Citat:
Ursprungligen postat av
larsa39
Jag har blivit nekad inträde som medlem i en förening som sysslar med pistolskytte i olika former. Grunderna till avslag är inte något föreningen har delat med sig av tyvärr, jag tror att det handlar om att styrelsen helt enkelt inte gillar mig. Det är även möjligt att några av medlemmarna har klagat hos styrelsen när dom hörde att jag skulle bli medlem.
Via omvägar har jag hört att en av styrelsemedlemmarna har sagt att jag skulle vara olämplig som pistolskytt, och därför inte blivit godkänd. Det ska tilläggas att jag har uppvisat intyg från polisen om att jag inte är dömd för något.
Är det möjligt att överklaga ett sådant beslut? Jag har läst någonstans att föreningar som är anslutna till sportskytteförbundet inte får neka medlemmar, stämmer det?
Vad säger stadgarna i föreningen?
Ofta krävs för medlemskap att man "gjort sig känd som pålitlig, omdömesgill och laglydig". Detta styrks framför allt genom utdrag från belastningsregistret, vilket du då lämnat. Utdraget är dock inte det enda som spelar in i bedömningen. Ofta finns i stadgarna ett antal ytterligare exempel på när medlemskap ska nekas.
Eftersom skytteföreningar är ideella föreningar saknar domstolen generellt möjlighet att pröva medlemskapsfrågan, se NJA 1990 s 687. Om du blivit nekad på grund av diskriminering (ex sexuell läggning, etnicitet eller dyl) kan domstolen dock ta upp saken till prövning. Om beslutet att neka dig inträde har ekonomisk betydelse kan de också pröva frågan, men det har det knappast.