• 1
  • 2
2019-04-17, 11:46
Medlem
larsa39s avatar
Jag har blivit nekad inträde som medlem i en förening som sysslar med pistolskytte i olika former. Grunderna till avslag är inte något föreningen har delat med sig av tyvärr, jag tror att det handlar om att styrelsen helt enkelt inte gillar mig. Det är även möjligt att några av medlemmarna har klagat hos styrelsen när dom hörde att jag skulle bli medlem.

Via omvägar har jag hört att en av styrelsemedlemmarna har sagt att jag skulle vara olämplig som pistolskytt, och därför inte blivit godkänd. Det ska tilläggas att jag har uppvisat intyg från polisen om att jag inte är dömd för något.

Är det möjligt att överklaga ett sådant beslut? Jag har läst någonstans att föreningar som är anslutna till sportskytteförbundet inte får neka medlemmar, stämmer det?
Citera
2019-04-17, 11:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsa39
Jag har blivit nekad inträde som medlem i en förening som sysslar med pistolskytte i olika former. Grunderna till avslag är inte något föreningen har delat med sig av tyvärr, jag tror att det handlar om att styrelsen helt enkelt inte gillar mig. Det är även möjligt att några av medlemmarna har klagat hos styrelsen när dom hörde att jag skulle bli medlem.

Via omvägar har jag hört att en av styrelsemedlemmarna har sagt att jag skulle vara olämplig som pistolskytt, och därför inte blivit godkänd. Det ska tilläggas att jag har uppvisat intyg från polisen om att jag inte är dömd för något.

Är det möjligt att överklaga ett sådant beslut? Jag har läst någonstans att föreningar som är anslutna till sportskytteförbundet inte får neka medlemmar, stämmer det?

Vad säger stadgarna i föreningen?

Ofta krävs för medlemskap att man "gjort sig känd som pålitlig, omdömesgill och laglydig". Detta styrks framför allt genom utdrag från belastningsregistret, vilket du då lämnat. Utdraget är dock inte det enda som spelar in i bedömningen. Ofta finns i stadgarna ett antal ytterligare exempel på när medlemskap ska nekas.

Eftersom skytteföreningar är ideella föreningar saknar domstolen generellt möjlighet att pröva medlemskapsfrågan, se NJA 1990 s 687. Om du blivit nekad på grund av diskriminering (ex sexuell läggning, etnicitet eller dyl) kan domstolen dock ta upp saken till prövning. Om beslutet att neka dig inträde har ekonomisk betydelse kan de också pröva frågan, men det har det knappast.
Citera
2019-04-17, 12:02
Medlem
Ja de har rätt att neka om deras stadgar medger det, vilket jag tror de flesta klubbar har skrivit in,
Detta för att man inte vill att vem som helst ska skaffa vapen genom deras klubb
Bara för att man är ostraffad är man inte automatiskt lämpad att ha vapen

Prova en annan klubb annars, tycker även att de kan vara raka och motivera varför
Citera
2019-04-17, 12:07
Medlem
HRTs avatar
En laglydig, lämplig individ har inga problem med att bli medlem.
Det är ganska uppenbart att det är något du inte säger. Man behöver inte vara dömd för att nekas.
Man kan ha alkohol/attitydproblem, bråkig eller samröre med kriminella typ mc gäng eller förortsblattar.
Ha ett antisocialt beteende som hela samhället/staden känner till.
Utan att veta vad du har i ryggsäcken (jag är säker på att det finns något där) så blir det svårt.
Citera
2019-04-17, 12:14
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Lider du av någon psykisk sjukdom eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning?
Citera
2019-04-17, 12:33
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Låter underligt. Så länge belastningsregistret ser bra ut brukar det vara en formalitet.

Är du politiskt aktiv?
Citera
2019-04-17, 12:39
Medlem
Jan66s avatar
Gäller det ideellla föreningar så är det upp till föreningen att bevilja medlemskap.
De kan redan i stadgarna sätta "filter" såsom yrke, erfarenhet, referenser, maximalt medlemsantal osv.
Diskriminering kan det bara bli tal om när det gäller brott mot Diskrimineringslagen.

Sökanden har alltså ingen rätt att kräva medlemskap i ideell förening.
Citera
2019-04-17, 12:57
Medlem
213374Us avatar
De kan neka dig medlemsskap om de vill på nästan vilka grunder som helst så länge det inte handlar om ras, sex eller religion. Sulle det handla om det så kan du kontakta en jurist.

Vill de inte ha dig som medlem så blir du helt enkelt inte medlem.
Citera
2019-04-17, 13:05
Medlem
kmrdzs avatar
Vi provar Juridik istället.

Vapen & Militär -> Juridik

// Mod
Citera
2019-04-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
En laglydig, lämplig individ har inga problem med att bli medlem.
Det är ganska uppenbart att det är något du inte säger. Man behöver inte vara dömd för att nekas.
Man kan ha alkohol/attitydproblem, bråkig eller samröre med kriminella typ mc gäng eller förortsblattar.
Ha ett antisocialt beteende som hela samhället/staden känner till.
Utan att veta vad du har i ryggsäcken (jag är säker på att det finns något där) så blir det svårt.
Så behöver inte det vara. Fler som har haft prickfri bakgrund har blivit nekade till att bli medlemmar i skytteföreningar.
Citera
2019-04-17, 14:07
Avstängd
YP4XQs avatar
Råkat gilla SD på Facebook eller delat något Inte i linje med hbtz-demokratisk anda?
Citera
2019-04-17, 14:29
Medlem
larsa39s avatar
Det verkar inte finnas så mycket att göra då, än att söka i en annan förening.

Jag har ett politiskt engagemang, men inom partiet och inte som folkvald. Kanske har det haft någon betydelse även om jag undrar om det skulle vara tillåtet att neka någon på grund av politisk tillhörighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in