• 1
  • 2
2019-05-04, 14:54
Medlem
Knivur-273s avatar
Mnga av oss tar ibland isr kullagren p vra cyklar fr rengring, terinfettning och justering. Jag brukar anvnda traditionellt kullagerfett fr bilar, snt dr med den karaktristiska stygga lukten.

Nu funderar jag p att brja anvnda propelleraxelfett istllet. Frr anvnde jag en svindyr produkt frn Volvo-Penta i propelleraxelttningen p bten, ett bltt fett som skulle vara extra motstndskraftigt mot vatten. Jag har mrkt att traditionellt kullagerfett tenderar att "regna bort" sakta men skert p cykeln.

Nu har jag sett att Biltema sljer ngot liknande, s.k. "marinfett" Art.Nr 30-549

Vad tror Herrskapet om det som ersttning fr vanligt kullagerfett ? Kanske rent av som kedjefett ?
Senast redigerad av Knivur-273 2019-05-04 kl. 14:58.
Citera
2019-05-04, 14:58
Medlem
Haubits77Bs avatar
Funkar skert bra.
Ett annat tips kan vara vinkelvxelhusfett till rjsgar. Det r bra grejor.
Kpte en stor tub mrkt "Partner" fr omkring 10 spnn fr ngot r sedan.
Citera
2019-05-04, 15:15
Medlem
paerras avatar
Marint fett r bra (oftast bltt) str emot vatten vldigt lnge.

Den du lnkade frn biltema blir nog perfekt. Tar nog vldigt lng tid innan den frsvinner.
Citera
2019-05-04, 15:23
Medlem
BigFatCones avatar
Jag anvnder marinfett fr att smrja kullagren i mina RC-bilar. Det ger bra smrjning och skyddar dessutom mot vta och fukt. Two thumbs up, great holiday fun!
Citera
2019-05-04, 15:28
Medlem
Jogens avatar
Gr utmrkt att anvnda men du kan fortfarande inte cykla i en halvmeter hgt vatten med lagerna. Finns ingen strre frdel med det, men kan inte se att det skulle g trgt av det.

P kedjan ska du inte ha fett. Det kommer inte t att smrja ytorna och samlar grus och sand istllet.
Citera
2019-05-04, 16:00
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Gr utmrkt att anvnda men du kan fortfarande inte cykla i en halvmeter hgt vatten med lagerna. Finns ingen strre frdel med det, men kan inte se att det skulle g trgt av det.

P kedjan ska du inte ha fett. Det kommer inte t att smrja ytorna och samlar grus och sand istllet.
Jag har provat speciella kedjeoljor, vanliga mineraloljor, ATF-oljor, speciella kedjefetter, och kedje-vax.

Allt samlar smuts och man mste tvtta kedjan regelbundet likavl. Jag anvnder en varmluftspistol fr att smlta in fettet eller vaxet om jag anvnder snt istllet fr olja. WD-40 r helt olmpligt, man kunde lika grna pissa p kedjan, nja det har frvisso en kortvarig rostskyddande effekt. Viskositeten r dock alldeles fr lg fr att fungera bra som smrjmedel p tungt belastade delar som drivkedjor. Vissa sorters kedje-vax kan vara miljvnliga, s att man kan tvtta kedjan i diskhon, annars r de svindyra och slseri med pengar.

Tanken med s.k. marinfett r att det kan tnkas motst regn och fukt bttre, frmst styrlagret och vevlagret. Dessutom brukar det inte lukta s frbannat illa
Senast redigerad av Knivur-273 2019-05-04 kl. 16:15.
Citera
2019-05-04, 16:17
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag har provat speciella kedjeoljor, vanliga mineraloljor, ATF-oljor, speciella kedjefetter, och kedje-vax.

Allt samlar smuts och man mste tvtta kedjan regelbundet likavl. Jag anvnder en varmluftspistol fr att smlta in fettet eller vaxet om jag anvnder snt istllet fr olja. WD-40 r helt olmpligt, man kunde lika grna pissa p kedjan.

Tanken med s.k. marinfett r att det kan tnkas motst regn och fukt bttre, frmst styrlagret och vevlagret. Dessutom brukar det inte lukta s frbannat illa

Du tnker helt rtt. Sjlv kr jag med en hxblandning av motorolja och grafitbaserad tunnare olja till kedjan. Har en varmluftspistol, men det knns verkurs (fr mig) att st och jobba in s mycket tid och krlek i kedjan

WD-40 och 5-56 gr bra som rengring, om man inte vill ta loss kedjan och bada den i lacknafta (kanske beroende p om man har ngra knsliga O-ringar iofs.) innan man smrjer in den igen.

Styrlager, vevlager vill man inte behva ppna lika ofta, utan de ska mer "skta sig sjlv". Bra!

edit. Det dr med lukten strs inte jag av. Men jag vet inte om jag skulle st och jobba med smlt litiumfett utan handskar. Eller dra ngorna upp i snoken utan ventilation heller. Men men, det finns mnga faror, verkliga svl som inbillade.
Senast redigerad av Jogen 2019-05-04 kl. 16:20.
Citera
2019-05-04, 19:20
Medlem
Kennethkvartings avatar
Nr jag bodde "hemma" hos mina frldrar hade farsan en vit plastask utan etikett i vilken han frvarade en vit fettig substans han benmnde "frfett"

Han var rdd om det som fan, men jag fick ta det till cykellager och till snskotervariatorn.

Det hade en fantastisk vidhftningsfrmga, kombinerat med att det liksom behll rtt viskositet hyggligt oberoende av temperatur, nstan magiska egenskaper med andra ord.

