2019-04-20, 08:10
Medlem
Det r s att jag fr meddelanden att det ska vara skottpengar p mig. Detta skrivs p sociala medier.
Jag vet vem personen r och har gjort skrmdump p det.

r det inte olagligt att hota med skottpengar?
Citera
2019-04-20, 08:49
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Att ngon enbart konstaterar att s r fallet kan vl knappast ses som ett hot? Det r ju bara ett konstaterande.
Citera
2019-04-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhorror
Det r s att jag fr meddelanden att det ska vara skottpengar p mig. Detta skrivs p sociala medier.
Jag vet vem personen r och har gjort skrmdump p det.

r det inte olagligt att hota med skottpengar?

Svrt veta utan att knna till mer. Det skulle kunna vara frga om ofredande. Du kan definitivt polisanmla om du knner obehag.

Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Att ngon enbart konstaterar att s r fallet kan vl knappast ses som ett hot? Det r ju bara ett konstaterande.

Det gr inte att komma runt ett frtckt hot genom att formulera sig med ett konstaterande. Budskapet fr brottsoffret r frmodligen detsamma.
Citera
2019-04-20, 10:38
Medlem
Om du upplever hotet som riktigt, s r det ett hot.
Citera
2019-04-22, 15:22
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Svrt veta utan att knna till mer. Det skulle kunna vara frga om ofredande. Du kan definitivt polisanmla om du knner obehag.

Det gr inte att komma runt ett frtckt hot genom att formulera sig med ett konstaterande. Budskapet fr brottsoffret r frmodligen detsamma.
S om jag fr hra av person X att han ska dda person Y, och jag berttar det fr person Y, s har jag allts indirekt hotat personen?
Citera
2019-04-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
S om jag fr hra av person X att han ska dda person Y, och jag berttar det fr person Y, s har jag allts indirekt hotat personen?

Lagstiftningen tar hjd fr "frtckta" hot, s om du sger ngot s att mottagaren "uppriktigt fruktar fr sin egen skerhet" kan det vara frga om olaga hot i juridisk mening.

Det gr inte att svara p din frga, den r alldeles fr generell. Det gr bde att konstruera situationer dr det stmmer och inte stmmer.
Citera
2019-04-22, 16:19
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Fast om du lser mellan raderna framgr det implicit att om vi utgr frn ditt exempel att person X och tredje man (du) r samma person.
Citera
2019-04-22, 16:24
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Fast om du lser mellan raderna framgr det implicit att om vi utgr frn ditt exempel att person X och tredje man (du) r samma person.
Jo, men det ska vl nd bevisas?
Citera
2019-04-23, 01:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jo, men det ska vl nd bevisas?
Ja sjlvklart mste brott bevisas. Det gller alla brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in