• 1
  • 2
2019-04-25, 10:59
Medlem
Var och tittade på en bostadsrätt nu i helgen som annonserades ut som en 4:a men jag ger mig den på att man slängt upp en mellanvägg i ett rum och skapat 2 små rum och skapat en 4:a från en 3:a. Lägenheten annonseras nu ut som en 4:a men dessa 2 små rum är på bara 6 kvm.

Inte sjutton finns det någon som har användning av 2 små rum på 6 kvm vardera, man kan bara få in en säng och ett litet bord, sedan är det trångt. Inga barn kan ju ha det som sovrum.

Fråga: finns det någon gräns för hur små rum man kan ha i en lägenhet för att det skall räknas som ett sovrum? Jag har för mig att ex en fängelsecell måste vara minst 8 kvm för att räknas som ett rum. Finns det något liknande för sovrum?
Citera
2019-04-25, 11:10
Medlem
Skulle inte förvåna mig om de byggt om inför försäljningen i förhoppningen om att de ska få mer betalt för en fyra.
Citera
2019-04-25, 11:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynami
Var och tittade på en bostadsrätt nu i helgen som annonserades ut som en 4:a men jag ger mig den på att man slängt upp en mellanvägg i ett rum och skapat 2 små rum och skapat en 4:a från en 3:a. Lägenheten annonseras nu ut som en 4:a men dessa 2 små rum är på bara 6 kvm.

Inte sjutton finns det någon som har användning av 2 små rum på 6 kvm vardera, man kan bara få in en säng och ett litet bord, sedan är det trångt. Inga barn kan ju ha det som sovrum.

Fråga: finns det någon gräns för hur små rum man kan ha i en lägenhet för att det skall räknas som ett sovrum? Jag har för mig att ex en fängelsecell måste vara minst 8 kvm för att räknas som ett rum. Finns det något liknande för sovrum?

Lantmäteriet definierar ett rum som följande:

"Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå och matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum."

Om du anser att mäklarens beskrivning är fel och denne inte vill ändra den kan du vända dig till FMI, Fastighetsmäklarinspektionen. Nån kvadratmeter hit eller dit känns inte som någon större grej, men saknas ventilation och dagsljusinsläpp så får man nog snällt ändra beskrivningen.
Citera
2019-04-25, 11:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Inga barn kan ju ha det som sovrum.
En bekants son hade under ett par år en klädkammare som sovrum, ett rum han var mäkta stolt över. Han var då någonstans fem till sju år. I rummet som kan ha varit ungefär sex kvm fanns ett litet fönster. Fanns det fönster i lägenheten du tittade på?
Citera
2019-04-25, 15:55
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

"Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå och matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum."

Om du anser att mäklarens beskrivning är fel och denne inte vill ändra den kan du vända dig till FMI, Fastighetsmäklarinspektionen. Nån kvadratmeter hit eller dit känns inte som någon större grej, men saknas ventilation och dagsljusinsläpp så får man nog snällt ändra beskrivningen.

Humor om man byggt om till försäljning och gått från en 3:a till en 2:a.

TS:Tycker du skall skriva till mäklaren och klippa in det som Oldfashion skriver.
Citera
2019-04-25, 16:51
Medlem
Citat:

Tusen tack, du har ingen länk till lantmäteriets text?
Citera
2019-04-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En bekants son hade under ett par år en klädkammare som sovrum, ett rum han var mäkta stolt över. Han var då någonstans fem till sju år. I rummet som kan ha varit ungefär sex kvm fanns ett litet fönster. Fanns det fönster i lägenheten du tittade på?

Jodå, det fanns fönster, men ungdomar i åldern 14-20 år skulle nog inte gilla det som parveln på 5 år.
Citera
2019-04-25, 18:04
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Tusen tack, du har ingen länk till lantmäteriets text?

https://www.lantmateriet.se/globalas...k_lagenhet.pdf

Kapitel 5, mer specifikt 5.1.2, sida 14.
Citera
2019-04-25, 18:34
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Lite OT av mig men iaf.

Hur fasen definierar man en etta med kokvrå utifrån Lantmäteriets regler?

En etta med kokvrå borde i så fall enbart vara ett kök utan rum, och då borde det ju inte heller kunna kallas för "etta".
Det skulle i så fall vara en "nolla", dvs noll rum och ett kök.
Citera
2019-04-25, 18:54
Medlem
Stora frågan är tror TS att han får ut av att påpeka att det minsann är en trea och inte en fyra ?
Tror ni säljaren kommer sänka priset ?

Folk är ofta intresserade av så många rum som möjligt på minsta yta när kvm är höga så enkelt är det.
Citera
2019-04-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Lite OT av mig men iaf.

Hur fasen definierar man en etta med kokvrå utifrån Lantmäteriets regler?

En etta med kokvrå borde i så fall enbart vara ett kök utan rum, och då borde det ju inte heller kunna kallas för "etta".
Det skulle i så fall vara en "nolla", dvs noll rum och ett kök.

För att rummet i en etta med kokvrå är ett rum man sover och lever i och inte bara ett matrum.
Citera
2019-04-25, 20:22
Medlem
JymdKjams avatar
Det hade varit klädsamt med en länk till bostadsannonser på Hemnet eller liknande... Om det var visning i helgen bör annonsen finnas kvar.

TS; länka gärna så får vi se
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in