• 1
  • 2
2019-04-13, 18:01
Medlem
Vet inte om det här är intressant för någon

https://blancotorsk.wordpress.com/

Hej!

(Efter det här, en ren tradingdagbok).

Läste igenom mina tidigare inlägg och inser att de kanske inte tillförde så mycket, skriver därför ett nästan exakt likadant inlägg där jag kan bli färdig med allt gnällande, omformulera och upprepa det en sista gång. Den här gången började jag skriva på ett låneforum, men lägger in det här istället, får duga som sammanfattning, mitt mål från och med nu är att faktiskt ta mig ur den här situationen genom trading, så ifall någon har lust och följa min dagliga kamp att bli av med 1.023.000 kronor i blanco skulder, så går det att göra här. Inläggen kommer innehålla utvärdering och även tankar kring hur saker och ting ser ut just nu kring de marknader som jag försöker handla. Kan varna att jag är medveten om nivån på analysen, men den här sidan är främst till för att jag skall skriva av mig, så om någon läser det här börja inte handla likt mig, använd inte de instrument jag använder, storleken på insats kontra min inkomst, omvärldskännedomen och tydandet av diverse nyheter eller de stöd jag tror mig luta mig tillbaka mot när jag tar position. Försök och låta bli att vara lika jävla korkad som mig.
Citera
2019-04-13, 21:18
Medlem
vad jobbar du som?
Citera
2019-04-14, 09:31
Medlem
Du tog alltså extra lån för att handla med aktier. Vet inte hur smart det är.

Du gick från 80k till 300k. Det är ju bra. Hur går det för dig idag? Vad har du handlat mest?

Vad tog du lånen för? Har du festat bort en del av pengarna?

Vad gör du om allt ryker igen? Tar du ännu ett lån?

Kanske smartare att betala tillbaks lite av lånet med din inkomst med.
Citera
2019-04-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Du tog alltså extra lån för att handla med aktier. Vet inte hur smart det är.

Du gick från 80k till 300k. Det är ju bra. Hur går det för dig idag? Vad har du handlat mest?

Vad tog du lånen för? Har du festat bort en del av pengarna?

Vad gör du om allt ryker igen? Tar du ännu ett lån?

Kanske smartare att betala tillbaks lite av lånet med din inkomst med.

Du har rätt, är inte smart.
Har mått jävligt dåligt allt sedan hela den här resan började så vet inte riktigt vad jag tar mig till om jag gör om en av mina tidigare resor till 0 på kontot. Har inte gett upp än.
Spenderar nästan inga pengar på mig själv förutom kebabrullar och thaimat de dagar jag jobbat precis hela dagen och inte orkar mer kvarg eller har tid att laga egen mat.
Som det är nu så har jag 11.500 kronor på bankkontot, 323.000 kronor på avanza kontot och lön från mina olika arbetsgivare trillar in runt den 25, runt 46.000 kronor före skatt den här månaden(250 timmars arbete i mars).
Problemet är ju att varje gång jag tar position så riskerar jag väldigt mycket och oftast säljer jag fort. Att jag fortsatt arbeta som jag gör har varit en bidragande orsak till att jag fortfarande klarat att hålla alltihopa vid liv. Dock har jag märkt av diverse saker som muntorrhet, sämre sömn, dålig återhämtning och allmän svaghet på gymmet.

Har haft två positioner idag, en lång k oljan från strax under 71 till strax över samt ett par olika långa positioner i DAX, den första köpte jag för tidigt vid 12000. Är helt ute nu och hoppas på stora rörelser neråt i oljan eller uppåt i usa index. Allt för och skapa en atmosfär där jag vågar gå in.
Senast redigerad av Braus 2019-04-15 kl. 17:17.
Citera
2019-04-15, 19:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braus
Du har rätt, är inte smart.
Har mått jävligt dåligt allt sedan hela den här resan började så vet inte riktigt vad jag tar mig till om jag gör om en av mina tidigare resor till 0 på kontot. Har inte gett upp än.
Spenderar nästan inga pengar på mig själv förutom kebabrullar och thaimat de dagar jag jobbat precis hela dagen och inte orkar mer kvarg eller har tid att laga egen mat.
Som det är nu så har jag 11.500 kronor på bankkontot, 323.000 kronor på avanza kontot och lön från mina olika arbetsgivare trillar in runt den 25, runt 46.000 kronor före skatt den här månaden(250 timmars arbete i mars).
Problemet är ju att varje gång jag tar position så riskerar jag väldigt mycket och oftast säljer jag fort. Att jag fortsatt arbeta som jag gör har varit en bidragande orsak till att jag fortfarande klarat att hålla alltihopa vid liv. Dock har jag märkt av diverse saker som muntorrhet, sämre sömn, dålig återhämtning och allmän svaghet på gymmet.

