• 2
  • 3
2019-04-13, 13:50
Medlem
KnasTramss avatar
Det är Kronofogden som hanterar den här typen av ärenden. Kallas för "handräckning". Detaljerna kring det kan du läsa dig till på deras hemsida.
Citera
2019-04-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewWorldDisorder
Ska fatta mig kort. Jag och mitt ex skiljdes åt i somras, jag lämnade en massa saker kvar hos henne, saker jag inte brydde mig om så värst mycket, men även saker som jag valde att ge henne så att hon kunde sälja dem. Hon har haft det ganska dåligt med pengar den senaste tiden och jag har känt sympati för henne och hennes situation och därmed gett henne tillstånd att bl a sälja en Everest-jacka och sedan behålla pengarna.

För ett par dagar sedan så hotade hon med att inte ge mig en adidaströja tillbaka till mig, som även den låg ute för försäljning tills jag sa ifrån, om inte hon får köpa min medicin. Tröjan har ett sentimentalt värde för mig och jag vill gärna ha den tillbaka.

Jag har lätt för att bli väldigt "svart" och aggressiv i såna här situation och vill verkligen inte gå överstyr, vad kan jag göra rent juridiskt för att få tillbaka saker som är mina utan att det blir en massa tjafs? Kan man ringa polisen vid en sån här situation eller måste man sköta sånt här själv?

Släpp det bara. Är det värt att bli arg och tjata om detta? Det verkar kosta mer än vad det smakar.

Vill du ha rätt eller vill du må bra?
Citera
2019-04-14, 18:14
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratzi
Knappast att rekommendera, känns rätt sannolikt att den här tjejen skulle kunna anmäla TS för våldtäkt som hämnd vid frivilligt sex.

Tänk med hjärnan istället för med kuken! Jag skulle klippa all kommunikation, en jävla tröja liksom.

I annat fall får väl TS be någon kompis att köpa tröjan om den annonseras ut, så är problemet löst sen? Om de nu bara handlar om en tröja.

TS får se det som en lärdom att inte bli tillsammans med psykfall som kräver (klassad) receptbelagd medicin som personen inte ens har rätt till.
Det är en limited edition-tröja som är svår att få tag i. Dessutom har den ett sentimentalt värde för mig då jag fick den av en närstående som gick bort i cancer.
Citat:
Ursprungligen postat av leffemedluvan
Hon kan omöjligen få ts fälld utan att implicera sig själv i en sådan process vilket borde avskräcka.

Som redan har konstaterats undantas personlig egendom (kläder innefattat) från sambolagen (missade om ni hade bott tillsammans, annars är inte ens det aktuellt). Du har juridiken på din sida så länge du kan styrka ägande, och jag hade nog valt den vägen då ett besök hos henne där du handgripligen tilltvingar dig tröjan kan utgöra självtäkt eller så klart, om möjligt, en diplomatisk väg.
Jag kan styrka att det är min ägodel. Vi bodde tillsammans i 6 år.
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag kanske är trött, men det är väl bara du säger: "ingen tröja, inga piller" piller-trillare brukar ju vara ganska flexibla och smidiga att ha att göra med när suget efter piller sätter in.

Vad är det för piller förresten?
Det är exakt det jag sa sist till henne, i mars, när jag skickade medicinen till henne sist. Men hon sket i det. Hon lovade mig även en tavla förra året för att hon var "tacksam" att jag hjälpte henne. Vill väl inte gå så långt att jag ska kräva henne på den där tavlan, men tröjan vill jag verkligen ha tillbaka. Det kan verka som en skitsak för somliga - men som tidigare påpekats - så har den ett speciellt värde för mig. Det handlar om Lyrica.
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
Släpp det bara. Är det värt att bli arg och tjata om detta? Det verkar kosta mer än vad det smakar.

Vill du ha rätt eller vill du må bra?
Önskar att jag kunde det. Men när jag är snäll och hjälper henne och ställer upp så vill jag fan inte bli tagen för en idiot. Dessutom har jag ärenden i Stockholm lite då och då och har hennes adress så jag kommer åka hem till henne och ta tillbaka den oavsett. Jag vill egentligen bara veta hur långt jag får gå rent juridiskt. För som jag sa i TS; jag har ganska lätt för att se "svart" och bli en aning aggressiv och jag vill inte att det ska mynna ut i det över en tröja.
Citera
2019-04-14, 18:22
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Receptbelagd medicin får man väl inte sälja, eller annan medicin heller för den delen?
Krävs det inte tillstånd för att bedriva apoteksverksamhet?
Här begår väl ni båda ett brott, både köpare o säljare?

Sedan vad som gäller dina prylar, TS så borde du hämtat dem för länge sedan.
Vid en husförsäljning så brukar man ha två veckor på sig att hämta sitt kvarglömda lösöre innan det tillfaller köparen.
Vad som exakt gäller vid isärflyttning för sambopar kan man säkert dividera om.
Lämpligt är kanske att du helt sonika plingar på hennes dörr när du vet att hon är hemma och sedan ber att få tillbaka din tröja.

Annars är det väl stämning via tingsrätten(?) som gäller. Känns som en dyr process bara.
Läs tråden, jag har redan svarat på det. Jag skiter i om det är olagligt att sälja ett paket i månaden till någon man känner. Det är inte som att jag har sålt heroin till småbarn. Jag har hjälp, vad jag trodde, var en vän. Och det var lite bökigt med logistiken när vi bröt upp för hon var där och jag var här så det var inte bara att hämta mina saker, speciellt när hon vägrade prata med mig eller träffa mig för den delen. Jag hade saker hos hennes morsa som hon hade lämnat av, men det var mest bara skräpsaker som hennes mamma vänligt slängde åt mig senare.

