Resultat: Vilken kosthållning är bäst, veganism eller carnivorism?
Veganism
25,54%
47 röster
Carnivorism
28,80%
53 röster
Omnivore
45,65%
84 röster
2021-10-07, 19:18
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Känner till två föräldrar som tvingar sina barn att äta veganskt.
Dessa barn ser inte ut som andra barn. Väldigt smala, bleka, orkeslösa, skadar sig lättare än andra barn osv.

Lite som i marginellt.
Lejon blir trötta av kött? Haha!
Vad är det med gorillor?

Har du iakttagit rovdjur som ätit kött?

Vissa mineraler tas upp lättare med animaliskt protein (det handlar om vår utveckling, inte hur vi är naturligt) men ”veganism” fungerar utmärkt. Det är viktigt att tänka på hur man ska äta. Det är ju så gott med kött och grädde och det är beroendeframkallande. Eller hur? Mums.

Vart får vi energibooster av? Växtriket.

Ser du några likheter mellan karnivorer och människor förutom att de äter kött?

Gorillor äter inte kött och de är tio gånger starkare, har stora vassa hörntänder. Dubbelt så starkare bettgrepp/kraft än lejon.
Varför behöver inte de äta kött?

Historien om barnen kan vi ta med en nypa salt.

Om du besvarar mina frågor så kan vi diskutera vidare. Annars så förlorade du diskussionen. Precis som alla andra.
Citera
2021-10-07, 20:01
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene

Vissa mineraler tas upp lättare med animaliskt protein (det handlar om vår utveckling, inte hur vi är naturligt) men ”veganism” fungerar utmärkt. Det är viktigt att tänka på hur man ska äta. Det är ju så gott med kött och grädde och det är beroendeframkallande. Eller hur? Mums.

Gorillor äter inte kött och de är tio gånger starkare, har stora vassa hörntänder. Dubbelt så starkare bettgrepp/kraft än lejon.

Om du besvarar mina frågor så kan vi diskutera vidare. Annars så förlorade du diskussionen. Precis som alla andra.

Självklart har jag gjort det. Jag är uppväxt och bott på landet i stort sett hela mitt liv.

Kött och grädde? Beroendeframkallande? Nej det kan jag inte hålla med om, och har heller aldrig hört den diskussionen förut.
Socker, koffein och andra stimulanter däremot är beroendeframkallande.
Om nu vegansk mat fungerar så utmärkt som du säger så är det väldigt konstigt att dom flesta slutar efter en tid. Eller du kanske menar på att dom gör det fel? I såna fall verkar denna typ av kost väldigt avancerad eftersom att så pass många misslyckas.

Energi som håller länge får jag personligen iaf från fetter. Lax, ägg, kött osv.
För snabb energi som förbrukas fort funkar ris, pasta, potatis, frukt.
Men dessa ser jag mer som ett komplement. Inget som jag kan endast leva på.
Skulle jag bara äta exempelvis ris, pasta, potatis så skulle jag bli hungrig och orkeslös efter någon timma igen.

Människan är omnivor.

Nu är det dock så här att Schimpansen är våran närmaste släkting.
Schimpanser jagar och äter köttet från bla andra primater, men även antiloper. Där till står ägg, insekter osv på menyn.
Schimpansen är som människan allätare.
Man kan inte jämföra människa med gorilla.
Citera
2021-10-07, 21:09
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:

Citat:
Födan stannar länge i gorillan
Gorillor kan klara sig på den grova och relativt fattiga växtkosten för att de är stora och därmed har ett långt matsmältningssystem med stor yta, där födan uppehåller sig länge innan den är bearbetad och tas upp genom tarmväggen. Undersökningar har visat att gorillor behandlar sin föda i cirka 50 timmar, medan schimpanser bara smälter maten i 30 timmar och därför är tvungna att äta en rikare kost.

Gorillor har också en stor blindtarm med cellulosanedbrytande bakterier, som bidrar till utvinningen av protein och andra näringsämnen från växtdieten. Sammantaget betyder gorillornas långa och effektiva matsmältningssystem att de kan ta upp tillräckligt med protein från växterna till bland annat sin stora muskelmassa.

https://illvet.se/djur/apor/varfor-a...-enormt-starka
Citera
2021-10-07, 21:24
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Självklart har jag gjort det. Jag är uppväxt och bott på landet i stort sett hela mitt liv.

Kött och grädde? Beroendeframkallande? Nej det kan jag inte hålla med om, och har heller aldrig hört den diskussionen förut.
Socker, koffein och andra stimulanter däremot är beroendeframkallande.
Om nu vegansk mat fungerar så utmärkt som du säger så är det väldigt konstigt att dom flesta slutar efter en tid. Eller du kanske menar på att dom gör det fel? I såna fall verkar denna typ av kost väldigt avancerad eftersom att så pass många misslyckas.

