halva lägenheten var och finansierar er halva på egen hand.

Eftersom att sådana här frågor beror stora summor pengar rekommenderar jag dig att anlita en egen jurist (snåla inte på denna!). Se för guds också till att ha vittnen till ert samboavtal, ifall att hon börjar bråka i efterhand.
Citera
2019-04-12, 00:38
Medlem
Musvilkenmusens avatar
Du är ju dum i hjärnan om du tror att hon kommer att betala av lånet om hon inte ens kan hosta upp insatsen. Kommer sluta med att hon tar halva bostaden i slutändan ändå, men det är väl vad du förtjänar, dumfan.
Citera
2019-04-12, 00:45
Medlem
Kolla upp sambolagen för tusan. Är man tillsammans med någon när man skaffar bostad så delas det 50/50 sen!

Det bästa är väl om ni kör på 50/50 från början, speciellt om det bara gäller 1 mill men jag ska väl inte lägga mig i era ekonomier.
Citera
2019-04-12, 01:13
Medlem
Är insatsen 1 miljon?

Kostar bostaden alltså 6.5 miljoner och hon ska bara lägga 100k?
Citera
2019-04-12, 07:24
Medlem
OldFashioneds avatar
Jag var i samma sits för ett par år sedan, löstes såhär:

Vi står båda som 50-50-ägare på lägenhet och lån.

Vi har ett samboavtal där bostaden hålls utanför en bodelning.

Vi har upprättat ett skuldebrev där min sambo är skyldig mig mellanskillnaden i kontantinsatsen. Den skulden ska betalas senast vid försäljning av bostaden och beloppet ska justeras för inflation.

Så var skillnaden i kontantinsats tryggad utan att det blev ett ojämlikt ägande.

Citat:
Ursprungligen postat av Musvilkenmusen
Du är ju dum i hjärnan om du tror att hon kommer att betala av lånet om hon inte ens kan hosta upp insatsen. Kommer sluta med att hon tar halva bostaden i slutändan ändå, men det är väl vad du förtjänar, dumfan.

Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Kolla upp sambolagen för tusan. Är man tillsammans med någon när man skaffar bostad så delas det 50/50 sen!

Det bästa är väl om ni kör på 50/50 från början, speciellt om det bara gäller 1 mill men jag ska väl inte lägga mig i era ekonomier.

Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Är insatsen 1 miljon?

Herregud, aningslösa människor alltså, håll käften. I vuxen ålder så skiljer sig sparkapital avsevärt, vilket kan vara en effekt av arv, tidigare bostadsförsäljningar, gåvor eller vad fan som helst. Dagen ni träffar någon ni vill flytta ihop och leva med så kommer ni också förstå att man inte kan vänta i åratal på att sparandet hinner ikapp.
Senast redigerad av OldFashioned 2019-04-12 kl. 07:28.
Citera
2019-04-12, 07:52
Medlem
biiris avatar
Du köper boendet själv och låter henne bo hos dig, om det finns ekonomiskt utrymme till det.
Vid separation är dina tillgångar skyddade.
Citera
2019-04-12, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biiri
Du köper boendet själv och låter henne bo hos dig, om det finns ekonomiskt utrymme till det.
Vid separation är dina tillgångar skyddade.

Eee nej, sambolagen gäller högre, dvs om man flyttar till ett gemensamt boende så delas den 50/50.
Citera
2019-04-12, 08:46
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Är insatsen 1 miljon?

Du vet att man kan gå in med mer än 15% i kontantinsats va.......
Citera
2019-04-12, 09:14
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

Vi har upprättat ett skuldebrev där min sambo är skyldig mig mellanskillnaden i kontantinsatsen. Den skulden ska betalas senast vid försäljning av bostaden och beloppet ska justeras för inflation.

Så var skillnaden i kontantinsats tryggad utan att det blev ett ojämlikt ägande.
En fråga av ren nyfikenhet, vad är syftet med att hålla bostaden utanför en bodelning om ni äger hälften var och skillnaden i kontantinsats är reglerad via skuldebrevet?
Citera
2019-04-12, 10:27
Medlem
Man kan väl också tänka sig att TS äger 90% eller 80 %.
Citera
2019-04-12, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

Herregud, aningslösa människor alltså, håll käften. I vuxen ålder så skiljer sig sparkapital avsevärt, vilket kan vara en effekt av arv, tidigare bostadsförsäljningar, gåvor eller vad fan som helst. Dagen ni träffar någon ni vill flytta ihop och leva med så kommer ni också förstå att man inte kan vänta i åratal på att sparandet hinner ikapp.

Tack så mycket för ett vettigt svar. Det låter som en lösning på problemet.

Tog du till juridisk hjälp? Eller skötte ni det hela på egen hand med upprättande av kontrakt etc?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in