• 1
  • 2
2019-04-25, 13:02
Medlem
Hur många gånger inom en viss tidsperiod behöver man äta på en resturang för att uppfattas som stamkund där av personalern?

1 Hur ofta äter ni på samma uteställe?
2Vad är det för slags ställe?
3 Hur långt tid tog det innan peronalen började känna igen er?
4 Vad brukar ni beställa för mat på samma ställe?
5 hur långt tid tog det innan personalen började säga er beställning åt er?
6 Hur har er och resturangspersonalens relation förändrats över tid?

Diskutera!
Citera
2019-04-25, 13:26
Medlem
LucNNs avatar
När dom vet typ vad du brukar ta samt När ni smalltalker om vad ni gjort sen senast osv. Frågor på det?

Edit:Jag har ingen stammiserfaring tyvär. Äter endast snabbnudlar.
Citera
2019-04-25, 13:29
Medlem
När de vet vad du vill ha redan när du öppnar dörren, när de hälsar dig vid namn, när du känner dig som hemma.
Citera
2019-04-25, 13:35
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Hur många gånger inom en viss tidsperiod behöver man äta på en resturang för att uppfattas som stamkund där av personalern?

Jag tror ärligt talat att svaret på den frågan till stor del beror på hur du beter dig. Om du är social, snackar med servitörerna och är överlag "tjenis" så behöver du inte alls besöka stället lika ofta som om du är osynlig, tråkig och osocial.
Citera
2019-04-25, 13:35
Medlem
Beror nog inte uteslutande på hur ofta du äter där eller hur många ggr. mer hur du får kontakt med personalen. Men går du på samma ställe någon eller flera ggr i veckan under en längre period så kommer du räknas som stammis.

Personligen borde jag väl räknas som stamkund på ett hak under 80 talet. Jag blev tydligt påmind av det några år senare jag flyttade från stan återkom efter ca 10 år och då tilltalade bartendern mig hej "SkogsSaab" var har du hållit hus då?
Eller kebabhaket där man när man kom fram fängs fram i kön fick sin kasse med en Döner och en flaska Bitburger direkt utan att ha beställt.
Citera
2019-04-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag tror ärligt talat att svaret på den frågan till stor del beror på hur du beter dig. Om du är social, snackar med servitörerna och är överlag "tjenis" så behöver du inte alls besöka stället lika ofta som om du är osynlig, tråkig och osocial.
Tror att besöksfrekvensen har större inverkan, även om man bara sitter och dricker en öl och läser tidningen för sig själv.
Citera
2019-04-25, 14:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Var på en pub i London för många år sen och då satt det mässingsplaketter med personers namn på bardisken, när den personen kom så var det dennes plats.
Då är man stamkund.
Citera
2019-04-25, 15:27
Medlem
När man välkomnas med..

”Hej kompis! Ska du ha det vanliga?”
Citera
2019-04-25, 15:36
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Diskutera!

Vi brukar boka bord på ett ställe c:a 2 ggr / mån.
Den här restaurangen har mycket mat som är säsongsanpassad men de vet vad för typ av mat som vi gillar och brukar rekommendera olika tillbehör och såser.

Vi har fått en speciell kod när vi ska boka exempel, B10 7 pers / mitt förnamn / smeknamn.

Vi brukar få gratis isvatten och när vi bokar för exempelvis födelsedag så har den som fyller fått en handgjord pralin med hälsningar från köket.

Sedan har vi även en pizzeria där de brukar bjuda på dricka.

Naturligtvis är personalen väldigt mån om bra gäster och om man blir behandlad på ett sätt som får en att känna sej speciell så blir det mer dricks och dessutom rekommenderar man stället till andra.

Tror att man räknas som stammis tredje eller fjärde gången på en restaurang men kan bli vip bord redan vid andra besöket om det är samma personal som första gången man var där.
Citera
2019-04-25, 15:39
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Var på en pub i London för många år sen och då satt det mässingsplaketter med personers namn på bardisken, när den personen kom så var det dennes plats.
Då är man stamkund.

Ja det är en kul grej och i just London kan det finnas en liten hörna med fåtöljer och bord som alltid är reserverade även om ingen kommer dit på hela kvällen.
Citera
2019-04-25, 15:50
Medlem
Citat:

Diskutera!
När det står ett glas på disken så fort du passerat ingången. Kan ske ganska omgående och anonymiteten är bortblåst. Folk är inte fiskmåsar utan minns ett besök redan efter det andra förmodligen.
Citera
2019-04-25, 18:18
Medlem
psflaxs avatar
Den lokala kineskrogen fick nya ägare för ett tag sedan.
Min standardbeställning är kyckling med cashewnötter utan svamp.
Köper detta 2-3 gånger per vecka.
Tror det var 3:e gången jag skulle beställa som tjejen bakom disken "visste" vad jag ville ha.
Nu räcker det att jag öppnar ytterdörren så säger hon "utan famp".

En kompis bodde i studentkorridor i Lund, och åt oftast på den lokala Kinan.
Efter ett tag kände personalen igen honom, även ute på stan.
Dom kom fram och tog i hand och bugade sig djupt.
Då vet man att man är stammis...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in