Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Kanske, kanske, men jag tror nd inte det.
I lumpen anvnde vi vitsmrja till en enda smrjpunkt, det var en smrjpunkt som bara smordes vid REMI och vi var tvungen att vara oerhrt renliga nr vi anvnde det, det var ett materielsystem frn 1940-talet, drav att vitsmrjan fortfarande anvndes.
Frfettet farsan hade i sin lilla plastask hade inte samma konsistens som vitsmrjan i lumpen, inte samma frg heller, iofs kan det ju ha varit en annan blandning, s fr all del kan det ju ha innehllit blyoxid, men i mindre mngd.
Om man kan ha fr mycket fett ? Ja, i vissa fall, det kan stra fjderbelastade delar inuti ett vxelnav, srskilt "fingrarna" som fungerar som envgslager / backsprrar. De r de dr sakerna som lter "tick-tick-tick" nr man frirullar. I hjulnav p bilar brukar man dock trycka in s mycket det gr, men d skall det vara s.k. "helfyllnadsfett", annars kan packboxarna ta skada nr det blir varmt p motorvgen. Blir det kallt, kan fr mycket fett gra att det r svrt att vxla upp / ned, beroende p konstruktion. Fjdrarna orkar inte dra mekanismen till rtt lge fr allt trgt kallt fett. Dr avses navvxlar, inte kedjevxlar.
Det vita / gulvita fettet vi anvnde i Vrnplikten hette "Instrumentfett 12" och luktade precis som vanligt kullagerfett p litiumbas. Annars anvnde vi vapenfett 101 som f andra. En hel burk om 1kg bara fr att rengra och sedan terinfetta eldrret. Vid strre rengringar dr allt skulle sktas om, tgick det dubbla.
Jag glmde nmna en smrjpunkt dr marinfett / propelleraxelfett kan tnkas vara vldigt bra, nmligen pedalerna. Om man inte slnger ut massor av pengar p dem, s har de inga lagerttningar, inte ens vettiga dammskydd.
ter till mnet, nu ska jag snart utfra ett test med 5% kall oxalsyra i vattenlsning och se hur det verkar p en bit aluminium.