Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat: Vilken kosthållning är bäst, veganism eller carnivorism?
Veganism
25,14%
45 röster
Carnivorism
29,05%
52 röster
Omnivore
45,81%
82 röster
2021-10-07, 22:13
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Precis. För överlevnad! Det är aldrig fel att äta kött för överlevnad och det har vi gjort i tusentals år. Nu är det en fråga om att vi inte behöver det.

Det är tveksamt. Bara för att man kan innebär inte att det är optimalt för hälsan. Vegansk kost är inte optimalt för hälsan. Alla dom som överger veganism gör det pga att dom mår dåligt och har en hel del brister. Däremot är vegansk kost nyttigare än västerlänningens standardkost. Så många veganer som överger en kost med mycket kolhydrater, kemikalier och socker mår såklart bättre. Tyvärr tror dom att det beror på att dom överger animaliska produkter.

Citat:
En annan fråga. Tror du att det är hållbart att förse 8 miljarder människor med kött? Vi bränner ner natur och vad gör vi när den är borta?

Ja men vi bör inte vara 8 miljarder människor till att börja med. Det blir såklart ett problem att producera tillräckligt på sikt. Det kommer bli problem att förse 8 miljarder människor med mycket annat också varav näringsrik mat är en vara.

Jag ser inte det rimliga i att jag ska försämra min hälsa genom att äta mer näringsfattig kost bara för att många länder är muslimska där man har som agenda att föröka sig och ta över jorden. Det vore någon slags global kommunism där jag skall offra mig för någon annan.
Citera
2021-10-07, 22:15
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Correlation does not imply causation.
Nuff said.

Vi kan jaga djur utan moderna redskap som vi har idag, och det är möjligt att äta dom utan tillagning. Dock finns det risker att göra det i vissa fall. Lika så för andra arter som också lever på kött.

Ingen i min familj har någonsin haft högt kolesterol trots att vi käkat kött sedan barnsben.
Inte ens min 85 åriga morfar har det.
Let's move on.

Ok du känner att kött och mjölk är beroendeframkallande.
Jag gör det inte iaf. Jag har inte känt något sug som man kan känna likt ett beroende som det klassiska sötsuget. Anledningen till att jag personligen väljer en köttbit är för att det mättar bra, och man mår bra av det utan att få något "rus".
Mjölk dricker jag sällan. Framförallt inte den industriella mjölken.
Smaken är jag personligen inget större fan av.

Jag vill se dig ta en tugga från nötkreatur eller höna.

Har du varit utan animalier i en månad? Det som gjorde det lättare för mig var att se hur djuren behandlas i världens alla hörn.

Alla jag känner förutom två pers äter kött. So what?

Jag kanske inte var tydlig.
Vi har utvecklats och vi kan äta kött.
Vi pratar om att vi kan/lever hälsosammare som veganer. Ni påstår att man blir sjukare av det och det är är helt fel.
Det är vår genetik och den kan vi inte bli av med.

Ni får sluta tramsa er.
Citera
2021-10-07, 22:21
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Det är tveksamt. Bara för att man kan innebär inte att det är optimalt för hälsan. Vegansk kost är inte optimalt för hälsan. Alla dom som överger veganism gör det pga att dom mår dåligt och har en hel del brister. Däremot är vegansk kost nyttigare än västerlänningens standardkost. Så många veganer som överger en kost med mycket kolhydrater, kemikalier och socker mår såklart bättre. Tyvärr tror dom att det beror på att dom överger animaliska produkter.

Ja men vi bör inte vara 8 miljarder människor till att börja med. Det blir såklart ett problem att producera tillräckligt på sikt. Det kommer bli problem att förse 8 miljarder människor med mycket annat också varav näringsrik mat är en vara.

Jag ser inte det rimliga i att jag ska försämra min hälsa genom att äta mer näringsfattig kost bara för att många länder är muslimska där man har som agenda att föröka sig och ta över jorden. Det vore någon slags global kommunism där jag skall offra mig för någon annan.

Nej. Vi bör inte vara 8 miljarder men då har man inget val att ändra livsstilen. Förvisso är vi 10 miljoner i Sverige men vi alla behöver hjälpas åt.

Jag var vegan i fem år. Hade bästa värden och gjorde flera hälsoundersökningar och det är bevisat att det är hälsosamt. Vi har utvecklat lust efter godare mat. Vem fan vill vara utan det? Du är en av dem.
Skrev att jag inte har mkt energi för att vara engagerad i köket så äter ägg ibland o lite annat. Ska gå tillbaka till vegan sen. Mitt största motiv är att djurplågeri inte är okej och att man inte måste äta kött.

Som sagt. Käbbel. Att du tror att du försämrar din hälsa med att äta grönt är ganska skrämmande. Du är mycket smartare än så.

