• 1
  • 2
2006-02-28, 17:30
Bannlyst
Den frsta influerade fgeln har hittats hr, vi har vaccin till en brkdel av befolkningen och man ska bygga en Vaccinfabrik, hur fort kan det g?
Citera
2006-02-28, 18:41
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Den frsta influerade fgeln har hittats hr, vi har vaccin till en brkdel av befolkningen och man ska bygga en Vaccinfabrik, hur fort kan det g?

Det r varken ngon epidemi eller pandemi i dagslget, jag tycker "hotet" verkar verdrivet. Sitt stilla i bten!
Citera
2006-02-28, 21:02
Bannlyst
""Realistiskt fem r fr fungerande fabrik.
Och s skall du ha ett fungerande vaccin. Det finns att kpa mot H5N1, fgelinfluensaviruset, och sprutas fr fullt p fglar ute i vrlden.
Kommer det nu en mutation - det som skulle ge det fr mnniskan farliga direktsmittande viruset - ja d finns nnu inget vaccin klart mot denna oknda storhet. ""
Citera
2006-02-28, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Det r varken ngon epidemi eller pandemi i dagslget, jag tycker "hotet" verkar verdrivet. Sitt stilla i bten!
Man vntar svar frn England...
Citera
2006-02-28, 21:23
Medlem
johnfernstroms avatar
Nu fr vi lida fr att vra luftvrnregementen lagts ner. Jag ser grna att de byggs upp igen. Grna d i anslutning de de vanligaste fgelstrecken. Det mste finnas tonvis med ammunition att skjuta av.
Citera
2006-02-28, 21:28
Medlem
Jag vljer ocks att sitta stilla i bten, men den hr dda katten dom hittade i Tyskland fick mig att fundera lite kring smittvgar.

Viruset smittar bl.a. genom fgelspillning, och visst, jag brukar inte g nr till stranden och smaska p en nve andskit sdr jtteofta. Men fgelskit r ju inte direkt en bristvara, vi badar ju i guano. Hittills verkar det mest ha drabbat utprglad sjfgel, men frn smittobrande sjfgel r det inte lngt till grsnder och kanadagss som grna hller sig kring tttbebyggda omrden. Frn dem r steget inte lngt till skrattms, och msar i sin tur minglar med alla vriga skrpfglar, frn sparvar via duvor till kajor, rkor etc. Hur mnniskor i det lget ska kunna helt undvika smittan r jag inte med p riktigt, kontakt med fgelspillning r ju i det nrmaste omjligt att gardera sig mot. Lsspringande katter som drar in det, hundar, skor, vad fan som helst... oskljda frukter och grnsaker... nn fr frklara fr mig var exakt det dr betryggande tvrstoppet finns i denna djungel av potentiella smittovgar.
Citera
2006-03-01, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Norman

Varfr inte ringa Refaat?
Citera
2006-03-01, 01:24
Medlem
anarquistas avatar
Kan vi inte bygga en virusfabrik istllet och producera mer virus?
Citera
2006-03-01, 03:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anarquista
Kan vi inte bygga en virusfabrik istllet och producera mer virus?

Kanske ringa till en fd sovjetisk biokemist...

Citat:
Georgian Scientist Claims Bird Flu Virus Could Be Soviet Biological Weapon

Created: 27.02.2006 17:18 MSK (GMT +3), Updated: 17:40 MSK

MosNews

The H5N1 bird flu virus, which is dangerous for humans, might have been artificially created, Georgian biologist Dmitry Kipiani said on Georgian Imedi radio on Monday.

We cannot be certain about this but there is some circumstantial evidence, including the unsolved murders of renowned micro-biologists in some countries, he was quoted by Interfax as saying.

The former Soviet Union developed biological weapons for decades. This information is not a secret, it can be found on the Internet, he said.

The bird flu virus is far more lethal than the SARS virus that struck Asia last year and could unleash a pandemic that could kill as many as 50 million people, the World Health Organization says.

http://www.mosnews.com/news/2006/02/27/bioweapon.shtml

Men allvarligt talat s tror jag att hotet r kraftigt verdrivet. Men den som lever fr se...
Citera
2006-03-01, 03:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Varfr inte ringa Refaat?
Hah jag tnkte precis p samma sak, han var ju igng i Strngns frut men fick 6 r i buren istllet, karriren i Egypten verkar inte heller s lyckad med allt byggande och minus resultat.
Citera
2006-03-01, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hur mnniskor i det lget ska kunna helt undvika smittan r jag inte med p riktigt, kontakt med fgelspillning r ju i det nrmaste omjligt att gardera sig mot.
Hr dr jag bor vid kusten har vi en massa halvtama duvor som springer omkring p torget och skiter verallt, fr att inte tala om alla fiskmsar flyger omkring och bombar hela stan med fgelskit p sommaren.

Nr fgenskiten sedan torkar s blir det ltt till damm som sprids med vinden och andas in av oss mnniskor (samt hundar, katter, etc). Usch kan bli en riktig mardrm det hr ven om viruset inte muterar.
Citera
2006-03-01, 03:55
Medlem
Jag sg p ett program p tv hromdagen att viruset hade varit ute i 5 r (eller mer, kommer inte ihg exakt nu) och att 92 personer dtt i hela vrlden. Det r vl mindre n vad som dtt av vanliga frkylningar, knns som hela fgelvirusskrcken r verdriven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in