Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-02, 18:15
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Eller kör du på nyspråksvarianten där endast vita människor kan vara rasister och där endast staten kan utöva censur?

Förmodligen.
Någon kraft har försökt förstöra och begränsa definitionerna av de två svenska orden "censur" och "yttrandefrihet" så pass mycket att orden i sig blir oanvändbara.

"Endast staten kan utöva censur."
eller
"Vi har yttrandefrihet i Sverige, bara man följer lagen."

Är mantran man hör om och om igen av besserwissrar som inte tänkt särskilt långt.
Citera
2019-05-02, 18:16
Medlem
Citat:
Eller kör du på nyspråksvarianten där endast vita människor kan vara rasister och där endast staten kan utöva censur?

PK-vänstern brukar köra med den sistnämnda definitionen som ett argument. T.ex. när Bonnier ville censurera delar i Jan Lööfs nya barnbok för att en teckning på en svart jazzmusiker och en indian (om jag minns rätt) var stötande och kulturell appropriering så försvarade vänsterfolk det med att det minsann inte hade någonting med censur att göra utan enbart var refusering. Är det korrekt?
Citera
2019-05-02, 18:16
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Hur känner ni inför det faktum att vi svenskar varit med och sponsrat facebooks verksamhet med våra skattemedel?

Ja Serverhallen i Luleå var ett stort slöseri, de dumma gubbarna och gummorna i norrland trodde att det man ville bygga var ett kontorskomplex stort som en mässhall och att de skulle få flera tusen högavlönade sksttebetalare.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/...idrag.html?m=1

Ett av världens 500 rikaste företag fick mao 160 miljoner i stöd för lokalbygget och 100 miljoner årligen. De har i dagsläget 44 anställda.
Citera
2019-05-02, 18:18
Medlem
Citat:
Kan du definera censur?

Det har ingenting att göra med vem som gör det.

Här har du Oxfords definition.

https://en.oxforddictionaries.com/definition/censorship

Om man tar bort nyheter om eller vägrar publicera/rapportera om en figur därför att han anses vara politiskt inkorrekt så har man enligt dig gjort vad?

"Censur" i sin egentliga mening innebär väl i praktiken att man granskar och stoppas något redan innan eller i samband med att det publicerats? Det är så att säga skillnaden mot att "bannlysa", vilket betyder att man helt plötsligt bestämmer att något som varit tillåtet inte länge är det (så som att en del ville "bannlysa" Tintin i Kongo ett tag). I det här fallet verkar det nog trots allt falla närmare "censur" än "bannlysning" i och med att man inte låtit nyheten finnas någon längre tid, utan man har tagit ned den då fort man blivit medveten om des existens (även om den kanske legat upp i någon timme eller så).

Jag tycker ändå det är väldigt besynnerligt att man inte kan sprida "vanliga" nyheter, och att dessa censureras. Eller nej, "besynnerligt" är inte rätt ord, jag skulle nog snarare säga "farligt".
Citera
2019-05-02, 18:19
Medlem
Citat:
Ja Serverhallen i Luleå var ett stort slöseri, de dumma gubbarna och gummorna i norrland trodde att det man ville bygga var ett kontorskomplex stort som en mässhall och att de skulle få flera tusen högavlönade sksttebetalare.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/...idrag.html?m=1

Ett av världens 500 rikaste företag fick mao 160 miljoner i stöd för lokalbygget och 100 miljoner årligen. De har i dagsläget 44 anställda.

Jävla alliansboomers. Man hade skrattat om det inte var för att man själv var med och pröjsade skiten.
Citera
2019-05-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Förmodligen.
Någon kraft har försökt förstöra och begränsa definitionerna av de två svenska orden "censur" och "yttrandefrihet" så pass mycket att orden i sig blir oanvändbara.

eller

Är mantran man hör om och om igen av besserwissrar som inte tänkt särskilt långt.
Du menar väl "vi har ingen censur så länge ingen blir ledsen av det du skriver" oc "vi har yttrandefrihet bara du säger det vi vill att du säger"?

