Vet inte om det redan har tagits upp i tråden, men det absolut viktigaste är att svara på
ALLA frågor. Du
FÅR inte fastna. Ta tiden på ett delprov, dividera med antalet frågor, och du får en siffra på hur många sekunder du kan lägga på varje fråga.
Tänk på det så här: Säg att du har 30 sekunder till varje fråga. Om du fastnar på en fråga, spenderar tre minuter på den, och till sist löser den så har du
ÄNDÅ förlorat eftersom du kunnat lösa sex frågor på den tiden och därmed kunnat få sex (6) istället för ett (1) poäng.
En del personer tänker som på vanliga högstadie- eller gymnasieprov, där frågorna har olika svårighetsgrad och ger olika antal poäng varför det kan löna sig att spendera mer tid på svårare frågor. Högskoleprovet fungerar inte så! Det finns alltså
INGEN, jag upprepar
INGEN, ursäkt att inte svara på alla frågorna. En del andra tips som jag såg i början av tråden, som att läsa igenom frågorna snabbt innan du börjar svara, syftar egentligen bara till att du ska lyckas svara på fler av dem.
Rent praktiskt fungerar det så här: när du känner att du spenderat mellan en minut och 30 sekunder på en fråga så ska du
SVARA eller
LÄMNA. Inga ursäkter, inga undanflykter,
BARA GÖR DET. Tänk på dig själv som en robot eller någonting. Markera frågan som olöst och markera det du
TROR är det riktiga svaret, och gå sedan vidare till nästa fråga.
Trettio sekunder till en minut är en tumregel, men det fungerar bra eftersom du kan gå på magkänsla med så korta intervall (till skillnad från till exempel tre minuter) och slipper kolla klockan hela tiden. Lite tid till varje fråga ger dig dessutom en marginal på slutet, som du kan använda för att fylla i dina svar ordentligt på blanketten och att försöka igen på eventuella olösta frågor.
De här tipsen kommer inte från någon bok, utan har utarbetats på "slagfältet" (alltså under högskoleprovskrivande) med hjälp av vanligt sunt förnuft och analytisk förmåga. Och de fungerade för mig, så de borde kunna fungera för andra också.
Det viktiga är också att kunna sortera bland alla tips och förslag. Tiden är den viktigaste faktorn. Du kan aldrig skaffa dig så stora fördelar genom studier eller andra förberedelser på kort tid som du kan genom att hantera tidsvariabeln rätt.
(Hoppsan, såg nu att jag återupplivade en gammal tråd. Hoppas att inlägget vara till nytta för någon i alla fall.)