• 1
  • 2
2019-04-21, 07:23
Medlem
Borde man ta bort bokningstavlan och istället införa e-tjänst, där man direkt vart man än är kan via mobilen boka tvättid? Att det på hyresvärdens hemsida finns e-tjänst, där man först loggar in på bank id, se översikt över lediga tvättider i just din tvättrum, välj en ledig tid, signera med bank id och sen är det klart. Och sen om man ska in i tvättstugan ska man blippa med sin tag och sen trycka in sin lägenhetsnummer, så kommer din bokning fram i en skärm, och sen öppnas dörren automatiskt.

Vad tycker ni och varför?
Citera
2019-04-21, 07:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Borde man ta bort bokningstavlan och istället införa e-tjänst, där man direkt vart man än är kan via mobilen boka tvättid? Att det på hyresvärdens hemsida finns e-tjänst, där man först loggar in på bank id, se översikt över lediga tvättider i just din tvättrum, välj en ledig tid, signera med bank id och sen är det klart. Och sen om man ska in i tvättstugan ska man blippa med sin tag och sen trycka in sin lägenhetsnummer, så kommer din bokning fram i en skärm, och sen öppnas dörren automatiskt.

Vad tycker ni och varför?
Ja, fast det finns ju redan... men din hyresvärd kanske är sent ute?
Citera
2019-04-21, 07:36
Medlem
butofcourses avatar
De moderna hyresvärdarna har sådana system redan men ts kanske bor hos privat, mindre hyresvärd? Då är det säkerligen manuell handpåläggning vid bokning.
Citera
2019-04-21, 07:39
Medlem
Idén är god och det finns sådana lösningar. Dock inte med Bank-ID vad jag vet, då måste man registrera alla boende i en lgh med personnummer, då det kan vara mer än en person i en lgh som vill boka tvättid.
Enklast är att ha en elektronisk bokningstavla, där man bokar med en tag (inpasseringsbricka). Ibland har man en sådan bricka till entrédörren och då använder man samma. Bokning sker då i tvättstugan.
Till detta kan man ansluta en app, men då måste man administrera med ett lösenord som får bytas när lgh säljs eller byter hyresgäst.
Allt fler smarta hus byggs idag, men de flesta lösningar med en app är på idé- eller prototypstadiet. Enkla, smarta, smidiga lösningar, som fungerar både för hyresvärden och den boende, är tämligen sällsynta.
Senast redigerad av paliswe 2019-04-21 kl. 07:41.
Citera
2019-04-21, 08:28
Medlem
Ja det är på tok för krångligt med bankid. Bättre med en tavla vid tvättstugan och blipp. Sedan kan man koppla det till en hemsida el app.
Själv kör med vanlig nyckel o en låstagg. Då slipper man också risken att fastighetsägaren tar extra betalt per tvätt!
Citera
2019-04-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Ja det är på tok för krångligt med bankid. Bättre med en tavla vid tvättstugan och blipp. Sedan kan man koppla det till en hemsida el app.
Själv kör med vanlig nyckel o en låstagg. Då slipper man också risken att fastighetsägaren tar extra betalt per tvätt!

Där jag bor finns både och. Dvs. man kan boka sin tvättid både via blipp-tagg i tvättstugan eller via hyresvärdens hemsida/bank-id.

Funkar bra. Det går dock inte samköra/kompromissa sina tvättstugetider lika enkelt med sina grannar som tidigare eftersom tillträdet till stugan endast ges till den som har bokad tid.

Överlag funkar det dock bra.

Tror systemet tillhandahålls av Elektrolux.
Citera
2019-04-21, 11:32
Medlem
Billigast vore väl att ha bara vanlig lås/hänglås på dörrarna som tidigare och sedan införa en digital bokningstavla på webben som inte har någon koppling till låset.

Borde gå att nyttja typ servey monkey eller liknande gratis tjänst om man är få lägenheter som delar på tvättstugan.
Citera
2019-04-21, 14:46
Medlem
vadsadusadus avatar
Hos oss bokar man antingen genom hyresvärdens hemsida (där man loggar in med personnummer och lösenord, dock inte bank-id) eller via en elektronisk bokningstavla utanför tvättstugan där man även loggar in med en "blipp-bricka". Dörren låses upp om det är din tid, annars kommer du bara in på systemet där det står bokade tider på skärmen.

Förstår inte varför man skulle behöva Bank-ID, här är det kopplat till ditt lägenhetsnummer och lägenhetsnummret är kopplat till ditt konto på hemsidan.
Citera
2019-04-21, 14:47
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1

Tror systemet tillhandahålls av Elektrolux.

Här är det "Nokas" som står för systemet.
Citera
2019-04-21, 15:51
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Här är det "Nokas" som står för systemet.

Är du helt hundra på att väktarbolaget utvecklat ett eget tvättstugesystem och inte bara har som uppgift att kolla läget någon gång/natt eller rycka dit vid inbrottslarm?
Citera
2019-04-21, 18:58
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Är du helt hundra på att väktarbolaget utvecklat ett eget tvättstugesystem och inte bara har som uppgift att kolla läget någon gång/natt eller rycka dit vid inbrottslarm?

Det står Nokas både på min tag och på skärmen nere i tvättstugan där man loggar in/bokar. Men det kan ju vara som du säger. Jag har alltid trott det var deras system eftersom det står, men jag kan absolut ha helt fel och de bara är bolaget som sköter säkerheten.
Citera
2019-04-23, 08:42
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Det står Nokas både på min tag och på skärmen nere i tvättstugan där man loggar in/bokar. Men det kan ju vara som du säger. Jag har alltid trott det var deras system eftersom det står, men jag kan absolut ha helt fel och de bara är bolaget som sköter säkerheten.

Jag är inte sämre än att erkänna när jag har fel: Nokas är mångsidigare än vad jag trodde

Citat:
Tvättstugebokningar
Tvättstugebokning är en elektronisk ”tvättdagbok” som finns både som lokal bokning eller bokning via internet. Systemet kan integreras med fastighetens passagesystem och styr allt ifrån bokningar, tillträde till tvättstugan, tvättidens längd och val av maskiner. Fördelar med systemet:

Kontroll
Personlig trygghet
Flexibelt
https://www.nokas.se/produkter/passagesystem/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem