• 1
  • 2
2019-04-18, 07:50
Medlem
Jag har vid ett tillfälle köpt en fastighet där det upptäcktes "bo" en mängd människor. Tidigare ägare av fastigheten hade skrivit personer där som den tyckte synd om!
Personer som aldrig ens varit i fastigheten och ens i Sverige eller kvar i Sverige??
Dom fick bidrag eller rättigheter som boende i Sverige?
Det tog mig nästan ett år att få Skatteverket att ta bort dessa och det kom efterdyningar år efter då personer söktes pga skulder.

Har nu sett en adress där det bor en mängd människor i samma lägenhet trots att jag vet vilka två som bor där. Är det olagligt att skriva folk på adress? Utreds det nånsin? De som bor där på riktigt kanske inte ens vet om detta??
Citera
2019-04-18, 08:05
Medlem
När jag Dela post såg man detta rätt tydligt, vi hade ex en address där det var skrivet total personer, men enda som tycktes bo där var en äldre man.
Citera
2019-04-18, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Är det olagligt att skriva folk på adress? Utreds det nånsin?
Ja det är olagligt.
Ja det utreds.
Det är inte straffbart i sig. Vad som kan hända är att man blir anmäld för att man fått bidrag som man egentligen inte haft rätt till. Det händer att värden blir av med lägenheten också.
Citera
2019-04-18, 08:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja det är olagligt.
Ja det utreds.
Det är inte straffbart i sig.

Mjo, numera är det straffbart. https://www4.skatteverket.se/rattsli....2/370042.html
Citera
2019-04-18, 09:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Mjo, numera är det straffbart. https://www4.skatteverket.se/rattsli....2/370042.html

Det kan finnas anledning att fundera över varför felaktig folkbokföring i sig är straffbart, helt frikopplat från om det leder till bidragsbrott, eller ens har ekonomiska fördelar för personen.

Varför straffbelägga bokföringsbrott om personen till exempel betalar högre kommunalskatt och inte lyfter bidrag?

Här ligger mer än en hund begraven i denna lag.
Citera
2019-04-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det kan finnas anledning att fundera över varför felaktig folkbokföring i sig är straffbart, helt frikopplat från om det leder till bidragsbrott, eller ens har ekonomiska fördelar för personen.

Varför straffbelägga bokföringsbrott om personen till exempel betalar högre kommunalskatt och inte lyfter bidrag?

Snarare är det en hel kennel begraven om folk skenskriver sig utan någon uppenbar vinning.
Citera
2019-04-18, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Ditt resonemang är hypotetiskt, och givetvis okej, men inte praktiskt gångbart. Man prövade ju många år med att låta skenskrivning vara lagligt eller i vart fall inte straffbart. Det ledde till bidragsbrott, svarthandel, organiserad brottslighet.
Citera
2019-04-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Bra påpekande. Jag hade uppgifter från 2018 men det har mycket riktigt skärpts.
Citera
2019-04-18, 10:56
Medlem
Citat:
Jag har vid ett tillfälle köpt en fastighet där det upptäcktes "bo" en mängd människor. Tidigare ägare av fastigheten hade skrivit personer där som den tyckte synd om!
Personer som aldrig ens varit i fastigheten och ens i Sverige eller kvar i Sverige??
Dom fick bidrag eller rättigheter som boende i Sverige?
Det tog mig nästan ett år att få Skatteverket att ta bort dessa och det kom efterdyningar år efter då personer söktes pga skulder.

Ansökte du hos kronofogden om vräkning av dina objudna gäster ?

F ö, vad gäller lägenhetsnummer händer det faktiskt att folk skriver sig fel utan
att vara medvetna om det. Blir lite konstiga familjekonstellationer på så sätt.

Kom det någon post till dina "inneboende" eller hur upptäckte du det hela ?
Citera
2019-04-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten

F ö, vad gäller lägenhetsnummer händer det faktiskt att folk skriver sig fel utan

man skriver sig på annan adress för att man är kriminell, är inavlad eller sysslar med bidragskriminealitet eller vill skriva sig därför att kunna komma åt lägenheten. JAg har varit med om att man skriver sig på olika lägenheter för att man är kriminell. På hyreskontraktet står klart och tydligt vilken lägenhet man har blivit tilldelad och det är ingen annans ansvar att kolla att det blivit rätt. jag har aldrig varit med om att adressändring gjort fel.

man kan detektera detta genom att ens post kommer bort eller att man får någon annans post.
Citera
2019-04-18, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten

Jag dejtade en grabb och hans morsa kollade mig på merinfo.se och birthday och google,,precis som morsor gör

Hon såg en massa folk i min fastighet och "nämnde" det till sin son, han frågade mig rakt av.

Jag ringde skatteverket som sa det tar minst 6 månader att bli av med dom då de måste skicka brev och fråga var de bor! En del brev kom till mig andra inte.
Skatteverket sa då att en del av de som stod skrivna hos mig hade sin post till postboxar!!

Jag hade bott i det huset i ett år innan jag fick vetskap om dessa inneboende!

Skattevereket sa att de inte samkörde med andra men att det kunde vara en mängd olika bidrag som dessa roffade åt sig. (det här var för några år sen)
När jag trodde alla var avflyttade så dök det upp brev från elföretag som ville göra utmätning hemma hos mig då det var senast kända adress för en av dessa!
Citera
2019-04-18, 15:38
Medlem
Citat:
Jag dejtade en grabb och hans morsa kollade mig på merinfo.se och birthday och google,,precis som morsor gör

Hon såg en massa folk i min fastighet och "nämnde" det till sin son, han frågade mig rakt av.

Jag ringde skatteverket som sa det tar minst 6 månader att bli av med dom då de måste skicka brev och fråga var de bor! En del brev kom till mig andra inte.
Skatteverket sa då att en del av de som stod skrivna hos mig hade sin post till postboxar!!

Jag hade bott i det huset i ett år innan jag fick vetskap om dessa inneboende!

Skattevereket sa att de inte samkörde med andra men att det kunde vara en mängd olika bidrag som dessa roffade åt sig. (det här var för några år sen)
När jag trodde alla var avflyttade så dök det upp brev från elföretag som ville göra utmätning hemma hos mig då det var senast kända adress för en av dessa!

Brev från elföretag som ville göra utmätning?
De enda som får göra utmätning är kronofogden.
Elföretagen kan på sin höjd skicka inkassokrav.

Hur vet du förresten vad som stod i breven? Du öppnade väl inte brev adresserat till annan person?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in