• 1
  • 2
2019-04-13, 15:03
Medlem
[quote=BrunoBolton|67300193]Jag brukar ta rätt mycket papper och ställer inte alltid tillbaka vikterna på ett gym när jag tränat. Dessutom har jag spillt både kaffe och proteinpulver på wc samt förorsakat ett och annat stopp i toa. Men det finns inga bevis, bara misstankar.
Har gymkedjor rätt att stänga av vem som helst när de själva vill utan att behöva motivera varför? Att man andas och lever där så att säga på nåder utan rättigheter. Är det så?

När jag berättade att jag var bisexuell för ägaren så började hon hota med avstängning från träningsanläggningen och simhallen. Kan man i så fall DO-anmäla det? Har en gymkedja rätt att stänga av någon hursomhelst eller krävs bevis på att man misskött sig? Vilka regler gäller juridiskt?
Och allmänt; vad brukar krävas för att ett gym eller en simhall ska stänga av en medlem?[/QUO

Affärer får inte förbjuda snattare att komma tillbaka till sin affär......

Så ett gym som stänger av en..... Hmmm.... Tror inte det är lagligt.

Men sedan när man går in i ett avtal med gymmet skriver man på att man ska följa massa regler och om man missköter sig så blir man avstängd så då har man ingått ett frivillig avtal man måste följa
Citera
2019-04-13, 15:25
Medlem
hakanthebs avatar
[/quote]
Affärer får inte förbjuda snattare att komma tillbaka till sin affär......

Så ett gym som stänger av en..... Hmmm.... Tror inte det är lagligt.

Men sedan när man går in i ett avtal med gymmet skriver man på att man ska följa massa regler och om man missköter sig så blir man avstängd så då har man ingått ett frivillig avtal man måste följa[/quote]

Att man inte får stänga av någon från en plats som allmänheten har tillträde till som en affär,
är inte jämförbart med en klubb eller liknande, där inte allmänheten har tillträde, utan endast medlemmar.
Man har rätt att gå in till en reception t.ex. men ej rätt att beträdda icke allmänna lokaler om man inte är inbjuden.

Då TS inte längre är inbjuden att vistas och använda icke allmän lokal så gäller ägarens direktiv.

Så ja, gymmet har rätt att stänga ute vem man vill, även utan någon som helst grund.
Citera
2019-04-13, 16:02
Medlem
Popetoterors avatar
Läs det finstilta som du godkände när du vart medlem, har du en avvikelse på någon punkt så är det ett giltigt skäl.
Citera
2019-04-13, 16:29
Medlem
Rent krasst kan gymmet säga upp ditt medlemskap bara för att du är ful, hävda att du misskött dig och så var det med den saken.
Citera
2019-04-13, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Rent krasst kan gymmet säga upp ditt medlemskap bara för att du är ful, hävda att du misskött dig och så var det med den saken.

Ja, förutsätter då att de återbetalar ev innestående medlemsavgift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in