Energi som håller länge får jag personligen iaf från fetter. Lax, ägg, kött osv.
För snabb energi som förbrukas fort funkar ris, pasta, potatis, frukt.
Men dessa ser jag mer som ett komplement. Inget som jag kan endast leva på.
Skulle jag bara äta exempelvis ris, pasta, potatis så skulle jag bli hungrig och orkeslös efter någon timma igen.

Människan är omnivor.

Nu är det dock så här att Schimpansen är våran närmaste släkting.
Schimpanser jagar och äter köttet från bla andra primater, men även antiloper. Där till står ägg, insekter osv på menyn.
Schimpansen är som människan allätare.
Man kan inte jämföra människa med gorilla.

Schimpansen är extremt ondskefulla och har fått smak för kött som människor.
Många människor är också det. Bisarrt och groteskt. Det kan väl du inte ha missat?

Jag köper att människor är omnivorer i viss utsträckning men vi kan inte ens fånga djur eller äta djuren som de är. Vi måste tillaga det så att vi inte blir allvarligt sjuka eller dör.
Björnar är omnivorer.

Är inte vegan idag. Jag har inte mycket energi för att vara engagerad i köket. Så ibland äter jag ägg och vissa mejeriprodukter eftersom vegetariskt ofta innehåller det.
Men jag ska återgå till vegan sen.
Jag gjorde flera hälsoundersökningar. Bästa av värden så jag vet till hundra procent att det går.
Kött är inte bra för hjärtat då det innehåller kolesterol. Det innebär att det blockerar blodkärl så jag rekommenderar att inte äta det varje dag. Man gör skillnad om man äter grönt en dag i veckan.

Då får du lära dig nånting nytt idag. Jag visste inte detta för fem år sedan men jag märkte detta själv. Kött och mjölk är beroendeframkallande. Jag tror att du förstår det. Vem vill vara utan den goda smaken? Va?

Mjölk innehåller ämnen som inte står på förpackningen. Det är beroendeframkallandes. Det är bra affärsidé.

"Casomorphin, this opiate-like peptide produced by cow's milk, "is also responsible for triggering pseudo-allergic reactions," and other abnormalities seen in crib death. And moreover, similar to morphine, they delay the gastric emptying time, and so may increase the risk of infants refluxing stomach content back up into their lungs.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Casomorphin

Innehåller även morfin. ”Casomorphin” (kan inte stavningen på svenska) är mer beroendeframkallande än morfin. Det är inget vi får lära oss.

Prova att vara utan mjölkprodukter i en månad så ska du få se.

Har du sett denna? Detta är humor! Säg till när du har sett klippet.
https://youtu.be/FM95_k9onEc
Senast redigerad av Mobscene 2021-10-07 kl. 21:27.
Citera
2021-10-07, 21:36
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Kött är inte bra för hjärtat då det innehåller kolesterol. Det innebär att det blockerar blodkärl så jag rekommenderar att inte äta det varje dag. Man gör skillnad om man äter grönt en dag i veckan.

Människan har ätit kött i under större delen av sin existens och det har aldrig funnits något problem med kolestrol och kött. Du bör nörda ner dig i den sk kolestrolmyten som bygger på en tveksam studie som är feltolkad och som blivit någon form av sanning i väst dessvärre.

https://www.bokus.com/bok/9781592337...lesterol-myth/

Ibland kommer människan fram till felaktiga slutsatser dessvärre som sedan måste omprövas. Hade våra förfäder, jägarsamlarna, hjärtproblem pga kolestrål?
Citera
2021-10-07, 21:38
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Människan har ätit kött i under större delen av sin existens och det har aldrig funnits något problem med kolestrol och kött. Du böra nörda ner dig i den sk kolestrolmyten som bygger på en tveksam studie som är feltolkad och som blivit någon form av sanning i väst dessvärre.

https://www.bokus.com/bok/9781592337...lesterol-myth/

Ibland kommer människan fram till felaktiga slutsatser dessvärre som sedan måste omprövas. Hade våra förfäder, jägarsamlarna, hjärtproblem pga kolestrål?

Behåll boken för dig själv.
Där blir du motbevisad på en sekund.

https://youtu.be/hGQTpxjbwaM

https://youtu.be/FX58PyQwrcI

Så vad åt vi vid begynnelsen?

Det betyder inte att det är bra.
Vet du hur många som dör varje dag för att de äter kött? Hjärt och kärlsjukdomar är det vanligaste.
Senast redigerad av Mobscene 2021-10-07 kl. 21:41.
Citera
2021-10-07, 21:41
Medlem
dampskalles avatar
Kasomorfin finns inte.

Kolesterol orsakar inte kärlsjukdomar.

Raffinerat socker är nog den farligaste boven av normal mat.
Citera
2021-10-07, 21:48
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Så vad åt vi vid begynnelsen?

Det betyder inte att det är bra.

Jo därför att det är vad vi evolverat ur.

Citat:
Vet du hur många som dör varje dag för att de äter kött? Hjärt och kärlsjukdomar är det vanligaste.

