• 1
  • 2
2019-04-13, 03:50
Medlem
BrunoBoltons avatar
Jag brukar ta rätt mycket papper och ställer inte alltid tillbaka vikterna på ett gym när jag tränat. Dessutom har jag spillt både kaffe och proteinpulver på wc samt förorsakat ett och annat stopp i toa. Men det finns inga bevis, bara misstankar.
Har gymkedjor rätt att stänga av vem som helst när de själva vill utan att behöva motivera varför? Att man andas och lever där så att säga på nåder utan rättigheter. Är det så?

När jag berättade att jag var bisexuell för ägaren så började hon hota med avstängning från träningsanläggningen och simhallen. Kan man i så fall DO-anmäla det? Har en gymkedja rätt att stänga av någon hursomhelst eller krävs bevis på att man misskött sig? Vilka regler gäller juridiskt?
Och allmänt; vad brukar krävas för att ett gym eller en simhall ska stänga av en medlem?
Citera
2019-04-13, 04:40
Medlem
Inte funderat på att faktist sköta dig?
Så slipper du att riskera eller va nojjig över att bli avstängd.

Vem dricker kaffe på gymmet?
Citera
2019-04-13, 04:51
Medlem
Tja, bryter du mot något av gymmets regler kan dom stänga av dig.
Dom kan säkert stänga av dig även om dom bara misstänker att du gjort nått också.
Dom lär inte stänga av dig för att du är bi (dom kommer inte att ange den anledningen iaf).

Varför inte bara skärpa sig och inte bete sig som en idiot när du är på gymmet? Då lär du inte bli avstängd.
Citera
2019-04-13, 08:06
Medlem
Rätta mig om jag har fel men ser det inte som nån mänsklig rättighet att få använda ett gym.
De behöver väl inte ens ange nån anledning varför de vill neka nån.
Citera
2019-04-13, 08:54
Medlem
Bi som i bipolär?

Man kan stänga av för förargelseväckande beteende men som för alla antisociala personligheter är det väl populärt att dra något fobikort om andra.

Man orsakar inte ”ett och annat stopp i toa” bara så där. Då bör man gå om toaletträningen. På dagis.
Citera
2019-04-13, 08:57
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoBolton
Jag brukar ta rätt mycket papper och ställer inte alltid tillbaka vikterna på ett gym när jag tränat. Dessutom har jag spillt både kaffe och proteinpulver på wc samt förorsakat ett och annat stopp i toa. Men det finns inga bevis, bara misstankar.
Har gymkedjor rätt att stänga av vem som helst när de själva vill utan att behöva motivera varför? Att man andas och lever där så att säga på nåder utan rättigheter. Är det så?

När jag berättade att jag var bisexuell för ägaren så började hon hota med avstängning från träningsanläggningen och simhallen. Kan man i så fall DO-anmäla det? Har en gymkedja rätt att stänga av någon hursomhelst eller krävs bevis på att man misskött sig? Vilka regler gäller juridiskt?
Och allmänt; vad brukar krävas för att ett gym eller en simhall ska stänga av en medlem?

Nej. Det skulle bli höga skadestånd om man blev avstängd pga sexuell läggning eller hudfärg. Däremot har dom rätt att sparka ut alla som inte sköter sig. Jag misstänker att det handlar om det senare i ditt fall.
Citera
2019-04-13, 10:01
Medlem
Vad står det i avtalet du skrev under när du tecknade medlemskap?
Citera
2019-04-13, 12:06
Medlem
BrunoBoltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Nej. Det skulle bli höga skadestånd om man blev avstängd pga sexuell läggning eller hudfärg. Däremot har dom rätt att sparka ut alla som inte sköter sig. Jag misstänker att det handlar om det senare i ditt fall.
Gäller det även min bonussyster som är heterosexuell och har svensk hudfärg - blond och blåögd - fast ändå brun pga solarium?

Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Vad står det i avtalet du skrev under när du tecknade medlemskap?
Är inte det oväsentligt om avtalet ändå inte följer svensk lag? Man kan väl inte tvinga folk att skriva under avtal som vill handla på ICA om att de exempelvis alltid måste le?
Citera
2019-04-13, 13:13
Medlem
Citat:
Gäller det även min bonussyster som är heterosexuell och har svensk hudfärg - blond och blåögd - fast ändå brun pga solarium?

Är inte det oväsentligt om avtalet ändå inte följer svensk lag? Man kan väl inte tvinga folk att skriva under avtal som vill handla på ICA om att de exempelvis alltid måste le?
Ja, att upprepade gånger ha orsakat stopp i avloppet och övrigt som du verkar ha ställt till med är verkligen jämförbart med att inte le, eller hur?
Citera
2019-04-13, 14:01
Medlem
Citat:

Kan du plocka fram något undantag i gällande lagstiftning som gäller blonda, blåögda, ljus hudfärg med för mycket brun utan sol?? Skulle vara trevligt om du hade det, har hänvisats flera gånger på flashback angående detta undantag, men har aldrig sett det själv. Skulle vilja få läsa denna mystiska heliga graal.
Citera
2019-04-13, 14:59
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

När du är Medlem någonstans så finns det regler om ordning exempelvis.

Alla gym är dessutom övervakade nu för tiden så bevis finns.

Du skriver ju själv att du inte ställer tillbaka vikterna och det innebär ju att andra medlemmar får gå och plocka upp efter dej.

Och att du tar så onödigt mycket papper blir också en kostnad som andra medlemmar får betala i sin medlemsavgift.

Där har du två goda grunder för avstängning då du inte har följt allmänna trivselregler på en plats där man samspelar med andra som betalar för att träna, inte städa efter en annan vuxen människa.
Citera
2019-04-13, 15:01
Medlem
Gym-kedjor är ju privat ägda och har alltså all rätt att inte låta dig vistas i lokalen enbart baserat på misstankar. Så länge inte gymmet har diskriminerande anledningar kan i princip all misskötsel resultera i avstängning/bannlysning. Dem väljer själva vilka som får gymma och inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in