Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-25, 12:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/jim...berg-ett-barn/
– Jag har respekt för hennes engagemang, men hon är ett barn, säger han i ”Malou efter tio”.

Jimmie Åkesson tror dock inte att Greta Thunbergs arbete gör någon skillnad för klimatet.

– Det är en sak att sitta på Mynttorget och prata om det här, och en annan att bo i Norrland och behöva köra bil, säger han i ”Malou efter tio” och fortsätter:

– Det spelar ingen roll hur mycket Greta sitter på Mynttorget, det kommer inte påverka klimatet i alla fall.
Det finns en känd saga om Kejsarens nya kläder som säger mycket om oss svenskar i nutid. Några bluffmakare gör kläder av ingenting som de säljer dyrt till kejsaren. Han är en fegis och sucker för smicker, så han låtsas som han ser kläderna. Och ingen vågar göra bort sig och säga emot kejsaren. Utom ett litet barn, som ropar att han är naken. Och då släpper förtrollningen, och alla vuxna vågar se sanningen som den är. Kejsaren är naken.

Är det Greta som avslöjat att kejsaren är naken när vi inte kan ta hand om vår miljö, eller är det Jimmie Åkesson när han kallar Greta för barn och att hon inte tillför någonting?

Greta gör inget fel, all cred till henne. Men faktum för mig är att Greta är ett barn, hon kan ingenting särskilt om miljön, och ändå behandlar vuxna henne i media som Jesus. Media verkar behöva och tro på Greta mer än Jimmie, partiledare för det näst största partiet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-04-25 kl. 12:56.
Citera
2019-04-25, 12:46
Medlem
Jag minns ett reportage för några år sedan i lokalblaskan. Det handlade om att Gretas föräldrar ansåg att Greta var så handikappad att hon skulle ha extra resurser. Greta är bara ett verktyg åt hennes sjuka mor, inget annat. Hade vi levt i ett fungerande samhälle hade Gretas mamma åtalats för grov barnmisshandel på sin handikappade dotter.
Citera
2019-04-25, 12:47
Medlem
OliverCromwells avatar
Det är egentligen sjukt hur media utnyttjar ett barn med autism för sin egna politiska agenda.
Citera
2019-04-25, 12:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Faktum för mig är att Greta är ett barn, hon kan ingenting särskilt om miljön, och ändå behandlar vuxna henne i media som Jesus. Media behöver Jimmie mer än miljön behöver Greta.

Greta är ett "Poster Child" och att Jimmie ens bryr sig om att kommentera hennes enkilda fall säger mer om honom än om henne. Jimmy needs to focus on what's important, not on what's popular. Such nonsense is for media, not politicians...

Vill Jimmie fortsätta på detta spår så kan han söka jobb på Hänt i Veckan istället snarare än att ha en position som belastar skattekassan.
Citera
2019-04-25, 12:51
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Greta är ett "Poster Child" och att Jimmie ens bryr sig om att kommentera hennes enkilda fall säger mer om honom än om henne. Jimmy needs to focus on what's important, not on what's popular. Such nonsense is for media, not politicians...

Vill Jimmie fortsätta på detta spår så kan han söka jobb på Hänt i Veckan istället snarare än att ha en position som belastar skattekassan.

Men läs artikeln istället din dumma fan!

Det är inte Åkesson som håller på och vill snacka om Greta, det är för fan media som inte kan sluta snacka om henne! De vill ha en soundbite från Åkesson och försöka få något ut av det.

Nu ska väl så klart spinndoktorerna säga att Åkesson hatar barn också.
Citera
2019-04-25, 12:52
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Det är en riktig iakttagelse. Om hon är oväsentlig så behöver inte en partiledare nämna henne.

Jag såg inte intervjun så jag vet inte hur den gick, någon som vet kan väl skriva varför Jimmie ombads kommentera Jesus, förlåt Greta.

