• 1
  • 2
2019-04-16, 16:00
Medlem
Knullkungens avatar
Mångfaldigandet av innehållet i denna bok, helt eller delvis, är enligt lag om upphovsrätt förbjudet utan medgivande av författaren såtr det i vissa kokböcker. Innebär det att man inte får laga de rätter som boken inehåller utan författarens tillstånd?

Är det skillnad på om jag lagar dem för privat bruk eller på en restaurang? Måste jag på restaurnagmenyn ange källan? Dvs. detta recpet kommer från Stora kokboken skriven av Leif Mannerström.
Senast redigerad av Knullkungen 2019-04-16 kl. 16:26.
Citera
2019-04-16, 16:22
Medlem
Sooks avatar
Såklart har ingen copyright på ett vanligt matrecept. Vem vet vem som kommit på en rätt? Bara för att nån gör en kokbok innebär inte det att nån annan inte redan gör så bara det att denne inte gett ut en kokbok. Eller så kopierar man bara. Man kan ju liksom bara laga mat på ett visst antal sätt.
Citera
2019-04-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Såklart har ingen copyright på ett vanligt matrecept. Vem vet vem som kommit på en rätt? Bara för att nån gör en kokbok innebär inte det att nån annan inte redan gör så bara det att denne inte gett ut en kokbok. Eller så kopierar man bara. Man kan ju liksom bara laga mat på ett visst antal sätt.
Exakt samma resonemang kan du applicera på musik.
Citera
2019-04-16, 16:42
Medlem
StefanHeterJags avatar
Det gäller väl rimligtvis att man inte får mångfaldiga TEXTEN som är i boken.
Inte att man lagar käket.

Men rolig tanke.
Citera
2019-04-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Det gäller väl rimligtvis att man inte får mångfaldiga TEXTEN som är i boken.
Inte att man lagar käket.

Men rolig tanke.
Tja, med det resonemanget borde man fritt få spela vilka noter man vill offentligt. Jag sprider ju inte själva noterna, utan följer dem bara som en instruktion. Precis som ett recept.
Citera
2019-04-16, 16:55
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Tja, med det resonemanget borde man fritt få spela vilka noter man vill offentligt. Jag sprider ju inte själva noterna, utan följer dem bara som en instruktion. Precis som ett recept.
Ja, det får du väl? Om du spelar själv på ett instrument eller sjunger utifrån ett nothäfte (eller från minnet).

Det är skillnad om du spelar upp en skiva med originalmusiken (då vill stim ha pengar).

Så länge du inte stör någon och det inte är förbud mot gatumusicerande så att säga, vilket inte har något med upphovsrätten att göra.

Men jag kan ha fel. Ditt resonemang känns väldigt krystat. Men kämpa på, hittar du ett hål blir många glada.
Citera
2019-04-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Ja, det får du väl? Om du spelar själv på ett instrument eller sjunger utifrån ett nothäfte (eller från minnet).

Det är skillnad om du spelar upp en skiva med originalmusiken (då vill stim ha pengar).

Så länge du inte stör någon och det inte är förbud mot gatumusicerande så att säga, vilket inte har något med upphovsrätten att göra.

Men jag kan ha fel. Ditt resonemang känns väldigt krystat. Men kämpa på, hittar du ett hål blir många glada.
Det är tillåtet att spela andras musik live, men skaparna ska ha betalt.

https://www.stim.se/sv/livemusik/all...ikrapportering

En intressant jämförelse här är att man måste ha tillstånd om man ändrar i text eller musik men inte annars. Man kanske skulle kunna applicera samma resonemang på recept.
Citera
2019-04-16, 17:43
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Mångfaldigandet av innehållet i denna bok, helt eller delvis, är enligt lag om upphovsrätt förbjudet utan medgivande av författaren såtr det i vissa kokböcker. Innebär det att man inte får laga de rätter som boken inehåller utan författarens tillstånd?

Är det skillnad på om jag lagar dem för privat bruk eller på en restaurang? Måste jag på restaurnagmenyn ange källan? Dvs. detta recpet kommer från Stora kokboken skriven av Leif Mannerström.

Du får använda kokboken som referens till ditt egna kök och göra maträtterna som står i den ex pannbiffar, hasselbackspotatis mm

Men ex "signaturrätter" som "Mannerströms härliga fårtänder" får du inte saluföra på menyn för det är inte "ditt recept" eller vad man kan kalla "allmängods" (som pannbiff).

Men du kan göra dina egna fårtänder, lägga på lite som inte fanns i orginalreceptet och kalla dem "Knullkungens bästa fårtänder".

Gränsen går dock i regel vid att du inte får använda Mannerströms "varumärke" för att kränga mat. Men det finns inget som hindrar dig från att använda kokböcker som "referens".
Citera
2019-04-16, 18:12
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Glöm resonemangen ovan, ett recept uppnår inte verkshöjd.
Citera
2019-04-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
Glöm resonemangen ovan, ett recept uppnår inte verkshöjd.
Vilket jag faktiskt tycker är lite märkligt. Finns recept som är långt mer avancerade än vissa sångtexter som har verkshöjd.
Citera
2019-04-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Vilket jag faktiskt tycker är lite märkligt. Finns recept som är långt mer avancerade än vissa sångtexter som har verkshöjd.

Det kan säkert finnas recept som når verkshöjd men generellt anses recept inte nå verkshöjd och det skulle bli upp till domstol att avgöra i de specifika fallen.
De flesta recept i kokböcker är ju inte kockarnas egna utan recept som de bara gjort någon mindre förändring på(om ens det).
Citera
2019-04-16, 20:04
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det kan säkert finnas recept som når verkshöjd men generellt anses recept inte nå verkshöjd och det skulle bli upp till domstol att avgöra i de specifika fallen.
De flesta recept i kokböcker är ju inte kockarnas egna utan recept som de bara gjort någon mindre förändring på(om ens det).

Recept utgör inte litterärt eller konstnärligt verk. För att uppnå upphovsrätt torde man behöva skriva receptet på vers.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in