Mina grönsaker innehåller mer protein än ditt kött och vi har vitamintillskott. Det är ingen raketforskning att det är hälsosamt men slarvar man så är det farligt. Vi människor måste äta varierat.
Citera
2021-10-07, 22:27
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Nej. Vi bör inte vara 8 miljarder men då har man inget val att ändra livsstilen. Förvisso är vi 10 miljoner i Sverige men vi alla behöver hjälpas åt.

"Hjälpas åt" innebär i praktiken att vi skall äta sämre mat för i vissa delar av världen klarar man inte att hålla populationen nere. Är inte intresserad av en sådan global kommunism där jag ska äta sämre mat för att folk inte kan sluta föröka sig i tredje världen. Ofta inom muslimska länder där man skall tillverka stora mängder krigare åt Allah.

Citat:
Jag var vegan i fem år. Hade bästa värden och gjorde flera hälsoundersökningar och det är bevisat att det är hälsosamt. Vi har utvecklat lust efter godare mat. Vem fan vill vara utan det? Du är en av dem.
Skrev att jag inte har mkt energi för att vara engagerad i köket så äter ägg ibland. Ska gå tillbaka till vegan sen.

Du äter ägg för att det är nyttigt och för att din kropp kräver animaliskt protein. Det är avsaknaden av det som gör att du har låg energi. Det är ingenting konstigt.

Citat:
Mina grönsaker innehåller mer protein än ditt kött och vi har vitamintillskott. Det är ingen raketforskning att det är hälsosamt men slarvar man så är det farligt. Vi människor måste äta varierat.

Vegansk kost innehåller inte fullvärdigt protein.

För att veganer skall må bra måste det vara näringsexperter som konstant kollar vad de får i sig.

Carnivorkost inkluderat inävlsmat som lever är så näringsrik att carnivoren inte behöver hålla koll på något alls. Varför tror du öht carnivorism utvecklats i djurriket till att börja med? Det är den snabbaste vägen till maximal näringstäthet.
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2021-10-07 kl. 22:31.
Citera
2021-10-07, 22:34
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
"Hjälpas åt" innebär i praktiken att vi skall äta sämre mat för i vissa delar av världen klarar man inte att hålla populationen nere. Är inte intresserad av en sådan global kommunism där jag ska äta sämre mat för att folk inte kan sluta föröka sig i tredje världen. Ofta inom muslimska länder där man skall tillverka stora mängder krigare åt Allah.

Du äter ägg för att det är nyttigt och för att din kropp kräver animaliskt protein. Det är avsaknaden av det som gör att du har låg energi. Det är ingenting konstigt.

Vegansk kost innehåller inte fullvärdigt protein.

Det är inte sämre. Vi utvecklar även mat som ska smaka lika gott som vanligt kött och mejeriprodukter så du behöver inte oroa dig.

Låg energi berodde på utbrändhet och stress pga jobbet.

Nej det är inte fullständigt. Det smakar ju inte lika gott. Eller säg det till världens starkaste djur.

Skulle jag bjuda dig på mat så skulle du inte märka skillnad på kött och vegansk variant.

Det här kommer nog bli bra ska du se.
Du förstår även att det är nåt fel på det här jordklotet. Vi är dubbla befolkningen om hundra år och vi fiskar ut havet, bränner ner natur för att föda upp djur, bränner ner regnskogar för att mata djuren. 90% går till agrikultur.

Ändring:
Fördel med animalier är att vissa mineraler upptas lättare med animaliskt protein men att säga att det inte går med vegansk kost är återigen käbbel. Man måste äta mycket varierat och många är inte så sugna på det!
Citera
2021-10-07, 22:35
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Jag vill se dig ta en tugga från nötkreatur eller höna.

Har du varit utan animalier i en månad? Det som gjorde det lättare för mig var att se hur djuren behandlas i världens alla hörn.

Alla jag känner förutom två pers äter kött. So what?

Jag kanske inte var tydlig.
Vi har utvecklats och vi kan äta kött.
Vi pratar om att vi kan/lever hälsosammare som veganer. Ni påstår att man blir sjukare av det och det är är helt fel.
Det är vår genetik och den kan vi inte bli av med.

Ni får sluta tramsa er.

Det är lika osannolikt som att du skulle se mig ta en tugga av ett okokt potatis.

Ja vid ett tillfälle.

Vissa kan säkert leva som veganer och vara hälsosamma. Har aldrig påstått annat.
Att alla kan det finns det dock inget bevis för.
Det finns heller ingen refereegranskning som tyder på att "det är vår genetik" som du påstår.

Om någon ska sluta tramsa så är det du. För just nu är det inte många rätt i de påståenden du kommer med.
Citera
2021-10-07, 22:43
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Det är lika osannolikt som att du skulle se mig ta en tugga av ett okokt potatis.

Ja vid ett tillfälle.

Vissa kan säkert leva som veganer och vara hälsosamma. Har aldrig påstått annat.
Att alla kan det finns det dock inget bevis för.
Det finns heller ingen refereegranskning som tyder på att "det är vår genetik" som du påstår.

Om någon ska sluta tramsa så är det du. För just nu är det inte många rätt i de påståenden du kommer med.

