• 1
  • 2
2019-04-17, 21:34
Medlem
I december stoppade polisen mig i bilen och började fråga mig massor av frågor om narkotika (brukar ej).

De tyckte jag "hade röda ögon och svarade oklart" Fick lämna ifrån mig bilnyckeln (När jag fick tillbaka nyckeln och skulle sätta mig i bilen så var förarsätet bakskjutet väldigt mycket, inte den positionen jag brukar ha utan mer som en man på 180cm suttit där.) Inte ok.

Fick följa med och lämna urinprov (negativt) samt blodprov.
Tänkte inte mer på det då jag vet att jag inte brukar någon narkotika överhuvudtaget.

Nu idag var jag på förhör och det visar sig att jag har haft ytterst lite pregabalin i urinet men inte i blodet?
Förstod inte riktigt analysen men det stod 0.3 TROR jag. ´

Nu ska det tydligen bli rättegång för något jag absolut inte stoppat i mig + att jag har fan ingen aning vad det är för något (Nu har jag såklart läst om det)
Blev stoppad Tordagen och var ute Lördagen innan. Finns det en chans att någon ploppat i något för att sabba för mig? Förstår verkligen ingenting nu. Har absolut ingen uppsåt att bruka detta. Jag är i chock.

Så, min fråga är.. Kommer jag ens ha någon chans i en rättegång? Borde jag ha en försvarare? Någon som har varit med om samma? Hur ska jag agera i rätten?
Citera
2019-04-17, 21:48
Medlem
Paijters avatar
Du borde haft försvarare redan vid förhör.
Kan du berätta mer om hur polisen stoppade dig och varför du tror det skedde? Rutinkontroll?
Citera
2019-04-17, 21:55
Medlem
Dolmances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keeptheflame
I december stoppade polisen mig i bilen och började fråga mig massor av frågor om narkotika (brukar ej).

De tyckte jag "hade röda ögon och svarade oklart" Fick lämna ifrån mig bilnyckeln (När jag fick tillbaka nyckeln och skulle sätta mig i bilen så var förarsätet bakskjutet väldigt mycket, inte den positionen jag brukar ha utan mer som en man på 180cm suttit där.) Inte ok.

Fick följa med och lämna urinprov (negativt) samt blodprov.
Tänkte inte mer på det då jag vet att jag inte brukar någon narkotika överhuvudtaget.

Nu idag var jag på förhör och det visar sig att jag har haft ytterst lite pregabalin i urinet men inte i blodet?
Förstod inte riktigt analysen men det stod 0.3 TROR jag. ´

Nu ska det tydligen bli rättegång för något jag absolut inte stoppat i mig + att jag har fan ingen aning vad det är för något (Nu har jag såklart läst om det)
Blev stoppad Tordagen och var ute Lördagen innan. Finns det en chans att någon ploppat i något för att sabba för mig? Förstår verkligen ingenting nu. Har absolut ingen uppsåt att bruka detta. Jag är i chock.

Så, min fråga är.. Kommer jag ens ha någon chans i en rättegång? Borde jag ha en försvarare? Någon som har varit med om samma? Hur ska jag agera i rätten?

Du borde haft försvarare redan vid förhöret. Är preparatet narkotikaklassat?
Citera
2019-04-17, 21:56
Medlem
Det var tre poliser som stoppade mig utanför jobbet precis när jag skulle gå på mitt pass. De tre hade olika historier varför jag blev stoppad.

1. En privatperson har ringt och uppgett att du kört vingligt
2. En civilpolis följde efter mig i ca 40m och tyckte jag kört vingligt
3. En privatperson har tyckt att jag såg påverkad ut av något annat än alkohol i helgen (Detta var den sista anledningen, efter de fått reda på att jag hade varit ute på helgen)

Sen berättar polisen som förhörde mig idag att anledningen är att en civilklädd polis såg mig ute och jag satt i ett sällskap där möjligen någon brukar/blivit dömd. Då tog de förgivet att jag möjligen också brukar någon narkotika?
Anledningen var alltså umgänget.

Preparatet är narkotikaklassat. Man måste ha recept på det.
Citera
2019-04-17, 22:13
Medlem
Gabriel Knights avatar
I FASS står det att det finns i läkemedel för epilepsi. Kan du ha fått en spetsad drink under helgen?
https://www.fass.se/LIF/product?user...20140710000014
Citera
2019-04-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
I FASS står det att det finns i läkemedel för epilepsi. Kan du ha fått en spetsad drink under helgen?

Det är den enda tänkbara..? Men vem spetsar med epilepsimedicin? Det är ju helt otroligt att jag ska sitta i rätten för detta.
Citera
2019-04-17, 22:17
Medlem
Dolmances avatar
Citat:
Det var tre poliser som stoppade mig utanför jobbet precis när jag skulle gå på mitt pass. De tre hade olika historier varför jag blev stoppad.

1. En privatperson har ringt och uppgett att du kört vingligt
2. En civilpolis följde efter mig i ca 40m och tyckte jag kört vingligt
3. En privatperson har tyckt att jag såg påverkad ut av något annat än alkohol i helgen (Detta var den sista anledningen, efter de fått reda på att jag hade varit ute på helgen)

Sen berättar polisen som förhörde mig idag att anledningen är att en civilklädd polis såg mig ute och jag satt i ett sällskap där möjligen någon brukar/blivit dömd. Då tog de förgivet att jag möjligen också brukar någon narkotika?
Anledningen var alltså umgänget.

Preparatet är narkotikaklassat. Man måste ha recept på det.
Har du recept?
Skriv till rätten att du vill ha en offentlig försvarare .
Citera
2019-04-17, 22:19
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hut lång tid efter finns det ens i urinen? Såg ett narkotikatest som visar tre dagar tillbaka vid enstaka brukande och fem dagar vid upprepat brukande. Om TS fått i sig preparatet under helgen kanske det inte ens kan upptäckas under torsdagen.
Citera
2019-04-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Hut lång tid efter finns det ens i urinen? Såg ett narkotikatest som visar tre dagar tillbaka vid enstaka brukande och fem dagar vid upprepat brukande. Om TS fått i sig preparatet under helgen kanske det inte ens kan upptäckas under torsdagen.

Det är det jag läst på om också. Det känns inte möjligt detta. Men tydligen så visade det ytterst lite och det kan man bli dömd för..
Citera
2019-04-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolmance
Har du recept?
Skriv till rätten att du vill ha en offentlig försvarare .

Inget recept... Visste inte ens vad preparatet var eller hur/varför man brukar det.

Har meddelat att jag vill ha en försvarare, men är det värt det? Om jag "förlorar" kommer väl jag få betala kostnaden för försvararen?
Citera
2019-04-17, 22:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
(När jag fick tillbaka nyckeln och skulle sätta mig i bilen så var förarsätet bakskjutet väldigt mycket, inte den positionen jag brukar ha utan mer som en man på 180cm suttit där.) Inte ok.
Om polisen kollat igenom bilen så har du nog orsaken där, kan finnas mycket utrymme under sätet att gömma både det ena och det andra, oavsett vad så tror jag du gör bäst i att släppa det för du kan inte hänvisa till någon skada etcetera, ett säte ska vara justerbart.
Citera
2019-04-17, 22:38
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Inget recept... Visste inte ens vad preparatet var eller hur/varför man brukar det.

Har meddelat att jag vill ha en försvarare, men är det värt det? Om jag "förlorar" kommer väl jag få betala kostnaden för försvararen?

Du behöver nog inte oroa dig för att du ska tilldelas en offentlig försvarare för ett ringa narkotikabrott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in