Det som ger Jimmie cred i detta fallet är att det han säger är sant för många av oss, men det är förbjudet att säga. Men Jimmie vågar säga det ingen annan vågar. Jag tror det är +10000 röster här men jag kan ha fel.

När någon gjort en resa som Greta så slutar det f.ö. alltid med en krasch och en mot-effekt. Ingen ska få växa upp till himlen. Kanske öppnade Jimmie ventilen för detta med sitt uttalande.
Citera
2019-04-25, 12:53
Medlem
Att Åkesson känner behovet av att kommentera Thunberg är ju inte så konstigt med tanke på hur bisarr situationen är. Han har även rätt i det han säger.

Reklamaren som hävdar att bara för att hon jobbar gratis så är hon inte reklamare tramsar. Hur många advokater som arbetar pro bono skulle hävda att de inte gör det i rollen som just advokater?
Citera
2019-04-25, 12:58
Medlem
Vryzass avatar
Ungdom, inte barn. Annars rätt ja, borde gå i skolan och lära sig ett och annat. Annars är det lätt att bli lurad och likt en papegoja bara upprepa saker som andra sagt åt en att säga.

Eller kanske än värre, "det har jag läst i tidningen".
Citera
2019-04-25, 13:00
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är en riktig iakttagelse. Om hon är oväsentlig så behöver inte en partiledare nämna henne.

Jag såg inte intervjun så jag vet inte hur den gick, någon som vet kan väl skriva varför Jimmie ombads kommentera Jesus, förlåt Greta.

Det som ger Jimmie cred i detta fallet är att det han säger är sant för många av oss, men det är förbjudet att säga. Men Jimmie vågar säga det ingen annan vågar. Jag tror det är +10000 röster här men jag kan ha fel.

När någon gjort en resa som Greta så slutar det f.ö. alltid med en krasch och en mot-effekt. Ingen ska få växa upp till himlen. Kanske öppnade Jimmie ventilen för detta med sitt uttalande.

Kolla på intervjun.

Det är Malou Von Sivers som helt desperat försöker pressa ut något svar från Åkesson.

https://www.youtube.com/watch?v=fxKHhxCQulo

Nu kommer vänstern att säga att Åkesson ber Greta att hålla käften och gå till skolan.
Citera
2019-04-25, 13:08
Medlem
bl1nks avatar
I och med detta uttalande av JÅ så nedvärderar han alla ungdomsförbund och föreningar. De unga har länge styrt det politiska samtalet på olika sätt. Om man t.ex kollar på JÅs egna partis uppgång så kan man förmodligen se en generations uppväxt. Likaså valet i USA vars kandidat marknadsförde sig själv med hjälp av memes och andra metoder som man kan hitta inom ungdomskulturen. Att kalla Greta ett barn är då ganska dumt. Det kanske är JÅ som börjar bli gammal? Är det kanske en ny generation som börjar visa sitt missnöje som SDs partiledare inte förstår? På samma sätt som folk inte förstod hans egna parti i början.
Citera
2019-04-25, 13:14
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
I och med detta uttalande av JÅ så nedvärderar han alla ungdomsförbund och föreningar. De unga har länge styrt det politiska samtalet på olika sätt. Om man t.ex kollar på JÅs egna partis uppgång så kan man förmodligen se en generations uppväxt. Likaså valet i USA vars kandidat marknadsförde sig själv med hjälp av memes och andra metoder som man kan hitta inom ungdomskulturen. Att kalla Greta ett barn är då ganska dumt. Det kanske är JÅ som börjar bli gammal? Är det kanske en ny generation som börjar visa sitt missnöje som SDs partiledare inte förstår? På samma sätt som folk inte förstod hans egna parti i början.

Nej det är inte dumt att kalla henne för ett barn, hon är ett barn.
Citera
2019-04-25, 13:18
Medlem
Patetiskt av Åkesson! I stället för att presentera en vettig klimat-miljöpolitik angriper han Greta Thunberg. Snacka om självmål!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in