• 1
  • 2
2019-04-20, 15:13
Medlem
japanskbruds avatar
blev väckt väldigt tidigt i morse av att någon provade minst 3 olika nycklar, sen låste upp min ytterdörr. Han öppnade dörren i kanske 3 sekunder och stängde den igen utan att gå in eller ta något . Troligtvis för att göra en markering att dom kan komma åt mig .. Jag tror avarn har tjallat om vem som ringt störningsjouren.
Kändes gay att anfalla någon naken med en kulhammare, så jag tog på mig byxorna så fort jag kunde. Då hade personen redan försvunnit.
Har inte lånat ut nycklarna till någon och har alla kvar.

Är det inbrott det räknas som ? Varför har inte hyresvärden koll på sina jävla nycklar ?

Hur mycket kostar det att byta lås till något som inte har huvudnyckel? Vilken säkerhetsklass ska jag välja ?
Måste nog använda en låssmed för jag pallar inte själv. Blir dom mycket dyrare på påsken om jag ringer nån med jour idag ?
Citera
2019-04-20, 15:20
Medlem
Hur menar du att dom skulle ha kommit över din nyckel? Låser du inte polislåset på kvällarna? Det är bara du som ska ha nyckel dit.

Vet inte men har svårt att tro dig när du tycker att nånting är gay.
Citera
2019-04-20, 15:25
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Hur menar du att dom skulle ha kommit över din nyckel? Låser du inte polislåset på kvällarna? Det är bara du som ska ha nyckel dit.

Vet inte men har svårt att tro dig när du tycker att nånting är gay.
polislås? jag har inget sånt ..ser nu att det är nån form av extralås. Hur mkt kostar det att skaffa då med installation?
Slutar det inte med att jag får betala hela ytterdörren när jag flyttar?
Senast redigerad av japanskbrud 2019-04-20 kl. 15:29.
Citera
2019-04-20, 15:30
Medlem
pirata-codexas avatar
En variant är att ställa/hänga något halvtungt på dörrhandtaget, det hindrar naturligtvis inte den med nyckel, men du vaknar åtminstone när dom/den öppnar dörren, bättre än inget bror, hoppas det löser sig!

Kan det inte varit någon slags jour eller något som råkade gå till fel dörr? Kolla upp med hyresvärden och polis innan du börjar byta lås, det är enkelt gjort att byta låskolv själv, men man får inte göra det, har jag för mig.
Citera
2019-04-20, 15:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Ring din hyresvärd kanske? Brukar finnas akut/journummer. Alt. Mejla kundtjänst.

Men hade du ett extralås eller inte?

Det finns inget som heter huvudnyckel till lägenheter. Alla lås är individuella. Hur tror du att en hyresvärd får tag i en nyckel till dig om du byter låskolv?
Citera
2019-04-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
blev väckt väldigt tidigt i morse av att någon provade minst 3 olika nycklar, sen låste upp min ytterdörr. Han öppnade dörren i kanske 3 sekunder och stängde den igen utan att gå in eller ta något . Troligtvis för att göra en markering att dom kan komma åt mig .. Jag tror avarn har tjallat om vem som ringt störningsjouren.
Kändes gay att anfalla någon naken med en kulhammare, så jag tog på mig byxorna så fort jag kunde. Då hade personen redan försvunnit.
Har inte lånat ut nycklarna till någon och har alla kvar.

Är det inbrott det räknas som ? Varför har inte hyresvärden koll på sina jävla nycklar ?

Hur mycket kostar det att byta lås till något som inte har huvudnyckel? Vilken säkerhetsklass ska jag välja ?
Måste nog använda en låssmed för jag pallar inte själv. Blir dom mycket dyrare på påsken om jag ringer nån med jour idag ?

snabbspåret för nyanlända.......fastighetsvärd, fastighets tekniker.....
Citera
2019-04-20, 15:42
Medlem
Tok-Franss avatar
Brukar vara rätt enkelt att byta låskolv själv i dörren. besök ditt lokala byggvaruhus. En fördel är att inte ens hyresvärden sitter på en nyckelkopia då.
Citera
2019-04-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ring din hyresvärd kanske? Brukar finnas akut/journummer. Alt. Mejla kundtjänst.

Det finns inget som heter huvudnyckel till lägenheter. Alla lås är individuella. Hur tror du att en hyresvärd får tag i en nyckel till dig om du byter låskolv?
Står ju att personen provat flera olika, så antar att han menar en nyckelknippa med nycklar till alla dörrar.
Citera
2019-04-20, 15:59
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Det låter som att du borde ringa hyresvärden så fort du kan och berätta vad som har hänt. Troligtvis kommer hyresvärden se alllvarligt på händelsen och byta alla lås asap.
Citera
2019-04-20, 16:01
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz

Har för mig att det finns en nyckel som passar till alla lås. Så va det när jag praoade som fastighetsskötare 1985 eller ngt.. kanske ändrats ..
Citera
2019-04-20, 16:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Står ju att personen provat flera olika, så antar att han menar en nyckelknippa med nycklar till alla dörrar.
En sådan knippa har jag inte sett på 20 år dock. Men ts kanske bor hos någon liten värd. På min gård är det 280 lägenheter. Skulle vilja se den knippan.

Att en oinvigd berikare skulle hitta rätt på tre försök är jag skeptisk mot. Sen undrar man hur denne lyckats få tag på nycklarna. Inte som att de ligger på bordet i fikarummet.
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2019-04-20 kl. 16:25.
Citera
2019-04-20, 16:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Har för mig att det finns en nyckel som passar till alla lås. Så va det när jag praoade som fastighetsskötare 1985 eller ngt.. kanske ändrats ..

1985 fanns väl inte ens säkerhetsdörrar som idag är standard?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in