2019-04-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
En sådan knippa har jag inte sett på 20 år dock. Men ts kanske bor hos någon liten värd. På min gård är det 280 lägenheter. Skulle vilja se den knippan.

Att en oinvigd berikare skulle hitta rätt på tre försök är jag skeptisk mot. Sen undrar man hur denne lyckats få tag på nycklarna. Inte som att de ligger på bordet i fikarummet.

Det kanske var fastighetsägaren själv?
Citera
2019-04-20, 16:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Det kanske var fastighetsägaren själv?

Låter mer troligt ja. En utsänd t.om. Dock brukar inte värden gärna stövla in helt sonika.

Kanske testade extranycklarna?
Citera
2019-04-20, 17:06
Medlem
Millediablos avatar
En del företag vill ha nycklar t.ex för ventilationskontroll om man inte är hemma den dagen dom bokat. Jag lämnar aldrig ut nycklar till någon. Är jag inte ledig bokar jag om tiden. Att låsa överlås är ingen bra idé ffa om man tar ut nyckeln, vid eventuell brand är risken stor att man inte hittar nyckeln p.g.a. rökutveckling.
Citera
2019-04-20, 17:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirata-codexa
En variant är att ställa/hänga något halvtungt på dörrhandtaget, det hindrar naturligtvis inte den med nyckel, men du vaknar åtminstone när dom/den öppnar dörren, bättre än inget bror, hoppas det löser sig!

Kan det inte varit någon slags jour eller något som råkade gå till fel dörr? Kolla upp med hyresvärden och polis innan du börjar byta lås, det är enkelt gjort att byta låskolv själv, men man får inte göra det, har jag för mig.

Ganska slapp wt-lösning att bara hänga något på handtaget när man kan tjacka en säkerhetskedja för några hundra. Då hör man också garanterat om någon försöker ta sig in.

Själv låser jag ALLTID polislåset och lämnar nyckeln i. Borde vara omöjligt att ta sig in då utan att bryta upp dörren.
Citera
2019-04-20, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Har för mig att det finns en nyckel som passar till alla lås. Så va det när jag praoade som fastighetsskötare 1985 eller ngt.. kanske ändrats ..

i början på 2000-talet hade de flesta hyreshus låssystem med huvudnyckel-fastighetsskötarnyckel-lägenhetsnyckel , sen började många hyresvärdar dock inte alla att skrota huvudnycklarna eftersom om en huvudnyckel kom bort så blev det kostsamt att byta ut en massa låscylindrar
t
Citera
2019-04-20, 17:18
Medlem
Polislås och kedjor i all ära men jag hade stört mig mer på att någon kan gå in när jag inte är hemma...

Byt ut hela låskolven är mitt råd så att inte ens din hyresvärd har nyckel. Spara den gamla och sätt i den dagen du flyttar.
Citera
2019-04-20, 17:22
Medlem
hippilis avatar
Fastighets skötaren har en huvudnyckel så han kan komma in om det är exempelvis ett dödsfall. Då måste någon snott nyckeln där.
Citera
2019-04-20, 17:26
Medlem
Byt cylinder ?? Kostar 500 kr med spärrade nycklar.
Citera
2019-04-20, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Fastighets skötaren har en huvudnyckel så han kan komma in om det är exempelvis ett dödsfall. Då måste någon snott nyckeln där.

Brukar ju nog finnas fler än en huvudnyckel...

kan ju lika bra ha varit någon gammal lägenhetsinnehavare som gick fel

bäst är ju att kolla med hyresvärden, han kanske vet vem det var och om han inte vet så är han säkert intresserad av att få reda på att det kan finnas nycklar ute på vift
Citera
2019-04-20, 17:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ring din hyresvärd kanske? Brukar finnas akut/journummer. Alt. Mejla kundtjänst.

Men hade du ett extralås eller inte?

Det finns inget som heter huvudnyckel till lägenheter. Alla lås är individuella. Hur tror du att en hyresvärd får tag i en nyckel till dig om du byter låskolv?

Joo, det finns förvisso något som heter huvudnyckel även till lägenheter och dom är fortfarande vanliga.
Citera
2019-04-20, 17:40
Medlem
polseks avatar
Citat:
Det finns inget som heter huvudnyckel till lägenheter. Alla lås är individuella. Hur tror du att en hyresvärd får tag i en nyckel till dig om du byter låskolv?

Du har ingen koll men uttalar dig tvärsäkert, alltid ett stabilt tecken.
Citera
2019-04-20, 17:53
Medlem
Byt lås bara kostar kanske 300kr.. nu ekar det ju va så att hyresvärden kan behålla nyckel till lägenhet ifall nån dör eller dylikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in