Har haft två positioner idag, en lång k oljan från strax under 71 till strax över samt ett par olika långa positioner i DAX, den första köpte jag för tidigt vid 12000. Är helt ute nu och hoppas på stora rörelser neråt i oljan eller uppåt i usa index. Allt för och skapa en atmosfär där jag vågar gå in.
Du går lång vid ett motstånd (DAX) som inte varit brutet sen oktober förra året, och därtill innan börsen öppnar? Okej, om US o Kina just sekunderna innan proklamerat att alla papper är underskrivna, så hade jag förstått. Men, alltså, som det såg ut i morses så var det ju ett drömläge att gå kort där. Du hade kunnat lägga en tajt stoploss just över motståndet och sen bara lutat dej tillbaka. Kursen sjönk innan börsöppning så du hade kunnat ta hem vinsten där om börshumöret varit piggare än väntat.

Jag gör bara entries (Jag är endast glad amatör på fritiden, OBS!) där jag kan lägga tajt stoploss och där ration är minst 4 ggr stoppet. Mitt råd: lär dig teknisk analys.
Citera
2019-04-15, 21:02
Medlem
Spara pengar först, shoppa aktier sen
Citera
2019-04-15, 21:17
Medlem
kato85s avatar
Får speltorskvibbar av ditt inlägg.
Hur kan jag känna av det? Eftersom jag varit i samma situation.
Förlorade runt 400.000SEK mellan åren 2010-2012 eftersom jag spekulerade i hävstångsprodukter inom guld,silver,olja och omx.
Rekommenderar dig till att hålla dig till aktier eller typ avanzas indexfond, eftersom det är extremt svårt att spekulera i råvaror, ifall du inte redan har en utb. inom detta dvs.

men men, lycka till.
Citera
2019-04-15, 21:57
Medlem
Citat:
Text
Hah, fy fan vad de måste ta på dina nerver.. Men bra att du kör logg på det i alla fall!

Men om du vill driva projektet som en blogg föreslår jag uppdateringar några ggr i veckan på vad du har gjort för trades och varför. Några rader text + bild.
Citera
2019-04-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Du går lång vid ett motstånd (DAX) som inte varit brutet sen oktober förra året, och därtill innan börsen öppnar? Okej, om US o Kina just sekunderna innan proklamerat att alla papper är underskrivna, så hade jag förstått. Men, alltså, som det såg ut i morses så var det ju ett drömläge att gå kort där. Du hade kunnat lägga en tajt stoploss just över motståndet och sen bara lutat dej tillbaka. Kursen sjönk innan börsöppning så du hade kunnat ta hem vinsten där om börshumöret varit piggare än väntat.

Jag gör bara entries (Jag är endast glad amatör på fritiden, OBS!) där jag kan lägga tajt stoploss och där ration är minst 4 ggr stoppet. Mitt råd: lär dig teknisk analys.

Precis, går lång vid ett motstånd, någon gång måste man igenom om man tror man ska upp. Du och ja handlar definitivt inte likadant, jag förlitar mig mer på känsla än TA(som jag dessutom är dålig på). Råkade bli en neutral dag igår och en bättre dag idag för mina långa dax scalps. Var främst det faktum att VIXen vägrade gå ner som gjorde att jag valde att ligga lång både igår och idag. Var väldigt väldigt nära att långa DAXen över natten med igår, men lyckades hålla mig från att köpa in mig igen vid 12002. Samma sak skedde nu idag då jag var väldigt väldigt nära att köpa in mig i en ny lång position i oljan och hålla över natten, men lyckades hålla mig även idag. Trots att gårdagens dax position och antagligen nattens oljeposition hade varit väldigt fina vid 08.00 då premarket öppnar, så är jag glad att jag lyckas hålla mig från dessa dår beslut bara för att försöka tjäna ett par punkter.

Edit, kan tyvärr inte använda stoploss eftersom jag kör via ISK. Fördelen är ju att det är skattefritt om jag lyckas tjäna pengar, vilket jag inte gjort de senaste åren >.<
Citera
2019-04-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Hah, fy fan vad de måste ta på dina nerver.. Men bra att du kör logg på det i alla fall!