Hjärt och kärlsjukdomar har inget samband med köttätande öht. Finns gott om jägarkulturer där hjärt och kärlsjukdomar inte existerar. Hjärt och kärlsjukdomar har däremot ett samband med västerländsk kost och diabetes t2 som har ett samband med stora mängder processade kolhydrater och sockerkonsumtion.
Citera
2021-10-07, 21:50
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Jo därför att det är vad vi evolverat ur.

Hjärt och kärlsjukdomar har inget samband med köttätande öht. Finns gott om jägarkulturer där hjärt och kärlsjukdomar inte existerar. Hjärt och kärlsjukdomar har däremot ett samband med västerländsk kost och diabetes t2 som har ett samband med stora mängder processade kolhydrater och sockerkonsumtion.

Hur vet du det?

Sockerkonsumtion har inget med diabetes att göra. Möjligen om man blir mycket överviktig pga detta.

Du är ingen jägare. Jag är det däremot. Det är min kultur (många generationer bakåt i tiden.) Men jag behöver inte äta kött för att må bra. Ingen äter kött för överlevnad. Bara för att det är gott. Det är också ett annat dilemma.
Senast redigerad av Mobscene 2021-10-07 kl. 21:52.
Citera
2021-10-07, 21:57
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Hur vet du det?

https://www.nature.com/scitable/know...%20years%20ago.

I princip alla antropologer är överens om det? Tror du chanserna att överleva ökar på savannen om man avstår kött? Veganism är en modern lyx som är möjlig i väst.

Citat:
Sockerkonsumtion har inget med diabetes att göra. Möjligen om man blir mycket överviktig pga detta.

Det är möjligt att få diabetes t2 utan socker men det är svårt. Att påstå att det inte har något med socker att göra att dock på gränsen till efterblivet.
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2021-10-07 kl. 22:02.
Citera
2021-10-07, 21:59
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Schimpansen är extremt ondskefulla och har fått smak för kött som människor.
Många människor är också det. Bisarrt och groteskt. Det kan väl du inte ha missat?

Jag köper att människor är omnivorer i viss utsträckning men vi kan inte ens fånga djur eller äta djuren som de är. Vi måste tillaga det så att vi inte blir allvarligt sjuka eller dör.
Björnar är omnivorer.

Är inte vegan idag. Jag har inte mycket energi för att vara engagerad i köket. Så ibland äter jag ägg och vissa mejeriprodukter eftersom vegetariskt ofta innehåller det.
Men jag ska återgå till vegan sen.
Jag gjorde flera hälsoundersökningar. Bästa av värden så jag vet till hundra procent att det går.

Då får du lära dig nånting nytt idag. Jag visste inte detta för fem år sedan men jag märkte detta själv. Kött och mjölk är beroendeframkallande. Jag tror att du förstår det. Vem vill vara utan den goda smaken? Va?

Mjölk innehåller ämnen som inte står på förpackningen. Det är beroendeframkallandes. Det är bra affärsidé.

"Casomorphin, this opiate-like peptide produced by cow's milk, "is also responsible for triggering pseudo-allergic reactions," and other abnormalities seen in crib death. And moreover, similar to morphine, they delay the gastric emptying time, and so may increase the risk of infants refluxing stomach content back up into their lungs.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Casomorphin

Innehåller även morfin. ”Casomorphin” (kan inte stavningen på svenska) är mer beroendeframkallande än morfin. Det är inget vi får lära oss.

Prova att vara utan mjölkprodukter i en månad så ska du få se.

Har du sett denna? Detta är humor! Säg till när du har sett klippet.
https://youtu.be/FM95_k9onEc

Correlation does not imply causation.
Nuff said.

Vi kan jaga djur utan moderna redskap som vi har idag, och det är möjligt att äta dom utan tillagning. Dock finns det risker att göra det i vissa fall. Lika så för andra arter som också lever på kött.

Ingen i min familj har någonsin haft högt kolesterol trots att vi käkat kött sedan barnsben.
Inte ens min 85 åriga morfar har det.
Let's move on.

Ok du känner att kött och mjölk är beroendeframkallande.
Jag gör det inte iaf. Jag har inte känt något sug som man kan känna likt ett beroende som det klassiska sötsuget. Anledningen till att jag personligen väljer en köttbit är för att det mättar bra, och man mår bra av det utan att få något "rus".
Mjölk dricker jag sällan. Framförallt inte den industriella mjölken.
Smaken är jag personligen inget större fan av.
Citera
2021-10-07, 22:03
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
https://www.nature.com/scitable/know...%20years%20ago.

I princip alla antropologer är överens om det? Tror du chanserna att överleva ökar på savannen om man avstår kött? Veganism är en modern lyx som är möjlig i väst.

Lyx???
Vet du hur mycket jag saknar kött och skaldjur? Det vill du inte veta.

Precis. För överlevnad! Det är aldrig fel att äta kött för överlevnad och det har vi gjort i tusentals år. Nu är det en fråga om att vi inte behöver det.

En annan fråga. Tror du att det är hållbart att förse 8 miljarder människor med kött? Vi bränner ner natur och vad gör vi när den är borta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in