• 1
  • 2
2019-04-23, 19:52
Det finns en hel del folk på forumet som stör sig på att svensk media relativiserar IS i samband med attentatet på Sri Lanka. Hur detta kan vara något förvånande har jag svårt att se då Sverige aldrig var emot IS (eller muslimsk terrorism). Folk kanske har glömt i och med att det var ett par år sen allt började.

När inbördeskriget i Syrien startade talade svensk media (tillsammans med politikerna) om "moderata rebeller" som kämpade emot den hemska "diktatorn" Assad. Det var ungefär samma hållning som man har till terrorgruppen Hamas. De "svenskar" som anslöt sig till IS jämfördes med svenskarna som hjälpte finnarna i det finska vinterkriget. Den lite mer kritiska hållningen uppstod inte förrän IS redan förlorat.

Det är vidare inte någon slump att IS-soldater får komma tillbaka till Sverige, inte kommer att åtalas (dvs. de får amnesti) och blir överösta med bidrag och förmåner. Det är en helt normal operandi för stater i samband med grupper som man stödjer.

När ska svenskar vakna och första att Sverige är en exportör av extremism, terrorism och hatideologier? Det kan ju inte vara en nyhet, vakna upp och inse.
Senast redigerad av GillJung 2019-04-23 kl. 20:00.
Citera
2019-04-23, 20:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Det finns en hel del folk på forumet som stör sig på att svensk media relativiserar IS i samband med attentatet på Sri Lanka. Hur detta kan vara något förvånande har jag svårt att se då Sverige aldrig var emot IS (eller muslimsk terrorism). Folk kanske har glömt i och med att det var ett par år sen allt började.

När inbördeskriget i Syrien startade talade svensk media (tillsammans med politikerna) om "moderata rebeller" som kämpade emot den hemska "diktatorn" Assad. Det var ungefär samma hållning som man har till terrorgruppen Hamas. De "svenskar" som anslöt sig till IS jämfördes med svenskarna som hjälpte finnarna i det finska vinterkriget. Den lite mer kritiska hållningen uppstod inte förrän IS redan förlorat.

Det är vidare inte någon slump att IS-soldater får komma tillbaka till Sverige, inte kommer att åtalas (dvs. de får amnesti) och blir överösta med bidrag och förmåner. Det är en helt normal operandi för stater i samband med grupper som man stödjer.

När ska svenskar vakna och första att Sverige är en exportör av extremism, terrorism och hatideologier? Det kan ju inte vara en nyhet, vakna upp och inse.
Den som finansierade de "moderata rebellerna" var Hillary Clinton med stöd av Obama och hans administration. Det vet vi nu även genom att CIA offentliggjorde dessa handlingar. Clinton visste att dessa ville upprätta ett islamistiskt kalifat, dessutom.

Saken har mycket lite med Sverige att göra. De som styr upp IS, och även den religion som födde IS, nämligen wahhabismen som i sin helhet sprids i Sverige, är för sekularism och mot kristendom i väst.

Dessa makthavare är själva ytterst religiösa. Detta kan vara svårt att ge källor på och bevisa för sekulära, obildade i religion, människor.
Saken har till viss del dock synliggjorts genom Wikileaks om man behöver en källa.
Citera
2019-04-23, 20:16
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Den som finansierade de "moderata rebellerna" var Hillary Clinton med stöd av Obama och hans administration. Det vet vi nu även genom att CIA offentliggjorde dessa handlingar. Clinton visste att dessa ville upprätta ett islamistiskt kalifat, dessutom.

Saken har mycket lite med Sverige att göra. De som styr upp IS, och även den religion som födde IS, nämligen wahhabismen som i sin helhet sprids i Sverige, är för sekularism och mot kristendom i väst.

Dessa makthavare är själva ytterst religiösa. Detta kan vara svårt att ge källor på och bevisa för sekulära, obildade i religion, människor.
Saken har till viss del dock synliggjorts genom Wikileaks om man behöver en källa.

Jo, som av en "slump" ska man bygga en moské i Karlstad som kommer sprida wahhabismen.

Vilka från Wikileaks syftar du på specifikt?
Citera
2019-04-23, 20:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jo, som av en "slump" ska man bygga en moské i Karlstad som kommer sprida wahhabismen.
Dessa har pengar, inte att förglömma. Oljepengar.
Citera
2019-04-23, 20:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vilka Wikileaks syftar du på specifikt?
De mejl från demokrater i USA som läcktes innan valet 2016.

Den som är bevandrad i Bibeln och vad den säger om det som kallas "den sista tiden" kan se vad de hänvisningar till babyloniska (sumariska) gudar som ges hänvisar till.

Saken är i toppen religiös. Den som har kunskap kan se det, oavsett om han själv är religiös eller ej. Man behöver inte vara religiös själv för att förstå att religion styr världen, dvs att makthavare kan vara religiösa.
Citera
2019-04-23, 21:48
Medlem
orrtupps avatar
Ja det är ju ganska märkligt...om man till exempel jämför den uppgivna tonen i medierna när IS började besegras i slag efter slag och förlora mark med de entusiastiska och förväntansfulla reportagen i början så är det ju jättetydligt var sympatierna ligger.
Citera
2019-04-23, 22:15
Medlem
Ni är väl medvetna om att det fanns fler parter i det syriska inbördeskriget än IS och regeringen?
Citera
2019-04-23, 22:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Ni är väl medvetna om att det fanns fler parter i det syriska inbördeskriget än IS och regeringen?
Absolut. Likaså är jag medveten om vart resurserna från USA gick, nämligen till dessa som senare kom att kallas IS. Kan du säga detsamma?
Citera
2019-04-23, 23:02
Medlem
Citat:
Absolut. Likaså är jag medveten om vart resurserna från USA gick, nämligen till dessa som senare kom att kallas IS. Kan du säga detsamma?
Jag är väl medveten om att folk brukar påstå det. Däremot har jag aldrig sett några bevis för att det här stämmer.
Citera
2019-04-23, 23:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag är väl medveten om att folk brukar påstå det. Däremot har jag aldrig sett några bevis för att det här stämmer.
CIA släppte rapport om saken, dock har jag den inte sparad. Jag har läst den.
Citera
2019-04-23, 23:19
Medlem
Citat:
CIA släppte rapport om saken, dock har jag den inte sparad. Jag har läst den.
Ok, det skulle vara intressant att se vad det här egentligen handlar om. Det brukar nämligen heta att det var Obama och Clinton som grundade IS, vilket låter något överdrivet i mina öron.
Citera
2019-04-23, 23:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ok, det skulle vara intressant att se vad det här egentligen handlar om. Det brukar nämligen heta att det var Obama och Clinton som grundade IS, vilket låter något överdrivet i mina öron.
Ja, "grundade" är överdrivet.

De valde att stötta denna grupp både med finanser, vapen och transport av militanta in i Syrien (precis som i Libyen). De har dock inte personligen grundat rörelsen, men även wahhabismens grund kan vara intressant att studera även om den grundades långt innan Obama eller Clinton föddes och inte heller är synonym med IS eller liknande grupper (tex talibanerna) om än dock grundande för dessa rörelser och för sin tid främmande för den övriga islamiska världen.

Som krigsstrategi inom proxykrig är heller inte strategin alls ovanlig. Synisk, ja, men ovanlig; nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in