Eller ännu bättre "den kränkte har alltid tolkningsföreträde".
Citera
2019-05-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
PK-vänstern brukar köra med den sistnämnda definitionen som ett argument. T.ex. när Bonnier ville censurera delar i Jan Lööfs nya barnbok för att en teckning på en svart jazzmusiker och en indian (om jag minns rätt) var stötande och kulturell appropriering så försvarade vänsterfolk det med att det minsann inte hade någonting med censur att göra utan enbart var refusering. Är det korrekt?
Det var väl en svart jazzmusiker, som Lööf inte ansågs ha "rätt att avbilda". Men "refusering" förstår jag inte hur de får det till. Det är något som görs i samband med att man skickar in ett manuskript för övervägande till publicering. Inget man kan göra efter att ett verk redan släppts. Då handlar det om ett "återkallande".
Citera
2019-05-02, 18:28
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Förmodligen.

eller

Fast vi HAR ju yttrandefrihet i Sverige. På min -.nu-domän som kostar 100 spänn per år kan jag skriva precis vad jag vill och länka till precis vad jag vill och ingen kommer och stoppar mig från det så länge jag inte bryter mot lagen.

Det är när man vill snylta på andras tjänster och siter och skriva vad man vill, som man dock kan få problem med eventuella regler och annat som den siteägaren bestämt för just Sin site.

http://www.tommyrobinson.nu/ ser ut att vara ledig. Han kanske skall ta och knipa den så att han kan åtnjuta sin yttrandefrihet fullt ut och slippa snylta på andra aktörers gratistjänster och tvingas att följa deras regler, för att få ut sitt budskap?
Citera
2019-05-02, 18:32
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast vi HAR ju yttrandefrihet i Sverige. På min -.nu-domän som kostar 100 spänn per år kan jag skriva precis vad jag vill och länka till precis vad jag vill och ingen kommer och stoppar mig från det så länge jag inte bryter mot lagen.

Det är när man vill snylta på andras tjänster och siter och skriva vad man vill, som man dock kan få problem med eventuella regler och annat som den siteägaren bestämt för just Sin site.

http://www.tommyrobinson.nu/ ser ut att vara ledig. Han kanske skall ta och knipa den så att han kan åtnjuta sin yttrandefrihet fullt ut och slippa snylta på andra aktörers gratistjänster och tvingas att följa deras regler, för att få ut sitt budskap?

Tror inte du förstår vad jag menar.
Alla länder har yttrandefrihet, så länge man följer lagen.
Så vad menar du egentligen med att vi har yttrandefrihet i Sverige?
Citera
2019-05-02, 18:39
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Varför är det så många som tror att man får skriva vad man vill på Facebook? Det är ingen plats för yttrandefrihet utan Facebook bestämmer själva vad som ska publiceras.

Nu är du redan avstängd, vilket är helt okej antar jag, Flashback bestämmer ju själva vilka som ska vara medlemmar, men när det gäller den här återkommande tanken om att alla privata företag får göra vad de vill så är det en sanning med modifikation.

Dels får förstås inte privata företag bryta mot lagar, exempelvis genom att diskriminera folk, men sedan finns det även lagar som reglerar hur företag får bedriva sin verksamhet om de har en dominerande ställning på en viss marknad. Utöver det tillkommer frågor om vad som juridiskt kan ses som "privt" kontra "publikt" beroende på vilka kunder/användare företag riktar sig till.
Citera
2019-05-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Det var väl en svart jazzmusiker, som Lööf inte ansågs ha "rätt att avbilda". Men "refusering" förstår jag inte hur de får det till. Det är något som görs i samband med att man skickar in ett manuskript för övervägande till publicering. Inget man kan göra efter att ett verk redan släppts. Då handlar det om ett "återkallande".

Det var fel av mig, minns inte exakt vilket ord som användes bara att det påpekades att det ej var censur. "Refusering" är dock populärt att påkalla i andra fall där det rent tekniskt är det men där kritiker hävdar att skälen är ideologiska snarare än kvalitétsmässiga.
Citera
2019-05-02, 18:56
Medlem
trigganiggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Ingen kommer att hitta dit förstår du väl? Skall folk skriva in det i adressfältet själva? För han lär inte dyka upp högt bland googles sökresultat...

Är det yttrandefrihet när man endast kan yttra sig i sin egen domän, vare sig det är en hemsida eller en privat bostad.

facebook.com är en allmän plats och Facebook som företag är likvärdig en stat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in