Det beror på att vi är renliga idag, främst förorenad miljö.
Men chansen är mycket bra mindre att man blir allvarligt sjuk. Vi kan skölja av med vatten i dagsläget.

”Det finns heller ingen refereegranskning som tyder på att "det är vår genetik" som du påstår.”

Vad gjorde vi vid begynnelsen?
Åt musslor och mammut? Vi åt växter. Nu smakar det avskyvärt för att vi har fått smak för delikatesser.

Det kanske inte går för alla. Vi har till och med utvecklat att vi blir allergiska av att vara ute i naturen. Pollen. Tragiskt.
Citera
2021-10-07, 23:31
Medlem
Citat:
Det beror på att vi är renliga idag, främst förorenad miljö.
Men chansen är mycket bra mindre att man blir allvarligt sjuk. Vi kan skölja av med vatten i dagsläget.

”Det finns heller ingen refereegranskning som tyder på att "det är vår genetik" som du påstår.”

Vad gjorde vi vid begynnelsen?
Åt musslor och mammut? Vi åt växter. Nu smakar det avskyvärt för att vi har fått smak för delikatesser.

Det kanske inte går för alla. Vi har till och med utvecklat att vi blir allergiska av att vara ute i naturen. Pollen. Tragiskt.
En vegan får ALLTID B12 brist, bara en tidsfråga då det lagras i kroppen och kan räcka många år. Sen smyger sig bristen på och ger först diffusa symptom, långt gången brist leder till nervskador och döden.

Du kan vara vegan idag ENDAST för att det finns B12 som tillskott. Så sluta inbilla dig att människan är herbivorer. Människan är omnivorer, dvs vi MÅSTE äta allsidigt och tar upp näring från "allt" med de undantag att vi inte kan ta upp den näring vi behöver om vi skippar en matgrupp som kött,fisk,ägg.
Vi kan inte som andra djur bilda B12 då vårt matsmältingngssystem inte är skapt för det.

Vi kan inte ta upp B12 från växter som herbivorer gör. Vi måste äta kött från gräsätande djur för att få i oss det B12 som dessa djur har i sina kroppar. Så gör varenda rovdjur/carnivor, de äter gräsätande djur, en tiger äter inte en tiger.

Detta är vetenskapligt belagt och går inte att argumentera bort med att djur lider. Jobba konkret på andra sätt för att djur inte ska lida istället för att jobba för att människor ska lida av B12 brist.
Citera
2021-10-09, 14:15
Medlem
Modifys avatar
Citat:
Det är inte sämre. Vi utvecklar även mat som ska smaka lika gott som vanligt kött och mejeriprodukter så du behöver inte oroa dig.

Jag tror att om man ska äta en vegansk kost så ska man hålla sig till whole foods. Har aldrig förstått vitsen med att utveckla mat som ska efterlikna köttmarknaden. Man blir skrämd när man kollar innehållsförteckningen på vissa veganska livsmedel, otroligt processat och onaturligt. Detsamma gäller givetvis vissa animaliska produkter.
Citera
2021-10-12, 17:40
Medlem
MuscleSharks avatar
Veganer säger ofta att man kan eller rent av ska ta kosttillskott om man är vegan.
Men här säger t.o.m veganska doktorer att detta kan vara farligt https://www.youtube.com/watch?v=hO--6mFLcTg
Nu är det ju så att detta inte per automatik endast berör veganer då många idag tar kosttillskott avsett vad man äter.
Men som vegan är det betydligt vanligare att ta fler olika tillskott för att motverka brister pga att man följer en restriktiv kost, samt där upptag av vissa vitaminer & mineraler är lägre i jämfört med en icke vegansk kost.

Hur ställer ni er veganer till det som bla Dr Greger säger här? Ni kanske vet bättre än dom?
Citera
2021-10-16, 14:44
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Du är ingen jägare. Jag är det däremot. Det är min kultur (många generationer bakåt i tiden.) Men jag behöver inte äta kött för att må bra. Ingen äter kött för överlevnad. Bara för att det är gott. Det är också ett annat dilemma.

Om du nu inte behöver äta kött, eller annat som kommer från djurriket för den delen.
Då undrar jag hur mycket kosttillskott du tar?
Är du den typen som tror du kan några piller för att förebygga brister så kanske du ska lyssna på de veganska doktorerna? Länkade en video i tidigare inlägg som jag tycker du ska titta på.
Här har du den https://www.youtube.com/watch?v=hO--6mFLcTg
Citera
2021-10-23, 11:48
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Det är ungefär som att diskutera med en lyktstolpe men du och jag skulle kunna köra ett experiment.
Du rör inte växtriket.
Jag rör inte animaliska.
Så ser vi vem som lever längst!
Du är förhoppningsvis medveten om att det är flertal faktorer som påverkar hur länge vi lever förutom kosten, så ditt kallade "experiment" är inte direkt genomtänkt i det avseendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in