Ska frga honom vad det egentligen var nsta gng vi sprkas. Kanske att det car frfett p riktigt, men det luktade inte illa och blev inte smre med ren.
Citera
2019-05-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Mnga av oss tar ibland isr kullagren p vra cyklar fr rengring, terinfettning och justering. Jag brukar anvnda traditionellt kullagerfett fr bilar, snt dr med den karaktristiska stygga lukten.

Nu funderar jag p att brja anvnda propelleraxelfett istllet. Frr anvnde jag en svindyr produkt frn Volvo-Penta i propelleraxelttningen p bten, ett bltt fett som skulle vara extra motstndskraftigt mot vatten. Jag har mrkt att traditionellt kullagerfett tenderar att "regna bort" sakta men skert p cykeln.

Nu har jag sett att Biltema sljer ngot liknande, s.k. "marinfett" Art.Nr 30-549

Vad tror Herrskapet om det som ersttning fr vanligt kullagerfett ? Kanske rent av som kedjefett ?
Jag rstar ocks p marin eller propellerfett, ven om jag sjlv tar vad som finns nrmast till hands, typ nt till bilen

Om det fortfarande krasar nr man snurrar axeln efter tvtt och fett, r lagren slut? Och om de rullar fint r de ok ven om de ser halvtaskiga ut, r det rtt tnkt?
Lskulor hller vl evigt men tar de skada om man har krt fr lnge utan underhll?

Kan man ha p fr mkt fett?
Va en snubbe p yt s sa att de inkapslade ska man fylla s det r 40 fett 60 luft
Citera
2019-05-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nr jag bodde "hemma" hos mina frldrar hade farsan en vit plastask utan etikett i vilken han frvarade en vit fettig substans han benmnde "frfett"

Han var rdd om det som fan, men jag fick ta det till cykellager och till snskotervariatorn.

Det hade en fantastisk vidhftningsfrmga, kombinerat med att det liksom behll rtt viskositet hyggligt oberoende av temperatur, nstan magiska egenskaper med andra ord.

Ska frga honom vad det egentligen var nsta gng vi sprkas. Kanske att det car frfett p riktigt, men det luktade inte illa och blev inte smre med ren.

Kan ha varit s k vitsmrja fr smrjning vid hga temperaturer. Det r en blandning av frtalg och blyoxid som blir vldigt vitt. Men det r inte s hlsosamt med blyoxid som du skert frstr.
Citera
2019-05-06, 11:10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Kan ha varit s k vitsmrja fr smrjning vid hga temperaturer. Det r en blandning av frtalg och blyoxid som blir vldigt vitt. Men det r inte s hlsosamt med blyoxid som du skert frstr.

Kanske, kanske, men jag tror nd inte det.

I lumpen anvnde vi vitsmrja till en enda smrjpunkt, det var en smrjpunkt som bara smordes vid REMI och vi var tvungen att vara oerhrt renliga nr vi anvnde det, det var ett materielsystem frn 1940-talet, drav att vitsmrjan fortfarande anvndes.

Frfettet farsan hade i sin lilla plastask hade inte samma konsistens som vitsmrjan i lumpen, inte samma frg heller, iofs kan det ju ha varit en annan blandning, s fr all del kan det ju ha innehllit blyoxid, men i mindre mngd.
Citera
2019-05-06, 18:12
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Kanske, kanske, men jag tror nd inte det.

I lumpen anvnde vi vitsmrja till en enda smrjpunkt, det var en smrjpunkt som bara smordes vid REMI och vi var tvungen att vara oerhrt renliga nr vi anvnde det, det var ett materielsystem frn 1940-talet, drav att vitsmrjan fortfarande anvndes.

Frfettet farsan hade i sin lilla plastask hade inte samma konsistens som vitsmrjan i lumpen, inte samma frg heller, iofs kan det ju ha varit en annan blandning, s fr all del kan det ju ha innehllit blyoxid, men i mindre mngd.

Om man kan ha fr mycket fett ? Ja, i vissa fall, det kan stra fjderbelastade delar inuti ett vxelnav, srskilt "fingrarna" som fungerar som envgslager / backsprrar. De r de dr sakerna som lter "tick-tick-tick" nr man frirullar. I hjulnav p bilar brukar man dock trycka in s mycket det gr, men d skall det vara s.k. "helfyllnadsfett", annars kan packboxarna ta skada nr det blir varmt p motorvgen. Blir det kallt, kan fr mycket fett gra att det r svrt att vxla upp / ned, beroende p konstruktion. Fjdrarna orkar inte dra mekanismen till rtt lge fr allt trgt kallt fett. Dr avses navvxlar, inte kedjevxlar.

Det vita / gulvita fettet vi anvnde i Vrnplikten hette "Instrumentfett 12" och luktade precis som vanligt kullagerfett p litiumbas. Annars anvnde vi vapenfett 101 som f andra. En hel burk om 1kg bara fr att rengra och sedan terinfetta eldrret. Vid strre rengringar dr allt skulle sktas om, tgick det dubbla.

Jag glmde nmna en smrjpunkt dr marinfett / propelleraxelfett kan tnkas vara vldigt bra, nmligen pedalerna. Om man inte slnger ut massor av pengar p dem, s har de inga lagerttningar, inte ens vettiga dammskydd.

ter till mnet, nu ska jag snart utfra ett test med 5% kall oxalsyra i vattenlsning och se hur det verkar p en bit aluminium.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-05-06 kl. 18:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in