• 1
  • 2
2019-04-12, 01:35
Medlem
Jag såg följande intressanta video. Jag undrar hur man går tillbaka i (lantmäteri-?)arkiven osv, för att se om det finns någon bit "unclaimed" mark i Sverige, som faktiskt inte tillhör Sverige?

https://www.youtube.com/watch?v=dOZ6wjG9N1Q

Jag vill starta ett nytt libertarianskt Utopia!!!!

Finns det förresten några sådana här (spelar ingen roll om det rör sig om 1000 kvadratmeter yta, eller ställen stora som halva Södermalm) ytor på andra ställen i norra/västra Europa?
Senast redigerad av Against-modernity 2019-04-12 kl. 02:12.
Citera
2019-04-12, 01:37
Medlem
Musvilkenmusens avatar
När ska ni ge er? Det kommer aldrig att fungera. Libertarianska länder har utropats tidigare men utan militär så kommer du inte att kunna försvara dig. Staten kommer att gå in och ta din skit, kan du inte försvara dig så blir det inte svårt, om du försvarar dig så skjuter de dig.
Citera
2019-04-12, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musvilkenmusen
När ska ni ge er? Det kommer aldrig att fungera. Libertarianska länder har utropats tidigare men utan militär så kommer du inte att kunna försvara dig. Staten kommer att gå in och ta din skit, kan du inte försvara dig så blir det inte svårt, om du försvarar dig så skjuter de dig.

Mjae, har jag lagen på min sida, dvs att det faktiskt rör sig om en bit "unclaimed" land, så begår väl Sverige ett brott mot den internationella folkrätten (tror jag det heter?) ifall de går in i så fall, när någon har tagit biten land i besittning och utropat ett land där.
Citera
2019-04-12, 01:51
Medlem
Musvilkenmusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Mjae, har jag lagen på min sida, dvs att det faktiskt rör sig om en bit "unclaimed" land, så begår väl Sverige ett brott mot den internationella folkrätten (tror jag det heter?) ifall de går in i så fall, när någon har tagit biten land i besittning och utropat ett land där.

Du tänker på montevideokonventionen och lycka till med det, även om du uppfyller kriterierna så kommer ingen ta dig på allvar och inte bry sig om de tar över.

Är du inkapabel till att försvara dig så spelar montevideokonventionen inte någon roll.
Citera
2019-04-12, 01:58
Medlem
Citat:
Du tänker på montevideokonventionen och lycka till med det, även om du uppfyller kriterierna så kommer ingen ta dig på allvar och inte bry sig om de tar över.

Är du inkapabel till att försvara dig så spelar montevideokonventionen inte någon roll.

Kan du möjligtvis länka till montevideokonventionen? Vore intressant att läsa om det.

Mvh
Citera
2019-04-12, 01:58
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:

Finns väll ett dussintal enskilda stater utan ett fungerande militärt försvar eller väldigt ofinansierat?
Citera
2019-04-12, 02:00
Medlem
Citat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Montevideo_Convention

Är det den du tänker på?
Citera
2019-04-12, 05:06
Medlem
Antivalents avatar
Citat:

Har 0 och inget med montevideokonventionen att göra. Sluta haspa ur dig saker du inte har koll på, sånt uppskattas inte här och med tanke på hur snabbt det är att googla så borde du kollat innan.

OT:

All mark i sverige har en ägare. Som jag förstått så tillhör all "ospecifierad" mark även staten inom rikets gränser.

I stället för att skapa egna grejjer så föreslår jag att du engagerar dig i Liberland eller andra projekt.
Citera
2019-04-12, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Har 0 och inget med montevideokonventionen att göra. Sluta haspa ur dig saker du inte har koll på, sånt uppskattas inte här och med tanke på hur snabbt det är att googla så borde du kollat innan.

OT:

All mark i sverige har en ägare. Som jag förstått så tillhör all "ospecifierad" mark även staten inom rikets gränser.

I stället för att skapa egna grejjer så föreslår jag att du engagerar dig i Liberland eller andra projekt.

TS vill ju starta ett eget land där svensk lag inte gäller så då är Montevideo konventionen relevant? Annars får du gärna förklara?
Citera
2019-04-12, 09:49
Medlem
Citat:

Vill man inte resa hela vägen till trakterna vid Serbien och Kroatien så finns Ladonia här i Sverige.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ladonia_(micronation)
Citera
2019-04-12, 10:56
Medlem
Musvilkenmusens avatar
Citat:

OT:

Det finns två vägar att gå för att en stat ska bli erkänd, antingen erkänd igenom andra länder eller genom montevideokonventionens fyra kriterier. Vad är så svårt att förstå? Skulle han mot förmodan hitta icke tagen mark så kommer han aldrig att kunna försvara det. Nästan varje gång detta har hänt har staten bara gått in och tagit marken.

Jävla retard.
Citera
2019-04-12, 10:57
Medlem
borrizs avatar
Möjligen kan du hitta någon installation typ övergiven borrplattform utaför terrotrialvallengränsen, jämför med
Sealand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in