Men ja, jag ska åka hem till henne och ta det som är mitt om inte hennes mamma lyckas prata henne till rätta.
Citera
2019-04-14, 19:06
Medlem
Citat:
Läs tråden, jag har redan svarat på det. Jag skiter i om det är olagligt att sälja ett paket i månaden till någon man känner. Det är inte som att jag har sålt heroin till småbarn. Jag har hjälp, vad jag trodde, var en vän. Och det var lite bökigt med logistiken när vi bröt upp för hon var där och jag var här så det var inte bara att hämta mina saker, speciellt när hon vägrade prata med mig eller träffa mig för den delen. Jag hade saker hos hennes morsa som hon hade lämnat av, men det var mest bara skräpsaker som hennes mamma vänligt slängde åt mig senare.

Men ja, jag ska åka hem till henne och ta det som är mitt om inte hennes mamma lyckas prata henne till rätta.

Frågan är om det verkligen är ditt efter så lång tid?
Citera
2019-04-14, 19:33
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Frågan är om det verkligen är ditt efter så lång tid?
Varför skulle det inte vara mitt?
Citera
2019-04-14, 19:46
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag är inne på samma spår som nilserikkk här när det kommer till det rent juridiska. Har det gått så pass lång tid som nära ett år så undrar jag om man fortfarande kan hävda att man äger sakerna eller om de anses "övergivna". Någon kunnig som vet vad som gäller?
Bodelning av samboegendom måste ske inom ett år (tror jag) så det kanske är samma tidsrymd som gäller när det gäller kvarlämnade saker som är enskild egendom (tröjan i detta fall) och då finns ju hopp.

Sedan hoppas jag att det är OK med ett OT-råd till TS (ja, jag vet att vi befinner oss i Juridik så jag är ute på tunn is):
Kan du inte ta hjälp av hennes mamma? Förklara vad tröjan betyder för dig och säg att det är det enda du vill ha. Resten får hon göra vad hon vill med.

Lycka till och jag hoppas du får din tröja!
Citera
2019-04-14, 19:48
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Varför skulle det inte vara mitt?
Se mitt inlägg ovan.
Citera
2019-04-14, 19:55
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag är inne på samma spår som nilserikkk här när det kommer till det rent juridiska. Har det gått så pass lång tid som nära ett år så undrar jag om man fortfarande kan hävda att man äger sakerna eller om de anses "övergivna". Någon kunnig som vet vad som gäller?
Bodelning av samboegendom måste ske inom ett år (tror jag) så det kanske är samma tidsrymd som gäller när det gäller kvarlämnade saker som är enskild egendom (tröjan i detta fall) och då finns ju hopp.

Sedan hoppas jag att det är OK med ett OT-råd till TS (ja, jag vet att vi befinner oss i Juridik så jag är ute på tunn is):
Kan du inte ta hjälp av hennes mamma? Förklara vad tröjan betyder för dig och säg att det är det enda du vill ha. Resten får hon göra vad hon vill med
.

Lycka till och jag hoppas du får din tröja!
Jag har tagit hjälp av hennes morsa två gånger nu. Senast igår sa hon att hon skulle snacka med mitt ex. Jag har förklarat situationen för henne och hon tycker naturligtvis att det hela är väldigt tråkigt, att det inte går och lösa utan en massa tjafs. Men mitt ex är ett jävla psykfall och det går inte snacka med henne civiliserat eller på ett vuxet sätt.

Den här lagen som nämnts borde väl inte gälla kläder. I så fall kommer jag skita i lagen och ta tröjan iallafall. Hon har massa saker som är mina som jag har låtit henne få säljs pga hennes situation då tycker jag ändå attjag kan få tillbaka det enda som betyder något för mig.
Citera
2019-04-15, 17:43
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Jag bor inte i Stockholm längre där hon hon bor. Hon har även en förmåga till att blockera mig på olika sociala medier vilket ha gjort det svårt att få kontakt med henne. Dessutom har hon nyligen flyttat då hon inte klarar av att betala sin egen hyra, och då antar jag att hon bara har slängt in mina saker i något förråd och sedan inte brytt sig så mycket om att plocka fram det när det har efterfrågats.

Jag har flera gånger försökt få fram ett möte med henne för att få mina saker men hon har vägrat möta mig. Och det gör det ju en aning problematiskt för min del att få mina saker tillbaka.
Rent juridiskt får du ju göra en polisanmälan. Det handlar om dina kläder säger du och där torde det inte finnas några tveksamheter avseende sambolagen.

När det gäller rent praktiskt kan du ju muta henne med den här medicinen hon behöver och komma överens om att du får dina grejer mot en viss mängd. Sen kan du möta upp, ta dina grejer och ge henne fingret.
Citera
2019-04-16, 00:22
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Rent juridiskt får du ju göra en polisanmälan. Det handlar om dina kläder säger du och där torde det inte finnas några tveksamheter avseende sambolagen.

När det gäller rent praktiskt kan du ju muta henne med den här medicinen hon behöver och komma överens om att du får dina grejer mot en viss mängd. Sen kan du möta upp, ta dina grejer och ge henne fingret.
Snuten skulle nog inte lägga mycket resurser på att jag ska återfå min tröja

Tänker inte muta henne eller lura henne, hon har dessutom sett "min fina tråd" nu så nu vore det självmål att försöka hustla henne
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in