Jag var i samma sits för ett par år sedan, löstes såhär:
Vi står båda som 50-50-ägare på lägenhet och lån.
Vi har ett samboavtal där bostaden hålls utanför en bodelning.
Vi har upprättat ett skuldebrev där min sambo är skyldig mig mellanskillnaden i kontantinsatsen. Den skulden ska betalas senast vid försäljning av bostaden och beloppet ska justeras för inflation.
Så var skillnaden i kontantinsats tryggad utan att det blev ett ojämlikt ägande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Musvilkenmusen
Du är ju dum i hjärnan om du tror att hon kommer att betala av lånet om hon inte ens kan hosta upp insatsen. Kommer sluta med att hon tar halva bostaden i slutändan ändå, men det är väl vad du förtjänar, dumfan.
Citat:
Ursprungligen postat av
lahavana
Kolla upp sambolagen för tusan. Är man tillsammans med någon när man skaffar bostad så delas det 50/50 sen!
Det bästa är väl om ni kör på 50/50 från början, speciellt om det bara gäller 1 mill men jag ska väl inte lägga mig i era ekonomier.
Citat:
Ursprungligen postat av
OriginalBiceps
Är insatsen 1 miljon?
Kostar bostaden alltså 6.5 miljoner och hon ska bara lägga 100k?
Herregud, aningslösa människor alltså, håll käften. I vuxen ålder så skiljer sig sparkapital avsevärt, vilket kan vara en effekt av arv, tidigare bostadsförsäljningar, gåvor eller vad fan som helst. Dagen ni träffar någon ni vill flytta ihop och leva med så kommer ni också förstå att man inte kan vänta i åratal på att sparandet hinner ikapp.