• 1
  • 2
2019-04-12, 23:55
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Ska fatta mig kort. Jag och mitt ex skiljdes åt i somras, jag lämnade en massa saker kvar hos henne, saker jag inte brydde mig om så värst mycket, men även saker som jag valde att ge henne så att hon kunde sälja dem. Hon har haft det ganska dåligt med pengar den senaste tiden och jag har känt sympati för henne och hennes situation och därmed gett henne tillstånd att bl a sälja en Everest-jacka och sedan behålla pengarna.

För ett par dagar sedan så hotade hon med att inte ge mig en adidaströja tillbaka till mig, som även den låg ute för försäljning tills jag sa ifrån, om inte hon får köpa min medicin. Tröjan har ett sentimentalt värde för mig och jag vill gärna ha den tillbaka.

Jag har lätt för att bli väldigt "svart" och aggressiv i såna här situation och vill verkligen inte gå överstyr, vad kan jag göra rent juridiskt för att få tillbaka saker som är mina utan att det blir en massa tjafs? Kan man ringa polisen vid en sån här situation eller måste man sköta sånt här själv?
Citera
2019-04-13, 00:03
Medlem
Det kan uppstå oklarheter om egendom när man levt tillsammans men enligt sambolagen så fortsätter du att äga dina egna saker som ni inte ägt gemensamt. Dina saker har du rätt till och det krävs inga avtal för att du ska få tillbaka dem. Om det är saker som man ägt gemensamt, såsom möbler eller bostad, och den ena parten behåller dem då måste den personen ersätta den andre med motsvarande belopp.
Citera
2019-04-13, 00:17
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Det kan uppstå oklarheter om egendom när man levt tillsammans men enligt sambolagen så fortsätter du att äga dina egna saker som ni inte ägt gemensamt. Dina saker har du rätt till och det krävs inga avtal för att du ska få tillbaka dem. Om det är saker som man ägt gemensamt, såsom möbler eller bostad, och den ena parten behåller dem då måste den personen ersätta den andre med motsvarande belopp.
Okej, tack. Men detta handlar mest om småsaker som är helt irrelevanta för henne. Inga möbler eller något. Hon håller bara mina saker "gisslan" för att jag vägrar fortsätta sälja min medicin som hon är beroende av.
Citera
2019-04-13, 00:20
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Jo, men ofta när det handlar om saker som folk inte vill lämna tillbaka, så är det för att dom vill straffa en och vägrar ge upp på förhållandet. Jag hade gått dit och knullat skiten ur henne, sen tagit mitt pick och pack och stuckit..

Så egentligen, att hon gör såhär mot dig, och låter dig veta, är enbart för att du ska bli pissed off och tappa kontrollen. Och det hon gör är fruktansvärt barnsligt.. Använd det emot henne istället och roffa åt dig dina grejer. För det är fan inte okej att någon annan ska sälja ens grejer mot ens vilja. Oavsett om det bara är en tröja eller ej.
Hon skaffade en ny kille efter typ 3 månader Får se hur länge det håller. Tack, men jag kommer inte ligga med henne. Jag lever hellre i celibat än knullar den äckliga bruden. Allt verkligen stinker om henne, speciellt hennes personlighet och hur barnslig och ociviliserad hon förhåller sig till konversationer som vi har. Har jag en allvarlig ton mot henne så tar hon det som ett hot. Hon har typ 76 i IQ eller nåt verkar det som för hon är verkligen inte skarp när det kommer till att lösa olika dispyter.
Citera
2019-04-13, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewWorldDisorder
Okej, tack. Men detta handlar mest om småsaker som är helt irrelevanta för henne. Inga möbler eller något. Hon håller bara mina saker "gisslan" för att jag vägrar fortsätta sälja min medicin som hon är beroende av.
Hon har ingen rätt att hålla dina saker som gisslan. Men frågan är vad du gör när du säljer medicin till henne som hon är beroende av? Är det receptbelagd medicin som hon inte har tillstånd att använda så är det läkemedelsbrott. Så det verkar snarare som att det är du som hålls som gisslan snarare än din tröja.
Citera
2019-04-13, 00:28
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Hon har ingen rätt att hålla dina saker som gisslan. Men frågan är vad du gör när du säljer medicin till henne som hon är beroende av? Är det receptbelagd medicin som hon inte har tillstånd att använda så är det läkemedelsbrott. Så det verkar snarare som att det är du som hålls som gisslan snarare än din tröja.
Hon använder samma medicin men behöver mer av den för att hon tar en högre dos än rekommenderat. Vilket gör att hon behöver mer av varan för att klara sig till sitt nästa uttag.
Citera
2019-04-13, 00:31
Medlem
Citat:
Hon använder samma medicin men behöver mer av den för att hon tar en högre dos än rekommenderat. Vilket gör att hon behöver mer av varan för att klara sig till sitt nästa uttag.
Tror inte det spelar någon roll faktiskt.
Citera
2019-04-13, 00:32
Medlem
hegoballs avatar
Om du gjorde slut i somras (för nästan ett år sedan) så borde du väl lämpligen för länge sedan ha hämtat de grejer som du anser dig vilja ha tillbaka?
Citera
2019-04-13, 00:34
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Tror inte det spelar någon roll faktiskt.
Det kanske är ett brott, men det skiter jag i faktiskt. Det är ju inte so matt det skadar någon egentligen. Hon mår ju bra av den så jag ser det bara som att jag hjälper henne. Men har insett nu hur hon har gått ner sig så nu vägrar jag sälja min medicin till henne - dessutom vill jag att hon ska bli fri från sitt beroende - något hon lovade mig redan i Oktober/November.
Citera
2019-04-13, 00:37
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hegoball
Om du gjorde slut i somras (för nästan ett år sedan) så borde du väl lämpligen för länge sedan ha hämtat de grejer som du anser dig vilja ha tillbaka?
Jag bor inte i Stockholm längre där hon hon bor. Hon har även en förmåga till att blockera mig på olika sociala medier vilket ha gjort det svårt att få kontakt med henne. Dessutom har hon nyligen flyttat då hon inte klarar av att betala sin egen hyra, och då antar jag att hon bara har slängt in mina saker i något förråd och sedan inte brytt sig så mycket om att plocka fram det när det har efterfrågats.

Jag har flera gånger försökt få fram ett möte med henne för att få mina saker men hon har vägrat möta mig. Och det gör det ju en aning problematiskt för min del att få mina saker tillbaka.
Citera
2019-04-13, 00:43
Medlem
Citat:
Det kanske är ett brott, men det skiter jag i faktiskt. Det är ju inte so matt det skadar någon egentligen. Hon mår ju bra av den så jag ser det bara som att jag hjälper henne. Men har insett nu hur hon har gått ner sig så nu vägrar jag sälja min medicin till henne - dessutom vill jag att hon ska bli fri från sitt beroende - något hon lovade mig redan i Oktober/November.
Oavsett hur du känner inför henne så kan du inte bortse ifrån att du blir utnyttjad eftersom du struntar i lagen. Du är hennes langare och om du inte gör som hon vill så kan hon med all rätt anmäla dig. Läkemedelsbrott straffas med böter eller fängelse upp till 6 månader.
Citera
2019-04-13, 00:52
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Oavsett hur du känner inför henne så kan du inte bortse ifrån att du blir utnyttjad eftersom du struntar i lagen. Du är hennes langare och om du inte gör som hon vill så kan hon med all rätt anmäla dig. Läkemedelsbrott straffas med böter eller fängelse upp till 6 månader.
Nej, jag vet, har inte bortsett från det. Visst kan hon anmälan mig med jag tror inte hon kommer gå så långt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in