Men om du vill driva projektet som en blogg föreslår jag uppdateringar några ggr i veckan på vad du har gjort för trades och varför. Några rader text + bild.
Vill uppdatera. Inte alla dagar jag har tid och vara vid datorn dock och jag kan inte göra det via mobilen på ett bra sätt. Dessutom blir jag aningen irriterad på hur jag ibland formulerar mig, så försöker att inte bli för långrandig Min svenska är väl aldrig varit vacker i skriftlig form, men nu för tiden tycks jag ha degenererats väldigt mycket. Orkar inte ta tag i det riktigt, speciellt när det gäller användandet av diverse engelska ord. Kommer jobba kortare pass nu i slutet av veckan och även nästa vecka blir lite bättre arbetstider.
Senast redigerad av Braus 2019-04-16 kl. 22:13.
Citera
2019-04-17, 11:46
Medlem
Citat:
Precis, går lång vid ett motstånd, någon gång måste man igenom om man tror man ska upp. Du och ja handlar definitivt inte likadant, jag förlitar mig mer på känsla än TA(som jag dessutom är dålig på). Råkade bli en neutral dag igår och en bättre dag idag för mina långa dax scalps. Var främst det faktum att VIXen vägrade gå ner som gjorde att jag valde att ligga lång både igår och idag. Var väldigt väldigt nära att långa DAXen över natten med igår, men lyckades hålla mig från att köpa in mig igen vid 12002. Samma sak skedde nu idag då jag var väldigt väldigt nära att köpa in mig i en ny lång position i oljan och hålla över natten, men lyckades hålla mig även idag. Trots att gårdagens dax position och antagligen nattens oljeposition hade varit väldigt fina vid 08.00 då premarket öppnar, så är jag glad att jag lyckas hålla mig från dessa dår beslut bara för att försöka tjäna ett par punkter.

Edit, kan tyvärr inte använda stoploss eftersom jag kör via ISK. Fördelen är ju att det är skattefritt om jag lyckas tjäna pengar, vilket jag inte gjort de senaste åren >.<

Vad har VIX med DAX att göra? Du är ju inte lång S&P500 och även om du skulle vara lång S&P500 så tjänar du ju inte på att VIX går ner då du verkar handla med warranter.

Du kan köra stoploss på ISK, men kanske inte på warranter.

Vad jag hade gjort om jag hade varit du är att bygga upp en ordentlig portfölj och med en liten del, kanske 10-20%, ta stor risk. Handla warranter, optioner, terminer och andra derivat med dessa. Just nu tar du en risk på ett nominellt belopp som du nog inte förstår dig på.
Citera
2019-04-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Vad har VIX med DAX att göra? Du är ju inte lång S&P500 och även om du skulle vara lång S&P500 så tjänar du ju inte på att VIX går ner då du verkar handla med warranter.

Du kan köra stoploss på ISK, men kanske inte på warranter.

Vad jag hade gjort om jag hade varit du är att bygga upp en ordentlig portfölj och med en liten del, kanske 10-20%, ta stor risk. Handla warranter, optioner, terminer och andra derivat med dessa. Just nu tar du en risk på ett nominellt belopp som du nog inte förstår dig på.

Långar dax pga att det finns bättre turbos för dax, ett alternativ hade annars varit nas100 men det indexet kan bete sig väldigt märkligt.

Jag följer VIX eftersom hur stabilt SP500 är spelar väldigt stor roll för DAX. Om jag ska in i en lång position så vill jag känna mig positivt inställd gentemot både sp500 och dax. Det är åtminstone så jag pejlar in när det är säkert och långa dax, på samma vis som jag kan göra tvärtom ifall jag tror usa kmr rasa och dra med sig dax.

I oljan tänker jag enbart huvudtrend, försöka hitta den i de lite större tidsintervallerna och sen föfsöka hitta rangen i 15m-1h. Som nu skulle jag gärna korta över 73 om inte ngt speciellt händer i Libyen, dröjer det en hel vecka tills vi når 73 så kanske jag inte nöjer mig med o korta förrens vi istället är 74 eller 75(eftersom jag fortfarande tror vi ska upp en bra bit i oljan). Oljan styrs mkt av hur de stora spekulanterna beter sig så det är annorlunda än index.
Senast redigerad av Braus 2019-04-17 kl. 15:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in